V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1
P ROGRAMMA Aanleiding Waarom geïntegreerde trajecten? Rol van ONA Voorwaarden Meerwaarde 2
SZW Oriëntatie op de arbeidsmarkt –Onderdeel van KNS per 1/1/2015 –Betere aansluiting inburgering op opleiding / werk –Inburgeraar is actief bezig 3
A CTIES ROND 8 THEMA ’ S 4
V ERHOOGDE INSTROOM VLUCHTELINGEN Kamerbrief Asscher oktober 2015: –Proces van integratie “plat-slaan” –Beter benutten van potentie vergunninghouders –Participatie (door werk) staat centraal 5
O PLEIDING VLUCHTELINGEN Totaal Analfabeet0%1% 0%2% Analfabeet latijn0% 1%0%1% Laag opgeleid11%10% 3%34% Middelbaar opgeleid11% 3%36% Hoog opgeleid5%9%10%3%27% Totaal27%31%33%9%100% Januari 2016
WRR “G EEN TIJD TE VERLIEZEN ” Inzetten op duale of gecombineerde trajecten Kies een parallelle aanpak Stimuleer het behalen van een Nederlands diploma Houd rekening met beschikbaarheid van werk Breng relevante partijen bij elkaar 7
A RBEIDSMARKT 8 Bron:
W AT IS BELANGRIJK ? 9
“Zorg voor een goed voortraject, waarbij de nadruk ligt op het leren van de Nederlandse taal, contact met werkgevers (snuffelstage) en intensief contact met de onderwijsinstellingen. Zodat de vluchtelingstudenten bekend zijn met de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven.” 10
W AAROM GECOMBINEERDE TRAJECTEN ? Het traject voor de vluchteling wordt verkort Motivatie is hoger Gewenning aan lessysteem De kansen op een succesvolle doorstroom naar een vervolgopleiding wordt vergroot Volwaardige inburgering/integratie Mogelijkheid tot weekrooster Efficiënte inzet van middelen 11
12 Taal Opleiding ONA inburgerings- termijn tijd accent
G ECOMBINEERDE TRAJECTEN Wat zit in een traject? Wie werken samen? Methodiek en materialen 13
S UCCESFACTOREN Beroepsgericht taalonderwijs Taalbewust beroepsonderwijs Ervaring met school / leren Goed beeld van opleidingen Zicht op beroepskansen 14
R OL VAN ONA Oriëntatie beroepsbeeld / opleiding Breed / lang traject van studiekeuze “Selectie-instrument” voor opleiding 15
“S UCCES - PROFIELEN ” Gemotiveerd, leergierig Voldoende cognitief niveau Netwerk aanwezig of wil dit uit te breiden Niet al te grote persoonlijke problemen Aan te sporen andere keuzes te maken 16
K ATALYSATOREN Ouder-betrokkenheid (of omgeving) Individuele coaching Aantonen voortgang d.m.v. cijfers / (snelle) taalontwikkeling 17
USP’ S Meekijken bij opleiding “Ondersteuning” vanuit studenten Netwerk van werkgevers Niet inburgeren, maar efficiënte weg naar werk 18
M EER INFORMATIE :