De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015
PED TALKS OVER PEDAGOGISCHE MOED IN HET BEROEPSONDERWIJS ACHTTIEN DOCENTEN EN STUDENTEN AAN HET WOORD
Koos, werkgever zegt: “Het gaat: Niet om de aanwezigheid maar om de inspanning Authenticiteit en attitude Vertrouwen en verantwoordelijkheid Duidelijkheid en rechtvaardigheid”
Uw verhaal Neem een paar minuten de tijd voor uw eigen verhaal. Schrijf het in steekwoorden op. Wissel uw verhaal met uw buurvrouw/-man uit. (4 minuten) Terugkoppeling plenair
Uw verhaal (2) Welk verhaal kunt u vertellen? Wanneer ziet u bij studenten de vonk overspringen? Of: Wanneer gebeurde er bij u ‘iets’ dat uw (school) loopbaan en ontwikkeling stimuleerde?
HOE VERKOMEN WE SCHOOLUITVAL EN HOE STIMULEREN WIJ DE TALENTONTWIKKELING? MAATREGELEN PEDAGOGISCH HANDELEN (verhalen) Strenger toezicht op kwaliteit scholen: publicatie prestaties scholen in kranten: aantallen diploma’s e.d. Verantwoordingsprotocollen en een kwaliteitscyclus Verzuimaanpak Strengere leerplichthandhaving Aanwezigheidsregistratie 40-uur contracten Zorgstructuur rondom het onderwijs Uitbreiding contacturen in het mbo Eigen mogelijkheden laten zien Vertrouwen De student ECHT kennen en serieus nemen Verantwoordelijkheid geven Voorbeeldfunctie/rolmodel Transparantie Rechtvaardigheid Wederkerigheid: wat voor student geldt geldt voor docent Geloven in hun kwaliteiten Zelfbeeld, zelfvertrouwen verhogen in gesprek gaan, dan krijg je iets terug Zelfredzaam en zelfstandig Blootleggen wat ze zijn kwijtgeraakt of nooit ontdekt hebben
Verhaal – verborgen wijsheid Het verhaal maakt zelfonderzoek mogelijk
Verhaal – verborgen wijsheid ‘Je maakt voortdurend keuzes. Houd ik me aan mijn lesplan of ga ik nu op dit akkefietje in? Het is belangrijk dat je je eigen professionele ruimte hebt om af te wijken van planningen en regels. Zolang je transparant bent, is er niets aan de hand.’
Verhaal – pedagogische visie Het verhaal delen met collega’s, studenten en management Vanuit het verhaal bouwen aan gemeenschappelijke pedagogische visie
Verhaal – pedagogische visie (2) Je verhaal/ervaring vertellen Innerlijke dialoog: waarom handel ik zo? Externe dialoog: met collega’s en studenten Groei en ontwikkeling van identiteit en arbeidsidentiteit Meijers en Wardekker
In dit tijdsgewricht verdient naast de beroepskwalificerende functie van het beroepsonderwijs een ander doel de aandacht: de subjectwording. Bij subjectwording gaat het om de ontwikkeling van de student als persoon. Het gaat niet om het inpassen van studenten in de bestaande orde en hen daarin zo goed mogelijk te laten presteren, maar juist om hen iets nieuws te laten brengen in de wereld (zie Gert Biesta en van Kan)
Zelf denken, ethisch denken Ik herinner me een les van een godsdienstleraar op de middelbare school. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik werd geraakt door de docent. ‘Dat was een open man. Hij vertelde heel mooi wat hij vond en ervoer. Dat raakte me echt. Ik wilde er meer over weten en erover praten. Toen ben ik zelf onderzoek gaan doen en erover na gaan denken. Ik ben er wijzer van geworden.’ (student)
Het verhaal van Theodoor Ontwikkelen tot Europeanen met een geweten Door verhalen/geschiedenis hun perspectief vergroten. Als ze meer weten over de cultuur van een ander, dan kunnen ze er ook meer begrip voor opbrengen Liefde is de kern Vertrouwen geven Christelijke waarden zijn universele waarden Eigen gedrag, normen en waarden als voorbeeld Opleiden tot levensondernemer
Hoe houden we het verhaal levend?