De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Partnerschap, eigenaarschap en wederkerigheid
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Ontwikkelingstraject kinderen
Pastoraal op school.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
"Het is beter op iemand te moeten wachten - hoe lang ook –
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Ho 8: Portfolio.
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Hoe een loopbaandialoog te voeren
De Paradox van onze Tijd
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Preek Jakobus 2:
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Interculturele klassen, ouders en buurten
Participerend Leiderschap
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Studieloopbaanbegeleiding
Identiteit en Zelfregie
Transformatie van denken
Unitonderwijs en continurooster
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
“13 waarheden voor het leven"
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Integriteit Dilemmatraining.
Eindpresentatie module 5
Jongeren laten zich horen
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Kikkerpraat...
Les 14 De Zoon bidt Wat doe ik hier vandaag?
Onderwijzen is opvoeden
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De Paradox van onze Tijd
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Mijn visie op onderwijs
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Ouders en school samen Maart 2016
Geef licht aan kinderen in gewelddadige wijken in Zuid-Afrika
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
*BeautyfulChey*.
Een beetje menselijk doen, graag!
Werken met plezier en goed presteren
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015

PED TALKS OVER PEDAGOGISCHE MOED IN HET BEROEPSONDERWIJS ACHTTIEN DOCENTEN EN STUDENTEN AAN HET WOORD

Koos, werkgever zegt: “Het gaat: Niet om de aanwezigheid maar om de inspanning Authenticiteit en attitude Vertrouwen en verantwoordelijkheid Duidelijkheid en rechtvaardigheid”

Uw verhaal Neem een paar minuten de tijd voor uw eigen verhaal. Schrijf het in steekwoorden op. Wissel uw verhaal met uw buurvrouw/-man uit. (4 minuten) Terugkoppeling plenair

Uw verhaal (2) Welk verhaal kunt u vertellen? Wanneer ziet u bij studenten de vonk overspringen? Of: Wanneer gebeurde er bij u ‘iets’ dat uw (school) loopbaan en ontwikkeling stimuleerde?

HOE VERKOMEN WE SCHOOLUITVAL EN HOE STIMULEREN WIJ DE TALENTONTWIKKELING? MAATREGELEN PEDAGOGISCH HANDELEN (verhalen)  Strenger toezicht op kwaliteit scholen: publicatie prestaties scholen in kranten: aantallen diploma’s e.d.  Verantwoordingsprotocollen en een kwaliteitscyclus  Verzuimaanpak  Strengere leerplichthandhaving  Aanwezigheidsregistratie  40-uur contracten  Zorgstructuur rondom het onderwijs  Uitbreiding contacturen in het mbo  Eigen mogelijkheden laten zien  Vertrouwen  De student ECHT kennen en serieus nemen  Verantwoordelijkheid geven  Voorbeeldfunctie/rolmodel  Transparantie  Rechtvaardigheid  Wederkerigheid: wat voor student geldt geldt voor docent  Geloven in hun kwaliteiten  Zelfbeeld, zelfvertrouwen verhogen  in gesprek gaan, dan krijg je iets terug  Zelfredzaam en zelfstandig  Blootleggen wat ze zijn kwijtgeraakt of nooit ontdekt hebben

Verhaal – verborgen wijsheid Het verhaal maakt zelfonderzoek mogelijk

Verhaal – verborgen wijsheid ‘Je maakt voortdurend keuzes. Houd ik me aan mijn lesplan of ga ik nu op dit akkefietje in? Het is belangrijk dat je je eigen professionele ruimte hebt om af te wijken van planningen en regels. Zolang je transparant bent, is er niets aan de hand.’

Verhaal – pedagogische visie Het verhaal delen met collega’s, studenten en management Vanuit het verhaal bouwen aan gemeenschappelijke pedagogische visie

Verhaal – pedagogische visie (2) Je verhaal/ervaring vertellen Innerlijke dialoog: waarom handel ik zo? Externe dialoog: met collega’s en studenten Groei en ontwikkeling van identiteit en arbeidsidentiteit Meijers en Wardekker

In dit tijdsgewricht verdient naast de beroepskwalificerende functie van het beroepsonderwijs een ander doel de aandacht: de subjectwording. Bij subjectwording gaat het om de ontwikkeling van de student als persoon. Het gaat niet om het inpassen van studenten in de bestaande orde en hen daarin zo goed mogelijk te laten presteren, maar juist om hen iets nieuws te laten brengen in de wereld (zie Gert Biesta en van Kan)

Zelf denken, ethisch denken Ik herinner me een les van een godsdienstleraar op de middelbare school. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik werd geraakt door de docent. ‘Dat was een open man. Hij vertelde heel mooi wat hij vond en ervoer. Dat raakte me echt. Ik wilde er meer over weten en erover praten. Toen ben ik zelf onderzoek gaan doen en erover na gaan denken. Ik ben er wijzer van geworden.’ (student)

Het verhaal van Theodoor Ontwikkelen tot Europeanen met een geweten Door verhalen/geschiedenis hun perspectief vergroten. Als ze meer weten over de cultuur van een ander, dan kunnen ze er ook meer begrip voor opbrengen Liefde is de kern Vertrouwen geven Christelijke waarden zijn universele waarden Eigen gedrag, normen en waarden als voorbeeld Opleiden tot levensondernemer

Hoe houden we het verhaal levend?