Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
Advertisements

Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Financien Planning & Control
30 mei 2012 Symposium Statistical Auditing Slide 1 Weerstandsvermogen: een model in de praktijk Norbert van Haaften (Deloitte - Data Analytics)
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Samenwerking RE  RB in Zuid-Limburg 18 november 2011Ton Borm & Rob Drummen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Risicomanagement in projecten
6 stappen in Risico management
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Tafel dagbesteding gemeenten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Themabijeenkomst Risicomanagement 13 januari
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Financiële positie Grondbedrijf Prognose 2014 Adviescommissie
Right to challenge gemeente Utrecht Hier komt ook tekst
In Control Statement (ICS)
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Weg met de vinkcultuur! Ed Vosselman 19 januari 2017.
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Ambtelijk Waterpanel Limburg
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Introductie Dordtse P&C cyclus
De succesformule van Dienstverlening
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Brede evaluatie HO Roeland Westra 14 juni 2018.
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november

Doel bespreking Meenemen in voortgang nieuwe nota en discussie over te maken keuzes Toetsen beleidsmatige uitgangspunten uit nota Inzicht geven in mogelijkheden tot verbreding definiëring beschikbare weerstandscapaciteit Inzicht geven in mogelijkheden om de benodigde weerstandscapaciteit (risico’s) te reduceren Discussie bandbreedte ratio weerstandsvermogen en mogelijkheden voor bredere of smallere definiëring

Aanleiding Nota Risicomanagement & Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht November 2012 werkversie

Inhoudsopgave Nota Samenvatting Inleiding en wettelijk kader 1 Risicomanagement 1.1 Aanleiding 1.2 Doelstellingen risicomanagement 1.3 Wat levert risicomanagement op? 2 Risicomanagement aanpak 2.1 Risicomanagement proces 2.2 Verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsverdeling 2.3 Actueel houden van het risicoprofiel 2.4 Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen 3 Ontwikkelpad risicomanagement 3.1 Korte termijn ( ): focus en impulsen 3.2 Lange termijn ( ): doorgroei naar strategisch risicomanagement

Beleidsmatige uitgangspunten Beleidsdeel Statisch aspect risicomanagement (H1, H2, m.u.v.§ 2.4) Doelstellingen en resultaten Rollen, taken, verantwoordelijkheidsverdeling Dynamisch aspect risicomanagement (H3) Voortdurende aandacht voor beheersing Ontwikkelpad in verband met doorgroei Beleidskaders Kaders voor bepaling Beschikbare weerstandscapaciteit Benodigde weerstandscapaciteit Norm voor weerstandsvermogen

Formule van de ratio (1) Ratio van het weerstandsvermogen =(2) beschikbare weerstandscapaciteit (3) benodigde weerstandscapaciteit

(1) Ratio weerstandsvermogen Accountant (30 oktober) in reactie op vraag over bandbreedte: Een scherpe koers op risicomanagement: compleet in risico’s en smal definiëren van beschikbare weerstandscapaciteit) hetgeen het redelijk maakt dat een bandbreedte van 0,75 tot 1,25 wordt gehanteerd; Een ruimere koers op risicomanagement: risico’s beperkter opnemen en een ruimere definitie van beschikbare weerstandscapaciteit, hetgeen het logisch maakt vast te houden aan een ratio van 1,0 tot 1,4;

Benaderingen

(2) Beschikbare weerstandscapaciteit Inzet van de inkomensreserve Post onvoorzien Aanmerken rentereserve Vrijvallen restant SVN-reserve Bestemmingsreserves Aanmerken stille reserves Onbenutte belastingcapaciteit Begrotingsruimte Ombuigingsmogelijkheden

(2) Beschikbare weerstandscapaciteit

(3)Benodigde weerstandscapaciteit (totaal risico’s) Kiezen voor 75% of 90% zekerheid (Naris) Samenvoeging risico's Stad en Grondbedrijf Eigen risico voor sectoren van €

Benaderingen Wat rechtvaardigt een keuze voor benadering A of B?