Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie
1 ► Wat heb ik de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Assortimentsbeleid ► Inkoopbeleid ► Prijsbeleid ► Promotiebeleid ► Commerciële presentatie
Inhoud 1 Assortimentsbeleid 2 Inkoopbeleid 3 Prijsbeleid 4 Promotiebeleid 5 Commerciële presentatie 2
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 3 ► Commerciële presentatie ► Winkelformule en huisstijl ► Remodelling en restyling ► High en low involvement ► Presentatieplan ► Belangrijkste onderdelen van winkelpresentatie: ► Winkelsfeer ► Winkelfunctie
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 4 ► Winkelexterieur ► Winkelpui ► Winkelentree ► Etalage ► Winkelomgeving
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 5 ► Frontpresentatie Frontpresentatieplan: ► Doel van de frontpresentatie ► Selectie van artikelen ► Presentatievorm ► Planning en organisatie
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 6 ► Winkelinterieur ► Winkelindeling ► Family-grouping ► Routing ► Productpresentatie ► Schappenplan
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 7 ► Winkelindeling ► Verkoopoppervlakte ► Kassaoppervlakte ► Serviceoppervlakte ► Operationele oppervlakte
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 8 ► Family-grouping Artikelen die bij elkaar horen, ook bij elkaar plaatst in de winkel
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 9 ► Routing ► Optimale routing ► Gedwongen routing ► Ongedwongen routing
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 10 ► Schappenplan ► Hoe artikelen presenteren ► Hoeveel artikelen ► Welke presentatiemeubelen of -wanden ► Pricing en signing ► Aantal facingings
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 11 ► Schaprendement DPP/DPC-analyse ► DPP = Direct Product Profit Brutowinst van een product per m 2 schapruimte ► DPC = Direct Product Cost Kosten m 2 schapruimte Direct product profitability = DPP - DPC
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 12 ► Schapelasticiteit
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 13 ► Vaste presentatie ► Rekken ► Stellingen of gondola’s ► Schappen ► Vitrines
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 14 ► Presentatie aanvullen Aanvulvoorschriften: ► De plek van de artikelen ► De manier van aanvullen ► Het aantal artikelen op een plek ► Het aantal zichtbare exemplaren (facings) ► Wat je moet doen met de resterende artikelen in het schap.
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 15 ► Tijdelijke presentatie Actieplan: ► Doel van de tijdelijke artikelpresentatie ► Selectie van artikelen en hulpmiddelen ► Presentatievorm en -ingang ► Plaats in de winkel Communiceer de planning en de organisatie met de andere medewerkers.
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 16 ► Actiepresentatie of sfeerpresentatie
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 17 ► Tijdelijke presentatiemeubelen ► Display ► Stortmand ► Presentatietafel
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 18 ► Verwantschap en plaatsing ► Consumptieverwantschap ► Koopverwantschap ► Maatverwantschap ► Overige verwantschappen: ► Merkverwantschap ► Themaverwantschap ► Kleurverwantschap ► Leeftijdsverwantschap ► Prijsverwantschap ► Stijlverwantschap ► Productieverwantschap
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 19 ► Plaatsen ► Combinatieplaatsing ► Gescheiden plaatsing ► Horizontaal of verticaal ► Frontaal of lateraal ► Compositie
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 20 ► Compositie ► Stapel of blok ► Piramide ► Rijen ► Driehoek ► Dynamische vorm
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 21 ► Presentatie-ingang ► Eyecatcher Je kunt artikelen presenteren op: ► Prijs ► Model ► Hoeveelheid of maat ► Materiaal ► Merk ► Gebruik ► Kleur ► Actie of impuls ► Stijl en doelgroep ► Thema ► Seizoen
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 22 ► AIDA ► Attention (aandacht trekken van de klant) ► Interest (interesse wekken) ► Desire (kooplust opwekken) ► Action (tot koop overgaan)
Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie 23 ► PDCA-cyclus