Voorzieningen voor kinderen… Ontwikkelingscurriculum in een IKC 8 september 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Welkom welkom.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
IKC Klarendal.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Harmonisatiebijeenkomst
Resultaatgericht Samenwerken
Verwijzen naar kookboek.
Freekids Kinderopvang
What is the meaning of? Student centered learning
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
voor Rotterdamse kinderen
Visie ontwikkeling
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sint-Jozefsinstituut
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Voorzieningen voor kinderen… Ontwikkelingscurriculum in een IKC 8 september 2016

Welkom en voorstellen Vragen inventariseren

Aankondiging workshop Een deskundige visie op leren en ontwikkelen, spelen en vrije tijd gaat samen met de context van de lokale situatie waarin het IKC zich bevindt. Elk IKC is daarom uniek. De visie dient als leidraad voor iedere medewerker en is richtinggevend in het ontwikkelen van het curriculum. Hoe ontwikkel je een eigen visie met een daarop aansluitend pedagogisch curriculum

KINDDIENSTEN Gestapelde functies Herontwerp Integreren van functies

een kind is uur PER JAAR WAKKER daarvan 940 uur OP SCHOOL de rest is ook voor zijn ONTWIKKELING

Op weg naar een IKC… …en met wie WHY – WHAT – HOW vragen

1.Wat staat er formeel op papier? 2.Wat is de beleefde definitie van IKC? 3.Hoe pakt het in de praktijk uit? 4.Wat is het verschil tussen IKC en Brede School of samenwerken rondom dagarrangementen? 5.IKC is “ouwe wijn in nieuwe zakken”: … of nieuwe maatschappelijke realiteit Een IKC is een voorziening voor kinderen van 0 tot met 12 jaar, waar zij gedurende de dag komen om te leren, te spelen, te ontwikkelen en anderen te ontmoeten Het IKC biedt totaalpakket op het gebied van educatie, opvang, ontwikkeling, zorg, welzijn en vrije tijd

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen vanuit de verschillende maatschappelijke domeinen… Wat moeten zij oplossen? … en waarom is een IKC dan een mogelijke oplossing?

Jij mag zijn zoals je bent om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn; en je mag het worden op jouw manier en in jouw tijd gedicht van Anna Terruwe

Spiegel van de tijd… Mechanisering / industrialisatie De eerste bewaarschool 1828 Onderwijswet leerplicht 1900 wet kinderopvang 2005 Kinderwetje van Van Houten geïnspireerd door de slechte omstandigheden in de kindbewaarplaatsen. Willem II met zijn bruid Maria Stuart, hij is 14 zij is 9 jaar

Thomas Edison Benjamin Franklin Albert Einstein Bill Gates Steve JobsWalt Disney

Als school een club was, was ik er allang onder uit gegaan (kind van 10)

TECHNOLOGIE/MEDIA

Formeel en informeel leren Van een wereld ter spraken brengen tot een wereld die spreekt Formeel leren (ontwikkeling) moet inspelen op wat informeel leren laat liggen…

PLATFORM 2032 PAUL SCHNABEL VAARDIG AARDIG WAARDIG Biesta

VIRTUELE WERELD ECO-KINDSYSTEEM LEREN / ONTWIKKELING Diffuus Hybride

VIRTUELE WERELD

WHY WHAT HOW

Hoe kan/moet een Ontwikkelingscurriculum er uit zien

Welke kennis en vaardigheden hebben kinderen in deze context (wijk, achtergrond) nodig Op welke manieren kunnen de kinderen deze zo optimaal mogelijk verwerven Op welke manier draagt het curriculum bij aan de ontwikkeling van de 21 ste eeuwse vaardigheden

Inhoud voor een nieuw curriculum nieuwe kennisgebieden (zoals mediagebruik en ondernemerschap) hernieuwde aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden (zoals creativiteit en kritisch denken) een nieuwe roep om persoonlijke kwaliteiten (zoals nieuwsgierigheid, weerstand en flexibiliteit) het filteren van informatie en de kwaliteit van de bron bepalen is minstens net zo belangrijk als het onthouden van informatie meer aandacht voor zelfreflectie

VERLOOP VAN ONTWIKKELING VERLOOP VAN ONTWIKKELING DOEN VOELEN DENKEN

Ontwikkelingscurriculum Het inhoudelijk aanbod moet voldoen aan de behoefte van de kinderen en ouders in de wijk; Toekomstproof zijn wb ontwikkelingen in de wijk Bijdragen aan de ontwikkeling van de 21 ste eeuwse vaardigheden Ict in zich hebben Niet alleen educatie, niet alleen opvang maar een bijdragen leveren aan de ontwikkeling van kinderen in het sociale domein De lessen uit de wetenschap integreren

&ln=nl &ln=nl

Zomaar een wijk Wijk met veel jonge gezinnen Wijk met duurdere koopwoningen en huurwoningen in de lagere se klasse (laag percentage vve) Tweeverdieners gezinnen en één-kostwinnersgezinnen Volwassenen werken enerzijds in de technische/ict sector en in de bouw (schilders, stucadoors etc) Openbare school 400 ll met 1,5 groep psz en bso met 50 kindplaatsen (goed bezet) Onderwijs is gebaseerd op jaarstofklassensysteem Gemeente heeft voor deze wijk geen invulling voor jeugd en jongerenwerk

10 kernpunten voor een IKC Er bestaat niet één oplossing, uitgangspunt is - een IKC staat in een omgeving die betekenisvol is voor de ontwikkeling van kinderen We moeten over de schaduw van onze eigen belangen (privé en als organisatie) heenstappen en werken met als uitgangspunt de ontwikkeling van het kind. 80% van de werksoorten worden uitgevoerd door één team onder leiding van één aansturing, vanuit één activiteitenmatrix, één begroting… Diversiteit en creativiteit zijn kenmerk van de organisatie Visie op kind en samenleving van alle betrokkenen Waarden en normen worden voorgeleefd Integrale aanpak van arrangementen Ouders, opvoeder en omgeving zijn actief betrokken bij uitvoering, ouderbetrokkenheid speelt een grote rol Afstemming binnen het team en de buitenwereld, mbt. het pedagogisch handelen en een doorgaande lijn in het ontwikkelingscurriculum Activiteit, doelstelling en opbrengstgericht in afwisseling en samenhang, ritme van een dag

Wat levert deze beschouwing Op vanuit je eigen perspectief?