V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Mentorproject Haarlem
Het veranderend landschap in het MBO
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
VTB Technasium Vakcollege
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Inburgering in Vlaanderen
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Inburgeren op het werkplein
Kwaliteitsprofielen.
Inleiding Landelijk platform
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Workshop co-creatie met gemeenten
Integratie en participatie
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
De kracht van de samenwerking in de regio
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Van bank naar leerbank 1. Aanleiding 2 75% Startkwalificatie.
VSV Ouderbetrokkenheid Commerciële beroepen & Juridische beroepen Francien Baltussen Marcel Verstraeten 10 december 2015 Niet alle verzuimers vallen uit.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
B EGELEIDING BIJ O RIENTATIE OP DE N EDERLANDSE A RBEIDSMARKT Bas Schuiling 1.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
23 maart 2017 profilering.
In samenwerking met:.
Workshop experimenten in het mbo
Duurzame inzetbaarheid
MBO + TAAL trajecten Amsterdam
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Geïntegreerd breed onthaal
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Duurzame inzetbaarheid
De rekenvaardige burger
DE “KEUZECARROUSEL NIET-NEDERLANDSTALIGEN”
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Persoonlijke begeleiding
Samenwerking essentieel voor
Veranderopgave Inburgering
Transcript van de presentatie:

V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1

P ROGRAMMA Aanleiding Waarom geïntegreerde trajecten? Rol van ONA Voorwaarden Meerwaarde 2

SZW Oriëntatie op de arbeidsmarkt –Onderdeel van KNS per 1/1/2015 –Betere aansluiting inburgering op opleiding / werk –Inburgeraar is actief bezig 3

A CTIES ROND 8 THEMA ’ S 4

V ERHOOGDE INSTROOM VLUCHTELINGEN Kamerbrief Asscher oktober 2015: –Proces van integratie “plat-slaan” –Beter benutten van potentie vergunninghouders –Participatie (door werk) staat centraal 5

O PLEIDING VLUCHTELINGEN Totaal Analfabeet0%1% 0%2% Analfabeet latijn0% 1%0%1% Laag opgeleid11%10% 3%34% Middelbaar opgeleid11% 3%36% Hoog opgeleid5%9%10%3%27% Totaal27%31%33%9%100% Januari 2016

WRR “G EEN TIJD TE VERLIEZEN ” Inzetten op duale of gecombineerde trajecten Kies een parallelle aanpak Stimuleer het behalen van een Nederlands diploma Houd rekening met beschikbaarheid van werk Breng relevante partijen bij elkaar 7

A RBEIDSMARKT 8 Bron:

W AT IS BELANGRIJK ? 9

“Zorg voor een goed voortraject, waarbij de nadruk ligt op het leren van de Nederlandse taal, contact met werkgevers (snuffelstage) en intensief contact met de onderwijsinstellingen. Zodat de vluchtelingstudenten bekend zijn met de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven.” 10

W AAROM GECOMBINEERDE TRAJECTEN ? Het traject voor de vluchteling wordt verkort Motivatie is hoger Gewenning aan lessysteem De kansen op een succesvolle doorstroom naar een vervolgopleiding wordt vergroot Volwaardige inburgering/integratie Mogelijkheid tot weekrooster Efficiënte inzet van middelen 11

12 Taal Opleiding ONA inburgerings- termijn tijd accent

G ECOMBINEERDE TRAJECTEN Wat zit in een traject? Wie werken samen? Methodiek en materialen 13

S UCCESFACTOREN Beroepsgericht taalonderwijs Taalbewust beroepsonderwijs Ervaring met school / leren Goed beeld van opleidingen Zicht op beroepskansen 14

R OL VAN ONA Oriëntatie beroepsbeeld / opleiding Breed / lang traject van studiekeuze “Selectie-instrument” voor opleiding 15

“S UCCES - PROFIELEN ” Gemotiveerd, leergierig Voldoende cognitief niveau Netwerk aanwezig of wil dit uit te breiden Niet al te grote persoonlijke problemen Aan te sporen andere keuzes te maken 16

K ATALYSATOREN Ouder-betrokkenheid (of omgeving) Individuele coaching Aantonen voortgang d.m.v. cijfers / (snelle) taalontwikkeling 17

USP’ S Meekijken bij opleiding “Ondersteuning” vanuit studenten Netwerk van werkgevers Niet inburgeren, maar efficiënte weg naar werk 18

M EER INFORMATIE :