PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke
PERSCONFERENTIE LEERZORG Aanleiding Beleidsmatig: regeerakkoord : onderwijscontinuüm Beleidsmatig: regeerakkoord : onderwijscontinuüm Inhoudelijk: Inhoudelijk: toegenomen zorgvraag (groei buitengewoon onderwijs, GON, zorgaandacht in gewoon onderwijs)toegenomen zorgvraag (groei buitengewoon onderwijs, GON, zorgaandacht in gewoon onderwijs) problemen met huidig systeem (typologie, verwijspraktijk, financiering, ongelijke spreiding aanbod…)problemen met huidig systeem (typologie, verwijspraktijk, financiering, ongelijke spreiding aanbod…) internationale ontwikkelingen inclusie van personen met een handicap – VN Conventieinternationale ontwikkelingen inclusie van personen met een handicap – VN Conventie 10 jaar debat vraagt besluitvorming10 jaar debat vraagt besluitvorming
PERSCONFERENTIE LEERZORG Discussienota december 2005 Discussienota december 2005 Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling in de VLOR Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling in de VLOR Tussentijds advies en standpuntennota Tussentijds advies en standpuntennota Ontwerp van conceptnota november 2006 Ontwerp van conceptnota november 2006 Advies VLOR en Raadgevend Comité bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Advies VLOR en Raadgevend Comité bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Conceptnota 30 maart 2007 Conceptnota 30 maart 2007 Historiek
PERSCONFERENTIE LEERZORG Eén referentiekader voor versnipperd zorgaanbod Eén referentiekader voor versnipperd zorgaanbod Eenvormigheid, transparantie, handelingsgerichtheid bij diagnose en begeleiding Eenvormigheid, transparantie, handelingsgerichtheid bij diagnose en begeleiding Afstemmen op internationale ontwikkelingen inclusief onderwijs Afstemmen op internationale ontwikkelingen inclusief onderwijs Verbreding en verdieping aanbod buitengewoon onderwijs Verbreding en verdieping aanbod buitengewoon onderwijs Doelstellingen
PERSCONFERENTIE LEERZORG Leerzorgniveau: mate van aanpassing van de onderwijsomgeving Leerzorgniveau: mate van aanpassing van de onderwijsomgeving Clusters en doelgroepen: kenmerken van het kind Clusters en doelgroepen: kenmerken van het kind Combinatie = leerzorgmatrix Combinatie = leerzorgmatrix Structuur
PERSCONFERENTIE LEERZORG I: gewoon curriculum (preventie, differentiëren, remediëring, compenseren) I: gewoon curriculum (preventie, differentiëren, remediëring, compenseren) II: gewoon curriculum (compenseren, dispenseren) II: gewoon curriculum (compenseren, dispenseren) III: individueel curriculum (handelingsplanning) III: individueel curriculum (handelingsplanning) IV: individueel curriculum (handelingsplanning, verzorging) IV: individueel curriculum (handelingsplanning, verzorging) V: zieke kinderen & jongeren V: zieke kinderen & jongeren Leerzorgniveaus
PERSCONFERENTIE LEERZORG Indeling obv soort participatieprobleem Indeling obv soort participatieprobleem –1: andere reden dan stoornis –2: bij leren (leer- en aandachtstekortstoornis, lichte mentale stoornis) –3: die ook buiten onderwijs het functioneren belemmeren (matige, ernstige, diepe mentale stoornis, lichamelijke, visuele of auditieve stoornis) –4: door verstoorde sociale interactie (gedrags- en emotionele stoornis, pervasieve ontwikkelingsstoornis-autisme) Clusters
PERSCONFERENTIE LEERZORG
Bepalen zorgniveau Op leerzorgniveau 1: school Op leerzorgniveau 1: school Van 1 naar 2: Van 1 naar 2: –gemotiveerd verslag (CLB ism school) –inspanningen op niveau 1 aantonen (school) Van 2 naar 3 (of van 3 naar 4): Van 2 naar 3 (of van 3 naar 4): –Attest voor onderwijs op maat (CLB) –verantwoordingsprotocol (inspanningen op niveau 2 aantonen: CLB + school) –Rechtstreeks inschalen blijft mogelijk
PERSCONFERENTIE LEERZORG Geleidelijke uitvoering tegen 2016 Geleidelijke uitvoering tegen 2016 –recht op inclusie mits draagkrachtafweging –verbreding en verdieping van het aanbod buitengewoon onderwijs (betere spreiding aanbod) Aandachtspunten Aandachtspunten –doelgroep-specifieke communicatie –tussentijdse evaluatie –competentieontwikkeling –budgettaire implementatie Uitvoering
PERSCONFERENTIE LEERZORG Debat in de Commissie Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Debat in de Commissie Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Ontwerp van decreet : herfst 2007 Ontwerp van decreet : herfst 2007 Wetgeving opstellen: schooljaar Wetgeving opstellen: schooljaar Start uitvoering: 1/9/09 Start uitvoering: 1/9/09 Timing