Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Mijn stage bij fietsen van cees Naam: Maik belshof Klas: 4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Mijn stage bij de koekoek
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Collectief portfolio groep 3
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij Eysink machinefabriek
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorlichtingsavond groep 3
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
WEGWIJS Groep 5 Verkeersmethode
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Xperience Liefde en relaties
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Docentvaardigheden ICT
Passend onderwijs.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Thema 4: Zo bereik je meer
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
TEKSTSOORTEN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Vaardigheden Interviewen
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Kennismakingsspellen
volgende bladzijde terug
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Communiceren met knipperen
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
Art & Design Productvormgeving.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Project gamemarket Les 1.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
voorbeeld volgende bladzijde terug
EEN REKENSPEL ONTWERPEN
Transcript van de presentatie:

Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren

Doelen: Voorkennis activeren m.b.t. de invloed van het weer. (mist, regen, wind of sneeuw) Activeren van de voorkennis m.b.t. de maatregelen die ze kunnen nemen of waar je extra op moet letten als fietser in mist, regen, wind of sneeuw. Weten welke fietsonderdelen bij mist, regen, gladheid en storm extra belangrijk zijn. Weten aan welke technische en wettelijke eisen een veilige fiets moet voldoen. Een fiets kunnen ontwerpen die voldoet aan een doel dat gerelateerd is aan de veiligheid van de fietser. Opdracht 1 Uitleg kunnen geven over het ontwerp van je fiets en daarbij de koppeling kunnen leggen tussen hun ontwerp en de veiligheid van de fiets. Opdracht 1 Aan kunnen geven welke ontwikkeling een bepaald fietsonderdeel in de tijd heeft doorgemaakt en tevens in hoeverre deze ontwikkeling een bijdrage levert aan de veiligheid van de fiets. Opdracht 2 Een bepaald onderdeel kunnen repareren of vervangen en aan anderen uitleggen waarom dit belangrijk is en hoe dit moet. Opdracht 3

Introductieles Nodig: Rood en groen potlood Kopieerblad 49  Weer en verkeer  De veilige fiets → Bedenk hierbij 3 woorden. Per tweetal maak je het kopieerblad (woordslang) rondom de onderwerpen. De laatste letter van het ene woord is de eerste letter van het volgende woord. Bijvoorbeeld: fiets-slot-trapper (fietslotrapper) Elk hokje staat voor een kilometer. Het groepje dat de meeste woordenkan bedenken heeft de meeste kilometers afgelegd en wint het spel. Je krijgt hiervoor 5 minuten de tijd.

→ Kleur de woorden die met veiligheid te maken hebben rood. → Kleur de woorden die met verkeersregels te maken hebben groen. Sommige woorden kunnen dus zowel rood als groen gekleurd worden. Je krijgt hier twee minuten de tijd voor. → Verwoord waarom je sommige woorden rood hebt gekleurd en anderen groen. → Welke maatregelen kunnen fietsers voorhun veiligheid nemen bij weersomstandigheden als: Mist Sneeuw Harde wind Regen

We gaan werken aan opdrachten rond de veiligheid van de fiets in relatie tot het weer. De leerkracht is doorslaggevend bij het maken van de groepjes. Groepjes die rustig samenwerken kunnen dit in het vervolg wellicht weer doen. Groepjes die veel geluid maken en niet taakgericht zijn komen de keer erop in een ander groepje.

Opdracht 1 (groepjes van 2 leerlingen) Je ontwerpt een fiets met bepaalde bedoeling. Aan de hand van suggesties bepaal je zelf het doel waarvoor de fiets ontworpen wordt. Het onderwerp moet aansluiten bij het thema: de veilige fiets. Het ontwerp kan zowel in het platte vlak als driedimensionaal worden uitgewerkt. Vervolgens schrijf je een verantwoording. Nodig: -Kopieerblad 51 en 53 -Kopieerblad 149 tot en met 167 (verkeersregels) -Materiaal voor het maken van het ontwerp -Schetspapier -Kleurpotloden Ontwerp een fiets: die vooral in het donker goed te zien is. Waar je makkelijk af kunt stappen. Waarop je veel bagage kunt meenemen en die toch veilig is! Waar kinderen veilig achterop kunnen zitten. Op kopieerblad 155 staan met verplichte onderdelen op een fiets.

Opdracht 2 (groepjes van 2 leerlingen) Je maakt een tijdbalk waarin de ontwikkeling van de fiets centraal staat. Het gaat hierbij om een fietsonderdeel dat het fietsen veiliger heeft gemaakt. Het is de bedoeling dat de tijdbalk verdeeld wordt in verschillende tijdvakken. Elk tijdvak kent de volgende onderdelen: jaartal – afbeelding – toelichting. In de toelichting schrijf je de veranderingen die het fietsonderdeel in de loop der tijd heeft doorgaan. Verder geef je aan wat je vindt van deze veranderingen in relatie tot de verkeersveiligheid. Nodig: -Kopieerblad 155 -Stroken karton -Tekenpapier -Kleurpotloden/stiften -Lijm/plakband

Opdracht 3 (groepjes van 2 leerlingen) Je maakt een stripverhaal over: -Hoe je controleert of een fietsonderdeel in orde is. -Hoe je een fietsonderdeel kunt repareren -Hoe je een fietsonderdeel kunt vervangen als het stuk is. Je legt aan de andere kinderen uit hoe je een fietsonderdeel kunt controleren, repareren of vervangen. Het gaat vooral om de techniek: hoe werkt het en hoe repareer je het als het stuk is? Bijvoorbeeld: -Repareren van de verlichting -Vervangen van remblokjes -Batterijen van het achterlicht vervangen -Afstellen van de handrem Nodig:  Kopieerblad 57  Kopieerblad 149 tot en met 167  Kladpapier  Tekenspullen Denk vooraf goed na. Ga naar de plaatselijke fietsenmaker voor informatie. Ga naar de bibliotheek. (David Macaulay, Over de werking van de kurkentrekker en andere machines, ISBN ) Op internet kijken.

Presentaties De presentaties duren bij elkaar zo’n 30 minuten. Je hebt ongeveer 5 minuten de tijd om je werk te presenteren aan de groep. Opdracht 1 en 2: Verwoord met welk doel de fiets ontworpen is. Vind de rest het ontwerp geslaagd en veilig? Voldoet de fiets aan de technische en wettelijke eisen? Tijdbalk: Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest als het gaat om veiligheid. Opdracht 3: Vertel over je bevindingen. Geef je ervaringen aan. In hoeverre denk je dat de kinderen nu een fietsonderdeel kunnen controleren, repareren of vervangen.