Autismespectrumstoornissen Wout Soete 1BaTPB1. Inleiding: Autisme wordt tegenwoordig opgevat als een spectrumstoornis. De huidige classificatiesystemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
verstandelijke beperking
Advertisements

Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
TOTALE COMMUNICATIE.
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Het syndroom van Asperger
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Voortijdig schoolverlaten
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Voortekenen herkennen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Maatschappelijke zorg 2
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Vallen - een groot probleem
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
© UNIEK IN DE KLAS.
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Verschillende probleemgedragingen
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Autismespectrumstoornissen Wout Soete 1BaTPB1

Inleiding: Autisme wordt tegenwoordig opgevat als een spectrumstoornis. De huidige classificatiesystemen onderscheiden een aantal subgroepen: 1.De autistische stoornis 2.De stoornis van Asperger 3.De stoornis van Rett, de desintegratiestoornis 4. De subcategorie atypisch autisme 5.PDD-NOS als uiteindelijke restcategorie

Epidemiologie  Onderzoek Lorna Wing: 4-5 indiv. op heeft zuivere autistische stoornis, 15 indiv. Op hebben een aanverwante stoornis of PDD-NOS.  Onderzoek van DSM: 1/3 van de gevallen geclassificeerd als PDD-NOS voldeden ook aan de criteria voor autisme  Vaststelling laatste decennia: sterke toename van aantal indiv. met autisme. Komt dit door een werkelijke toename of door een scherpere diagnose?  Jaren ‘90: autisme is meestal een erfelijke ziekte, soms ook met mildere vormen zoals PDD-NOS. Indiv. kunnen dan binnen de maatschappij en hun beroep functioneren,maar vertonen sociale interactieproblemen zoals leer- of communicatieproblemen. Schatting autisme: 1 op 300 indiv.

Signalen en symptonen PDD-NOS  PDD-NOS is geen specifieke afgegrensde stoornis, de signalen en symptomen nemen een mildere of subtielere vorm aan dan bij autisme. Vroege signalen bij kind. jonger dan 2 jaar zijn:  Sociale signalen: maakt geen of nauwelijks oogcontact, (glim)lacht niet of nauwelijks, speelt liefst alleen, toont geen interesse in anderen, leeft in ‘eigen’ wereldje  Communicatieve signalen: reageert niet op zijn/haar naam, reageert niet op aanwijzingen, wijst niet/zwaait niet, lijkt soms wel/niet doof…  Gedragskenmerken: druk, star, weinig coöperatief, overgevoelig of juist volkomen ongevoelig voor geluids- of gevoelsprikkels, gebruikt speelgoed niet zoals het moet, fladdert, loopt op tenen, vertoont vreemde, zich herhalende stereotiepe bewegingen, hecht zich aan ongebruikelijke voorwerpen...

Waarom worden de problemen bij kinderen met PDD-DOS niet vlugger onderkend?  Kinderen functioneren goed in een-op-een-situaties met een vertrouwde volwassene.  Vanaf de kleuterleeftijd komen ze in groepssituaties waarbij men rekening moet houden met anderen en dit lukt niet. Gevolgen:angst, in fantasiewereld leven, agressieve uitbarstingen. Hun sociale ‘snapvermogen’ wordt onderschat en hun probleem wordt verward met ADHD.  Communicatie is een belangrijk herkenningspunt: interactie lukt niet, ze kunnen niet luisteren naar en reageren op de anderen.  Ze denken zeer concreet en letterlijk. Abstraheren lukt niet. Gevolg: sommigen worden als ‘raar kind’ getolereerd of gepest.  Koppigheid wordt verkeerd geïnterpreteerd als een gezonde ontwikkeling: het kind komt op voor zijn eigen mening. Overbeweeglijk gedrag wordt vaak als ADHD uitgelegd en niet als angst in sociale situaties.  In de puberteit ervaren veel jongeren met PDD-NOS hun ‘anders zijn’ als een pijnlijk verschil met leeftijdsgenoten. Dit kan tot depressie, verwarring en angst leiden. Ook toename van dwangmatigheid of agressie (vaak naar zichzelf toe) kunnen voorkomen.

Oorzaken  In 10% tot 15% van de gevallen is er een aanwijsbare stoornis of ziekte die in samenhang met autisme voorkomt.  In 85% tot 90% speelt een erfelijke factor.  De hersendisfunctie uit zich in stoornissen in het sociaal gedrag (kijkgedrag, wijzen en gedeelde aandacht). Herkennen van emoties bij de ander lukt hen niet bv. door te weinig oogcontact.  Er dreigt onderstimulatie wanneer het kind de ouders niet aanmoedigt om het te stimuleren door een enthousiaste respons. Het gebrek aan responsiviteit en initiatief kan ouders ontmoedigen.

Onderzoek  Grotendeels zoals bij andere kinder-en jeugdpsychiatrische stoornissen, dus uitgebreid informatie inwinnen via de betrokkene zelf, ouders en derde milieu (meestal school) door:  Vragenlijsten en gestandaardiseerde interviews met ouders en kind of jongere(hiervoor is speciale training nodig)  SIT (sociale- interpretatietest)  Een uitgebreid neuropsychologisch onderzoek is noodzakelijk om een goed functioneringsprofiel te krijgen  Een intelligentieprofiel toont de sterke en zwakke kanten van het kind  Neuropsychologische testbatterijen die inzicht geven in de mentale flexibiliteit en in de aandachtsfuncties van het kind of jongere

Behandeling, advisering en verwijzing Geen enkele behnadeling kan de stoornis genezen! Kernwoorden zijn ‘aanpassen’ en ‘veranderen’. Daarom stelt men de volgende behandel- en begeleidingsprincipes voor: 1.Stimuleren van een gezonde en adequate ontwikkeling. 2.Vergroten van de flexibiliteit en van het aanpassingsvermogen. 3.Behandelen van bijkomende storende gedragingen. 4.Begeleiding van ouders, broers en zussen en allen die bij de begeleiding en behandeling betrokken zijn.

Rol van de huisarts bij ASS  In de eerste plaats die van poortwachter die elke ontwikkelingsproblematiek die past binnen het autistische spectrum vroegtijdig signaleert, in principe op alle leeftijden.  Hij neemt een belangrijke plaats in bij de opvang en begeleiding van het gezin dat dergelijk ‘slecht nieuws’ heeft ontvangen over de ontwikkeling van hun kind.  De huisarts kan ook een belangrijke rol spelen in het begeleiden van de medicatie,die eventueel nodig kan zijn om het gedrag in goeie banen te leiden.

Besluit Autismespectrumsoornissen:  Ernstige ontwikkelingsstoornis van de sociale interactie en de verbale en non-verbale communicatie  Kan door medische oorzaak, maar meestal stoornis door complexe polygenetische overerving  Zeer verschillende symptomen en intelligentieprofiel  Vraagt om levenslange aanpassing en begeleiding