PERSCONFERENTIE LEERZORG 30.03.2007 Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Leerzorg Conceptnota 30 maart 2007 Frank Vandenbroucke
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
Onderzoek ‘Praktijktest in het kader van Leerzorg’
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Evaluatie van een proces
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
E-Portfolio VIER
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
M-decreet Infomoment voor partners
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
M-decreet Een korte toelichting.
1 Naar het voortgezet onderwijs!. WELKOM OP DE OPEN DAG VAN 2 Alle informatie terug te vinden op de website:
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welkom.
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Flexibele leertrajecten
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke

PERSCONFERENTIE LEERZORG Aanleiding Beleidsmatig: regeerakkoord : onderwijscontinuüm Beleidsmatig: regeerakkoord : onderwijscontinuüm Inhoudelijk: Inhoudelijk: toegenomen zorgvraag (groei buitengewoon onderwijs, GON, zorgaandacht in gewoon onderwijs)toegenomen zorgvraag (groei buitengewoon onderwijs, GON, zorgaandacht in gewoon onderwijs) problemen met huidig systeem (typologie, verwijspraktijk, financiering, ongelijke spreiding aanbod…)problemen met huidig systeem (typologie, verwijspraktijk, financiering, ongelijke spreiding aanbod…) internationale ontwikkelingen inclusie van personen met een handicap – VN Conventieinternationale ontwikkelingen inclusie van personen met een handicap – VN Conventie 10 jaar debat vraagt besluitvorming10 jaar debat vraagt besluitvorming

PERSCONFERENTIE LEERZORG Discussienota december 2005 Discussienota december 2005 Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling in de VLOR Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling in de VLOR Tussentijds advies en standpuntennota Tussentijds advies en standpuntennota Ontwerp van conceptnota november 2006 Ontwerp van conceptnota november 2006 Advies VLOR en Raadgevend Comité bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Advies VLOR en Raadgevend Comité bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Conceptnota 30 maart 2007 Conceptnota 30 maart 2007 Historiek

PERSCONFERENTIE LEERZORG Eén referentiekader voor versnipperd zorgaanbod Eén referentiekader voor versnipperd zorgaanbod Eenvormigheid, transparantie, handelingsgerichtheid bij diagnose en begeleiding Eenvormigheid, transparantie, handelingsgerichtheid bij diagnose en begeleiding Afstemmen op internationale ontwikkelingen inclusief onderwijs Afstemmen op internationale ontwikkelingen inclusief onderwijs Verbreding en verdieping aanbod buitengewoon onderwijs Verbreding en verdieping aanbod buitengewoon onderwijs Doelstellingen

PERSCONFERENTIE LEERZORG Leerzorgniveau: mate van aanpassing van de onderwijsomgeving Leerzorgniveau: mate van aanpassing van de onderwijsomgeving Clusters en doelgroepen: kenmerken van het kind Clusters en doelgroepen: kenmerken van het kind Combinatie = leerzorgmatrix Combinatie = leerzorgmatrix Structuur

PERSCONFERENTIE LEERZORG I: gewoon curriculum (preventie, differentiëren, remediëring, compenseren) I: gewoon curriculum (preventie, differentiëren, remediëring, compenseren) II: gewoon curriculum (compenseren, dispenseren) II: gewoon curriculum (compenseren, dispenseren) III: individueel curriculum (handelingsplanning) III: individueel curriculum (handelingsplanning) IV: individueel curriculum (handelingsplanning, verzorging) IV: individueel curriculum (handelingsplanning, verzorging) V: zieke kinderen & jongeren V: zieke kinderen & jongeren Leerzorgniveaus

PERSCONFERENTIE LEERZORG Indeling obv soort participatieprobleem Indeling obv soort participatieprobleem –1: andere reden dan stoornis –2: bij leren (leer- en aandachtstekortstoornis, lichte mentale stoornis) –3: die ook buiten onderwijs het functioneren belemmeren (matige, ernstige, diepe mentale stoornis, lichamelijke, visuele of auditieve stoornis) –4: door verstoorde sociale interactie (gedrags- en emotionele stoornis, pervasieve ontwikkelingsstoornis-autisme) Clusters

PERSCONFERENTIE LEERZORG

Bepalen zorgniveau Op leerzorgniveau 1: school Op leerzorgniveau 1: school Van 1 naar 2: Van 1 naar 2: –gemotiveerd verslag (CLB ism school) –inspanningen op niveau 1 aantonen (school) Van 2 naar 3 (of van 3 naar 4): Van 2 naar 3 (of van 3 naar 4): –Attest voor onderwijs op maat (CLB) –verantwoordingsprotocol (inspanningen op niveau 2 aantonen: CLB + school) –Rechtstreeks inschalen blijft mogelijk

PERSCONFERENTIE LEERZORG Geleidelijke uitvoering tegen 2016 Geleidelijke uitvoering tegen 2016 –recht op inclusie mits draagkrachtafweging –verbreding en verdieping van het aanbod buitengewoon onderwijs (betere spreiding aanbod) Aandachtspunten Aandachtspunten –doelgroep-specifieke communicatie –tussentijdse evaluatie –competentieontwikkeling –budgettaire implementatie Uitvoering

PERSCONFERENTIE LEERZORG Debat in de Commissie Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Debat in de Commissie Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Ontwerp van decreet : herfst 2007 Ontwerp van decreet : herfst 2007 Wetgeving opstellen: schooljaar Wetgeving opstellen: schooljaar Start uitvoering: 1/9/09 Start uitvoering: 1/9/09 Timing