Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov. 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Informatieavond personenzorg
Evaluatie van mentorprojecten
Door goede gesprekken groeien
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De ontwikkeling van de 7 competenties
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lineair curriculum concentrisch.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Sociale media op school
John P. Kotter Harvard Business School
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
moderniseren van het curriculum.
Dossier Empowerment.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Hoe houd je een klas op orde?
Beter Onderwijs Nederland
Bijeenkomst September 2015
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Studieloopbaanbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Begeleiding bij Werkplekleren
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Leerlingen en ouders aan het woord
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Trauma sensitief lesgeven
Eenzaamheid…. Wat dóe je eraan???.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Profielkeuze in de tweede fase
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Leiding geven aan school ontwikkeling
Marketing Week 3 les 1.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov. 2013

Doelen van de pilot-studie 1. Testen van een nieuw observatie-instrument; 2. Welk gedrag vertonen lerarenopleiders ten behoeve van het klas- en leerklimaat. En zien we evt. verschillen tussen Pabo en LVO.

OVER DE METING a) 5 docenten; 3 LVO en 2 Pabo b) Rekenen & Wiskunde - Taal en Nederlands c) Groep: 10 (L:Ne-3), 13 (L:Wi-3), 14(P:Ne- 2), 19 (L:Ne-2), 21 (P:Re-1)

Uitkomsten 1 Het instrument is niet betrouwbaar en niet valide

Uitkomsten 2: Wat valt er op als we de lessen bekijken? Geen grote verschillen zichtbaar tussen Pabo en LVO Curriculum based klassenklimaat dominant

Curriculum based benadering Relatie Motiveren van student vindt plaats a.d.h.v. in de inhoud van de les. Kleine correcties van storend gedrag Inhoud Veel uitleggen en vertellen. Bijv. PowerPoint met voorbereide sheets is leidend door het lesprogramma. Organisatie Vaak klassikale lesaanpak. Zo nu en dan individuele student vraag stellen

Ecologische benadering Relatie De onderlinge relaties tussen de studenten zijn belangrijker dan de relatie docent – student Inhoud Korte instructies, even op weg helpen, vooral procesinterventies Organisatie Complex; multi-dimensionaal & overlapping Withitness

Behaviouristische benadering Relatie: Gewenst gedrag versterken door middel van straf en belonen. Ongewenst gedrag negeren Inhoud: Kennis overdragen. Studenten input geven. Organisatie: Stabiele context voor het leren van studenten organiseren; steeds onderzelfde condities onderwijs verzorgen (vaak frontaal les).

Interpersoonlijke benadering Relatie Veel aandacht voor interpersoonlijke band (ook informeel & non-verbaal) Inhoud Docent ondersteund, helpt, bevraagd Organisatie Naar mate de relatie versterkt, wordt er voor complexere organisatievormen gekozen.

Discourse benadering Relatie Communicatie en overleg is belangrijk. Goed contact maakt dialoog en debat over de inhoud mogelijk. Inhoud Frequente dialoog en gesprek. De inhoud/doel van de les staat centraal Organisatie Docent is gesprekleider, regiseert het klassenleergesprek.

Sociaal Emotioneel benadering Relatie Communicatie en overleg is belangrijk. Contact staat in dienst van uiteindelijke self-management Inhoud Specifieke aandacht voor Soc. Emot vaardigheden. Frequente dialoog en gesprek. Organisatie Bij toenemende soc. emotionele vaardigheden neemt organisatie complexere vormen aan.