INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
Door goede gesprekken groeien
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Zakelijk lezen Nederlands.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Ethiek is over goed en kwaad
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Wat willen we vandaag doen?
Vitale Waarden De Tyco Richtlijnen met betrekking tot Ethisch Gedrag
Betrokkenheid op de werkvloer
Ethiek.
ARB(eids)O(mstandigheden
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Beroepshouding en beroepscode
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Pesten op het werk.
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Presentatie nieuwe / aangepaste spelregels. Toelichting op de nieuwe spelregels met ingang van 1 juli 2016 Op 1 maart 2016 heeft de IHF de verschillende.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Het opstellen van wilsverklaringen
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Diversiteit & Inclusie
Bedrijfsvermaak: Een golfuitstapje met verkopers
Het 7-stappenplan.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Integriteit Dilemmatraining.
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Yahoo heeft momenteel 281 miljoen service gebruikers die genoeg is om een verklaring voor een bedrijf te maken? Ze zijn wereldwijd een van de grootste.
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
WtT 2e Generatie Waarom & hoe-module Herziening
Toolbox Oogincidenten
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
TWI = Training Within Industry
KBO en omgaan met privacy
Les 5: Verbale communicatie
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief respecteren van de ervaringen van anderen; behouden van de vertrouwelijkheid van wat gezegd is; en toewijden aan volledige deelneming tijdens dicussies. TOON DEZE SLIDE: INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER INLEIDING 1

TOON DEZE SLIDE: INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER SAMENVATTING VAN HET GEVAL Deze slide “vertelt het verhaal”, dat u of een vrijwillige werknemer hardop moet voorlezen. GESPREKSPUNTEN Als discussieleider dient u de details van de situatie van de werknemer en de daaropvolgende acties te bespreken voordat u naar de volgende slide gaat. Zorg dat persoonlijke verhalen die werknemers willen vertellen gerelateerd zijn aan het getoonde scenario. 2

TOON DEZE SLIDE: INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER DISCUSSIESTARTERS ANTWOORDEN VOOR VRAGEN Wat zou u doen als u John was of een van de andere werknemers in het gesprek? Opmerking voor Discussieleider: Laat deelnemers vrij antwoorden en in de groep discussiëren. Wat zijn de verantwoordelijkheden van: de werknemers die een afname of een toename in hun verkoopcijfers hebben? Iedereen heeft dezelfde verantwoordelijkheid om problemen te melden over een manager die zijn team blijft intimideren, ongeacht de prestaties. Aangezien het probleem hun directe supervisor betreft, willen ze misschien contact opnemen met hun Afdelings- /Operationsmanager, personeelszaken, Juridische Afdeling, of de Tyco ConcernLine. Ze willen misschien ook direct met de manager praten om te laten weten dat zijn/haar woorden en gedrag ongepast zijn/is. John? John heeft dezelfde verantwoordelijkheid als de andere werknemers die het probleem ter sprake brengen. Wat zijn de mogelijke problemen en gevolgen wat betreft deze acties? De manager heeft gezorgd voor een onprofessionele werkomgeving en heeft niet gehandeld volgens het Tyco Intimidatievrije Werkplekbeleid en de Richtlijnen voor Ethisch Gedrag. Intimidaties, bedreigingen en gewelddadig gedrag op de werkplek leiden uiteindelijk tot een lagere productiviteit. Alle werknemers moeten elkaar waardig en met wederzijds respect behandelen. Zouden de omstandigheden anders zijn indien: de manager werknemers voortrekt die wel hun verkoopdoelen hebben bereikt? Nee. Intimidatie is in geen enkele situatie acceptabel. de manager heeft geen grof taalgebruik gebruikt in de vergadering, maar dreigde met ontslag indien ze hun verkoopdoelen niet halen? Een supervisor mag geen feedback over prestaties geven of met ontslag dreigen tijdens een vergadering. Dit is dan wel minder ernstig, maar deze situatie is nog steeds in strijd met de Tyco Vitale Waarde voor Teamwork en de Richtlijnen voor Ethisch Gedrag. de manager heeft elk van de werknemers afzonderlijk verteld dat hun banen op het spel staan als ze niet voldoen aan de verkoopdoelen? Als manager kunt u feedback verstrekken over de prestaties van een werknemer en hem/haar laten weten dat zonder verbeteringen zijn/haar baan op het spel staat. Dit gesprek moet echter respectvol en volgens onze waarden plaatsvinden. De beste oplossing is het gesprek samen met PZ te voeren. 3

TOON DEZE SLIDE: INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER RICHTLIJNEN GESPREKSPUNTEN Zie het Tyco Beleid betreft een intimidatievrije werkplek. Laat werknemers eraan denken dat het bedrijf gelooft dat we allen het recht hebben om in een intimidatievrije omgeving te werken. Tyco beschouwt ieder gedraging die een persoon kleineert, intimideert, of beledigt als intimidatie en heeft intimidatie opgenomen in de gedragingen die niet toegestaan zijn op onze werkplek. 4

GESPREKSPUNTEN Sluit af met verklaringen die u geschikt acht voor het publiek en hun reacties en discussie betreffende dit onderwerp en casestudy. Vat de gehoorde discussies samen. Maak gebruik van deze mogelijkheid om eerder geplaatste opmerkingen betreffende een intimidatievrije werkplek te versterken. INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER GELEERDE LESSEN TOON DEZE SLIDE: 5

INTIMIDATIE DOOR DE MANAGER EEN PROBLEEM TER SPRAKE BRENGEN TOON DEZE SLIDE: GESPREKSPUNTEN Laat werknemers weten dat ze niet alleen staan in het nemen van beslissingen, en dat het belangrijk is dat ze eventuele vragen naar voren brengen. Versterk de voor alle werknemers beschikbare hulpmiddelen, mocht het noodzakelijk zijn om een aangelegenheid te doen escaleren. 6