Samenwerking tussen dienstenintegratoren Voorstel van taakverdeling tussen de KSZ en andere dienstenintegratoren bij onderlinge gegevensuitwisseling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Advertisements

De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Febeliec represents the industrial consumers of electricity and natural gas in Belgium Technisch reglement distributie (E+G) Opmerkingen Febeliec 11/4/2012.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
1 Front Office Tewerkstelling 2 Pakket aan tewerkstellingsbevorderende maatregelen afkomstig van tal van verschillende overheden Te.
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
De aanbeveling van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer inzake gebruikers- en toegangsbeheer in de overheidssector volgens.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Programma Rol Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting Inleiding Wat is Handiflux? Handiflux implementeren Opvolging.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
FAMIPEDIA, kennis on line
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het elektronische zorgplan - SEL-verantwoordelijken Het elektronische zorgplan SEL-verantwoordelijken Dienst Welzijn en Gezondheid Provinciebestuur Vlaams-Brabant.
MAGDA – Huidige VKBO Dienstenverlening
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
INZAGERECHT EN ELEKTRONISCH MEDISCH DOSSIER
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
E-Government binnen de sociale zekerheid
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
RSZ-ONSS Studiedag Dimona - DMFA 8/01/ R. Van Lerberge, Sectiehoofd Contact Center E-Government binnen de sociale zekerheid Communicatiekanalen.
Elektronische gegevensuitwisselingen met de Directie-generaal Personen met een handicap.
Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Rol van de KSZ en haar netwerk bij de totstandbrenging van automatische gegevensuitwisselingen.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
EBox Burger Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - herfst
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
21 oktober 2015 Gebruikerscomité Servercertificaten Problemen en oplossingen Eric Roelandt.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Elektronische dienstverlening.
1 Een ZORGELOOS sociaal beheer Brigitte Thys. 2 Elektronische mededeling Hoe ?  Via de portaalsite van de RSZ –
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Het uitgebreide MAGDA aanbod van diensten en nieuwe projecten
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
MAGDA in een notendop.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Netwerk Openbaar Domein GIPOD
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

Samenwerking tussen dienstenintegratoren Voorstel van taakverdeling tussen de KSZ en andere dienstenintegratoren bij onderlinge gegevensuitwisseling

Doelstelling Hoe wenst de KSZ te taken te verdelen met andere dienstenintegratoren (DI) bij onderlinge gegevensuitwisseling ? 25/02/20162

Structuur van de uiteenzetting inleiding – scope – situatie as is/to be taakverdeling tussen KSZ en andere DI – business-aspecten – technische aspecten – varia voorwaarden waaraan de andere DI moeten voldoen: principes waarvan de KSZ verwacht dat ze door de andere DI worden nageleefd bij de implementatie van de taakverdeling besluit 25/02/20163

4 I NLEIDING

Even opfrissen … een dienstenintegrator (DI) "staat in voor de inzameling en uitwisseling van elektronische gegevens die een wettelijke waarde hebben (authentieke bronnen) tussen besturen onderling, en maakt zo de administratieve last voor burgers en ondernemingen een stuk lichter" 25/02/20165

Scope gewestelijke dienstenintegratoren (GDI): – Brussels Gewest  Fidus – Vlaams Gewest  VDI (Vlaamse DienstenIntegrator) – Waals Gewest  BCED (Banque Carrefour d’Echange de Données) federale dienstenintegrator: FedICT overheidsniveau-overchrijdende, sectorgebonden dienstenintegratoren – KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid) – eHealth-platform 25/02/20166

Huidige situatie (as is) Voorbeeld: Brussels Gewest 25/02/20167 Brussels Gewest GOBFiscaliteit Economie &Werkge- legenheid MobiliteitDir. Taxi's Stedelijke Ontwikke- ling Dir. Huisvesting...ION...

Nieuwe situatie (to be) Voorbeeld: Brussels Gewest 25/02/20168 Gewest Brussel GOBFiscaliteit Economie &Werkge- legenheid MobiliteitDir. Taxi's Stedelijke Ontwikke- ling Dir. Huisvesting...ION... Fidus

Elk zijn netwerk ! 25/02/20169 Fidus GOB ION 1 ION 2 ION

25/02/ T AAKVERDELING TUSSEN KSZ EN ANDERE DI

Business-aspecten (1/3) 1.Beschikbaarstelling van generieke diensten – geen filtering van gegevens ter hoogte van de KSZ versturen van alle gegevens beschikbaar in betrokken bericht – raadpleging in naam van de DI KBO-nummer of sector/typeInstitution van de DI – gebruik van de KBO-nummer promoten geen specifieke controle op aanvrager van gegevens of INSZ van datasubject enkel configuratiecontroles 25/02/201611

Business-aspecten (2/3) 2.Integratie in het verwijzingsrepertorium van de KSZ – geen systematische integratie – geen integratie voor de netwerkpartners van de DI – integratie enkel voor de mutaties Hergroepering per soortgelijke behoefte Bv.: 25/02/ IntegratiecontextBetrokken authentieke bronnen Globale bevolking (woont in gewest X) Registers Bevolking met pensioen (woont in gewest X) RVP, PDOS Actieve bevolking (woont of werkt in gewest X) DMFA, DIMONA, … Werkzoekenden (woont in gewest X) RVA, openbare tewerkstellingsdiensten

Business-aspecten (3/3) 3.Gebruik van de LegalContext  1 LegalContext/finaliteit Meerwaarde: - onmiddellijk kunnen antwoorden op de vragen van de burgers (belangrijk om een coherente beschrijving te geven) - relevante gebruiksstatistieken meedelen - verplicht ingelicht worden over de nieuwe toegangen Opgelet : maak een onderscheid tussen de raadplegingen van het type "Inspectie" en de "klassieke" raadplegingen ! 25/02/201613

Technische aspecten (1/2) 1.Vereenvoudigd beheer van de certificaten Authenticatie tussen de KSZ en de andere DI – geen certificaten eigen aan de aanvragende instelling of de instelling van bestemming – wel certificaat van de KSZ en van de DI  1 enkele authenticatie voor heel het netwerk !  elke DI staat in voor de technische beveiliging in zijn eigen netwerk 25/02/201614

Technische aspecten (2/2) 2.Vereenvoudigd beheer van de bestands- uitwisselingen – centralisatie van de bestanden binnen de DI – verdeling door elke DI binnen zijn netwerk Tussen de KSZ en de DI  2 dossiers « (S)FTP » - ‘BCSSKSZ-IS1’ : KSZ  DI - ‘IS1-BCSSKSZ’ : DI  KSZ [ Optioneel : 2 dossiers/omgeving (tst,acpt,prod) ] 25/02/201615

Varia (1/2) Circles of trust – samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen authenticatie enkel tussen KSZ en andere DI (niet op het niveau van de aanvrager/bestemmeling) geen integratie zonder reële meerwaarde … Service Level Agreement (SLA) – gelijkaardig aan die van de KSZ voor elke anderec DI – andere gegevensleverancier 25/02/201616

Varia (2/2) Uitzonderingen – online toepassingen : DI niet betrokken ! – toegangen worden rechtstreeks beheerd tussen aanvrager en toepassingsbeheerder voorbeelden: e-PV, Dolsis, … Facturatie – Vereenvoudiging van de facturatieprocessen vastleggen van een forfait voor elke DI bedragen nog te bepalen 25/02/201617

25/02/ V OORWAARDEN WAARAAN DE ANDERE DIENSTENINTEGRATOREN MOETEN VOLDOEN

Verwachtingen van de KSZ Bij de implementatie van de taakverdeling verwacht de KSZ dat de andere DI voldoen aan 4 voorwaarden 25/02/201619

1. Opvolgen van de richtlijnen van de regulatoren inzake gegevensbescherming RGB  CBPL (sectorale comités), eventuele gewestelijke regulator, regulator EU, … Naleving van de beraadslagingen van de verschillende regulatoren:  Principe van FINALITEIT [business-verificatie]  Principe van PROPORTIONALITEIT [ filtering] 25/02/201620

2. De minimale veiligheidsnormen van het SCSZ naleven Onder meer: – aanstelling van een informatieveiligheidsconsulent – duidelijke regels voor het logbeheer –...  Cf. website van de KSZ (Documentatie/Veiligheid)website van de KSZ ervoor zorgen dat deze normen worden nageleefd door alle entiteiten waarmee de DI (rechtstreeks of onrechtstreeks) gegevens uitwisselt 25/02/201621

3. De communicaties centraliseren SPOC voor zijn netwerk (business en technisch)  instaan voor de centralisatie en verdeling van de gegevens  zowel voor online uitwisselingen als uitwisselingen van bestanden 25/02/201622

4. Een "verwijzingsrepertorium" implementeren en beheren Oplossing die gelijkaardig is aan het verwijzingsrepertorium van de KSZ – kan als inspiratie dienen – oplossing van de integrator ≠ copie oplossing KSZ  dezelfde doelstellingen/business-specificaties repertorium KSZ = natuurlijke personen repertorium DI = mogelijk ruimere scope (bv. ondernemingsnummers) 25/02/201623

25/02/ B ESLUIT

Concrete uitwerking Overgangsperiode: geen « Big Bang » ! 1)Toepassing van de principes voor de nieuwe toegangen de bestaande toegangen worden niet gewijzigd bij voorkeur, nieuwe toegangen = SOA-diensten 2)Migratieplanning geval per geval (later) te bepalen tussen de DI en de KSZ in functie van de behoeften na impactanalyse 25/02/201625

25/02/ V RAGEN ?