Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Implementatie van de UNCO-MOB
Filmanalyse als examenvorm. Op weg naar verdieping en integratie?
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Probleem gestuurd onderwijs
Klantgerichte ICT organisatie
Onderzoeksvaardigheden
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
BSN nederland De Action Learning MBA
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Paarden in de hulpverlening
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
ABC P1 B4.
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
HvA – School voor interactie HvA IAM Projectmanagement 9 Februari 2009 Projectmanagement is in het kort: Vooruitkijken tot het eind vh project Mensen en.
Project Proceshuis Road show
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Insights & Essentials Willem van Putten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Planning en Roostering
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Werkwijze telefoon & balie
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Flexibiliteit als activiteit
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
HR Take Off Day 25 november Voorstel 18/10/2016
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Ondernemersvaardigheden
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Product van TU Delft, SEC
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Academie voor Bouw & Infra
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren

Doelstellingen van de cursus Doelgroep = studenten verplegingswetenschap masterjaar Voorkennis: in schakeljaar in cursus ‘Advanced Nursing Practice’: één college basiskennis leadership Doel: Ontwikkelen van inzichten en vaardigheden in het ‘leiden en innoveren’ in de verpleegkunde/vroedkunde Uitstroom naar staffuncties (vb. stafmedewerker ziekenhuishygiëne, projectmedewerker) of naar lijnfuncties (vb. hoofdverpleegkundige)

Concept cursus Telkens colleges van 4 lesuren – vlak auditorium – break out ruimte – meestal 2 docenten Componenten: o Theoretische concepten m.b.t. leiderschap en innovatie o Praktijkoefeningen m.b.t. leiderschap en innovatie o Projectwerk (groepswerk) o “Examen”: 30%: rapport projectwerk 70%: ervaringsverslag + mondeling examen

Programma Introductie: doelstellingen, methode, refresh (getuigenis), voorstelling projecten Teamwork en teamcommunicatie (+ vormen van groepen) Leiderschap en innovatie in maatschappelijke context van complexiteit Leiderschap verdiept (grote stromingen, poll, oefening, voorbeelden,…) Verandering en innovatie Action research en action learning (oefening rond eigen casus) Motivatie (reflectie-opdracht) Workshop (+ ‘spreekuur’) Procesevaluatie Presentatie groepswerk

Projectwerk 3 casussen (van werkstudenten): gezamenlijke exploratie Voor iedere casus 3 projectgroepen Accent op proces: plan van aanpak Elke week laatste uur: projecttijd 3 ‘lesvrije’ weken: lokaal beschikbaar, één docent houdt ‘spreekuur’ Procesevaluatie (hoe hebben ze de theorie toegepast in hun eigen projectteam ?) Output: o Een presentatie (voor de 2 andere groepen) o Een groepspaper (10 à 12 pagina’s excl. bijlagen)

Ervaringsverslag en mondeling examen Doelstelling: een toetsing van het begrijpen en kunnen toepassen van aangeboden basisconcepten i.f.v. de ervaring m.b.t. het projectwerk Inhoud (5 pagina’s): Beschrijving van belangrijkste ervaringen Duiding van de ervaringen vanuit theoretische concepten Zelfreflectie over eigen rol, inbreng,….(principe van leiderschapsontwikkeling: zelfreflectie als voorwaarde voor effectief leiderschap) Mondeling examen: toelichtings- en/of verdiepingsvragen

Lessons learned Omgaan met complexiteit (onduidelijkheid) = realiteit leren zien (belang van ‘spreekuur’) Verschil proces-inhoud blijft zeer moeilijk (verwijst voor ons naar verschil leadership-management) Belang van module ‘procesevaluatie’: leren kijken naar de rijkdom van de ervaring Nog meer proberen te beginnen vanuit eigen ervaring Evolutie: groepen naar organisaties  zelfgemaakte casussen  casussen van de studenten Evolutie: presentatie voor panel van de opdrachtgevende organisaties  panel van ‘experts’  de twee andere groepen  actievere inbreng van iedereen

4 uur = lang; echter: voordeel om een ‘pakket’ te kunnen behandelen; aandachtspunt: afwisseling !!! Laatste lesuur: wordt o.i. relatief inefficiënt benut Vriendengroepen worden als hindernis gezien…nadien