SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Medezeggenschap en de Benchmark
Lotgenotencontact.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Zes denkhoeden De Bono Gebruik
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Logical Framework Approach
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Tien lessen uit het Noorden
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Duurzame inzetbaarheid
Betrokkenheid op de werkvloer
Wat maakt het leven zo waardevol
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ken je kracht…Deel je kracht…
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Coachen op competentie-ontwikkeling
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Creatief schrijven.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Breinleren.
Landelijke raad 10 december 2016
NISZ studiemiddag Scholing van werkenden
Nee Zeggen!.
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Ondernemen in de Toekomst 15 december 2009 Ron Methorst Arni Janssen
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Workshop 4: duurzaamheidsacties
<naam bedrijf> & <naam school>
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
GLASTUINBOUW IN BEELD Hier volgen enkele algemene sheets + film met de ambities en cijfers van de glastuinbouw om het kader te schetsen.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS

SCENARIO SCENARIO DENKEN SCENARIO DENKEN: een methode waarmee je met behulp van scenario’s jouw organisatie strategisch voorbereidt op mogelijke toekomsten. - Het zijn schetsen van een mogelijke toekomstige situaties gebaseerd op aannames. - Het is een combinatie van gebeurtenissen afkomstig uit een zekere en onzekere wereld. - En het is een instrument waarmee je de discussie over een mogelijke ontwikkelingen vorm kunt geven. Strategische Awareness

ONTSTAAN VAN SCENARIO’S

VOORUIT KIJKEN VERSCHILLENDE MANIEREN Extrapoleren – Exploreren - Speculeren Extrapoleren Prognoses /Projecties Kwantitatief 2 scenario’s Korte termijn Wat zal er gebeuren? Exploreren Onzekerheden Verhalen 4 scenario’s Lange termijn Wat kan er mogelijk gebeuren? Sciencefiction Toekomst speculaties /Utopia Ver in de toekomst

INZICHT 2030

FUNCTIES VAN SCENARIO’S: DE 4 C’S Cognitief : beïnvloeden het denkkader van gebruikers, los van vastgeroeste patronen, mensen ontwikkelen een toekomstgeheugen Communicatief: gezamenlijk focussen op de toekomst geeft een gemeenschappelijke taal Creatief: divergent denken en brainstormen Commitment : door ‘stakeholders’ te betrekken bij het ontwikkelen van de scenario’s bevorder je de legitimering van het beleid en creëer je draagvlak.

SCENARIODENKEN VRAAGT DURF, LEF EN LOSLATEN Scenario’s spelen met jouw gevoel van zekerheid... Dus: Doorbreek routines, wees creatief Zoek onzekerheden op Stel je open voor het onbekende Denk in extremen “Ja en…” in plaats van “Ja, maar…” grenzen Herken je grenzen (en doe er een klein stapje overheen) “Ja en…” in plaats van “Ja, maar…” Herken je (en doe er een klein stapje overheen)

ZELF AAN DE SLAG

MZ & BEDRIJVEN IN BEWEGING 2030 Standaard bedrijven Start ups MZ Participatie HOOG MZ Participatie LAAG

1.VUL HET SCENARIO IN!

2. GEEF HET SCENARIO EEN FOTO & WOORD

3. WAT IS VOOR HET PLATFORM DE GROOTSE UITDAGING?

DANK VOOR UW AANDCHT