Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren
pagina 2 Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 3 Figuur 1.2 De essentie van marketing als functie, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), mede gebaseerd op Leeflang (1994) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 4 Figuur 1.3 Drie voorwaarden voor succesvol marketingbeleid, gebaseerd op Frambach en Leeflang (2009), Narver en Slater (1990) en Hummel (2011) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 5 Figuur 1.4 Marketingactiviteiten in een organisatorische context, mede gebaseerd op Keuning (1989), Frambach en Nijssen (2013) en Alsem (2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 6 Figuur 1.5 Marketingplanning nader uitgewerkt, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013) en Alsem (2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 7 Figuur 1.6 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang, gebaseerd op Hummel (2011, 2013) en Narver en Slater (1990) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 8 Figuur 1.7 Visie gerelateerd aan de missie, mede gebaseerd op Alsem (2013), Frambach en Nijssen (2013) en Banens (1995) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 9 Figuur 1.8 Abell-schema, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013), NIMA (2003) en Abell en Hammond (1978) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 10 Figuur 1.9 Uitgangssituatie en kloof, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2009) en Rustenburg en anderen (2007) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 11 Figuur 1.10 Vier subgroepen uitgangssituatie, gewenste situatie en kloof, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2009) en Rustenburg en anderen (2007) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 12 Figuur 1.11 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: het strategisch kader, gebaseerd op Hummel (2011, 2013) en Narver en Slater (1990). Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 13 Figuur 1.12 Plaatsbepaling missie, visie, marktafbakening, uitgangssituatie, gewenste situatie en kloof, mede gebaseerd op Alsem (2013) en Frambach en Nijssen (2013, 2009) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 14 Figuur 1.13 Het strategisch kader nader uitgewerkt, mede gebaseerd op Alsem (2009), Frambach en Nijssen (2009, 2013) en Banens (1995) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 1
pagina 15 Figuur 2.1 Marketingplanning, de externe analyse, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 16 Figuur 2.2 Kans of bedreiging?, mede gebaseerd op Santema, Dingena en Van Dishoeck (1997) en Frambach en Nijssen (2009) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 17 Figuur 2.3 Externe omgevingsfactoren, gebaseerd op Leeflang (1994) en Hummel (2011) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 18 Figuur 2.4 Het vijfkrachtenmodel van Porter, bron: Porter (1980 en 1985) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 19 Figuur 2.5 Vraag totale markt gerelateerd aan het eigen aandeel, bron: Hummel (2006) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 20 Figuur 2.6 Productlevenscyclusmodel (PLC-model), bron: Leeflang (1994) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 21 Figuur 2.7 De klantenpiramide: segmentatie op basis van toegevoegde waarde en klant versus niet-klant, bron: Curry e.a. (1998) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 22 Figuur 2.8 Middel-doelketenmodel, gebaseerd op Alsem (2013), Frambach en Nijssen (2013), Floor, Van Raaij en Bouwman (2015), Franzen en Van den Berg (2002), Weber (2006, 2015) en Keller (2010) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 23 Figuur 2.9 Stimulus-responsmodel, bron: Hummel (2011), gebaseerd op Engel, Blackwell en Miniard & Howard en Sheth, zie Rustenburg e.a. (2007) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 24 Figuur 2.10 Verschillende marketingactiviteiten in relatie tot het brein, bron: Hummel (2013), mede gebaseerd op Sharp (2010) en Weber (2006, 2015) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 25 Figuur 2.11 Customer journey mapping, gebaseerd op Visser en Sikkenga (redactie, 2015) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 26 Figuur 2.12 De externe analyse, mede gebaseerd op Frambach en Nijssen (2009, 2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 2
pagina 27 Figuur 3.1 Marketingplanning, de interne analyse, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 28 Figuur 3.2 Sterkte of zwakte?, mede gebaseerd op Fleisher en Bensoussan (2003) en Frambach en Nijssen (2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 29 Figuur 3.3 Interne of externe omgeving?, mede gebaseerd op Hummel (2013), Frambach en Nijssen (2009, 2013) en Leeflang (1994) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 30 Figuur 3.4 De interne omgeving in relatie tot de externe omgeving, bron: Hummel (2011) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 31 Figuur 3.5 7S-model van McKinsey, bron: Peters en Waterman (1982) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 32 Figuur 3.6 Processen, activiteiten en taken, mede gebaseerd op Keuning (1989) en Dorr (2000) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 33 Figuur 3.7 Waardeketen van Porter, bron: Porter (1985) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 34 Figuur 3.8 Verbindingen tussen activiteiten van verschillende organisaties, bron: Porter (1985) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 35 Figuur 3.9 Hefboomeffect, gebaseerd op Van Wallenburg (1991) en Blommaert en Blommaert (2008) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 36 Figuur 3.10 De interne analyse, mede gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 3
pagina 37 Figuur 4.1 Marketingplanning, de confrontatieanalyse, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 38 Figuur 4.2 Mate, moment en duur van effecten, mede gebaseerd op Ferrel en Hartline (2005) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 39 Figuur 4.3 De confrontatiematrix, gebaseerd op Santema, Dingena en Van Dishoeck (1997), Frambach en Nijssen (2009) en Johnson en Scholes (1999, 2002) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 40 Figuur 4.4 Confrontatie tussen kansen en sterktes, mede gebaseerd op Johnson en Scholes (1999, 2002) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 41 Figuur 4.5 Confrontatie tussen kansen en zwaktes, mede gebaseerd op Johnson en Scholes (1999, 2002) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 42 Figuur 4.6 Confrontatie tussen bedreigingen en sterktes, mede gebaseerd op Johnson en Scholes (1999, 2002) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 43 Figuur 4.7 Confrontatie tussen bedreigingen en zwaktes, mede gebaseerd op Johnson en Scholes (2002) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 44 Figuur 4.8 Confrontatieanalyse: outside-in en inside-out gecombineerd, gebaseerd op Kim en Mauborgne (2005), Santema en Dingena (1999), Johnson en Scholes (1999, 2002), Barney (2002), Hamel en Prahalad (1995), Frambach en Nijssen (2009) en Ferrel en Hartline (2005) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 45 Figuur 4.9 De confrontatieanalyse tussen het voorlopige strategische kader en de te maken keuzes, mede gebaseerd op Frambach en Nijssen (2009, 2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 46 Figuur 4.10 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de huidige situatie, gebaseerd op Hummel (2011, 2013) en Narver en Slater (1990) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 4
pagina 47 Figuur 5.1 Marketingplanning, de strategische keuzes, gebaseerd op Frambach en Nijssen (20013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 48 Figuur 5.2 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de gewenste situatie, gebaseerd op: Hummel (2011, 2013) en Narver en Slater (1990) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 49 Figuur 5.3 Strategie in relatie met de interne organisatie, gebaseerd op Treacy en Wiersema (1995) en Porter (1985) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 50 Figuur 5.4 Groeistrategieën gebaseerd op het Ansoff-model, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Ansoff en McDonell (1990), Leeflang (1994), Kim en Mauborgne (2005) en Hamel en Prahalad (1995) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 51 Figuur 5.5 MABA-analyse, gebaseerd op Alsem (2013) en Frambach en Nijssen (2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 52 Figuur 5.6 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de strategisch keuze op organisatieniveau, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 53 Figuur 5.7 Positioneringsmatrix, gebaseerd op Leeflang (1994) en Rustenburg (2007) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 54 Figuur 5.8 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de strategische marketingkeuzes, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 5
pagina 55 Figuur 6.1 Marketingplanning, de tactische en operationele keuzes, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem (2013) en Imai (1992) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 56 Figuur 6.2 DAKMAD-model op strategisch marketingniveau in relatie tot algemene wetmatigheden en afnemersanalyse, gebaseerd op Romaniuk en Sharp (2015), Postma (1999, 2009, 2013) en Hummel (2006) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 57 Figuur 6.3 Tijdsdimensie van effecten van de uitgaven van een marketingbudget, mede gebaseerd op Visser en Zoetmulder (1995), Doyle (2000) en Hummel (2011, 2013) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 58 Figuur 6.4 Campagnes, events, activiteiten en taken in hun onderlinge verhouding, gebaseerd op Dorr (2000) en Keuning (1989) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 59 Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6 Figuur 6.5 Relatie tussen events (en activiteiten) en middelen, doelstellingen en doelstellingen onderling, gebaseerd op Romaniuk en Sharp (2015)
pagina 60 Figuur 6.6 DAKMAD-model, een gedeeltelijke invulling op tactisch niveau, gebaseerd op Hummel (2002) en Postma (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 61 Figuur 6.7 Jaarkalender als onderdeel van een tactisch marketingplan, gebaseerd op Santema, Dingena en Van Dishoeck (1997) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 62 Figuur 6.8 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de tactische marketingkeuzes, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 63 Figuur 6.13 De vier onderdelen van marketingplanning en hun onderlinge samenhang: de operationele marketingkeuzes, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 64 Figuur 6.14 De uitvoering van marketingactiviteiten, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990), Imai (1992) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 65 Figuur 6.15 Verschillen tussen doelstellingen en resultaten op eventniveau, gebaseerd op Hummel (2013), Waalewijn, Mandour en Oppedijk van Veen (2001) en Gelderman en Van der Hart (1995) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
pagina 66 Figuur 6.16 De evaluatie en terugkoppeling, gebaseerd op Hummel (2011, 2013), Narver en Slater (1990), Imai (1992) en Johnson en Scholes (1999) Marketingplanning, 4 e druk, hoofdstuk 6
© Rien Hummel en Boom uitgevers Amsterdam BV Voor gebruikte bronnen, zie ‘noten’ van alle hoofdstukken uit het boek Marketingplanning, 4 e druk, Rien Hummel, Boom uitgevers Amsterdam