Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
“Van data naar didactiek”
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Mijn Persoonlijke Opleidingsplan Caroline Boom. Indeling opleidingsplan Mijn eigenschappen Leerdoelen Activiteiten Stageplan.
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
Communiceren met Marloes
Gedrag op de Wichelroede
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Welkom.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Groepsdynamiek 1.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Motivatie en maatwerk presentatie door
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Trauma sensitief lesgeven
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Toetsing Vakdidactiek 2.
Themabijeenkomst 14 november 2016
Doubleren.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Doubleren.
Zomerschool TCC 2019.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag

Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en Ontwikkelpunten Implementatieactiviteiten Verdieping: Stellingen

Problematiek Vier jongens in een KB1 klas Pubergedrag Grensoverschrijdend gedrag Kopiëren van elkaar

Gewenste werksituatie S: De motivatie van de jongens activeren M: De jongens nemen een actieve rol aan A: Door lessen te ontwerpen die hier specifiek op gericht zijn R: Na onderzoek naar pubergedrag en puberjongens. T: Tijdens de les Ik wil graag de motivatie activeren van de jongens tijdens de les, waardoor de jongens een actieve rol aannemen, door lessen te ontwerpen die hier opgericht zijn. Dit ga ik doen door een onderzoek te doen naar pubergedrag en puberjongens.

Onderzoeksvragen en Hypotheses Hoe kan een leerkracht voorkomen dat er een negatieve sfeer ontstaat in de klas? Ik verwacht dat het helpt als de leerkracht dit gedrag negeert, zodat de leerlingen merken dat ze hier geen aandacht door krijgen. Hoe kan een leerkracht het best omgaan met grensoverschrijdend pubergedrag, van jongens op de middelbare school in de klas? Ik verwacht dat door het geven van positieve aandacht en het investeren in een band met de leerlingen, dat de leerlingen zich beter gaan gedragen in de les. Welke manieren zijn er om een effectief leer/pedagogisch klimaat te ontwikkelen in de klas? Ik verwacht dat het veel negatieve aandacht scheelt als de leerkracht goed kan omgaan met de drukke en brutale jongens in de klas.

Aanpak van het onderzoek Literatuurstudie Observeren Uitproberen Evalueren

Conclusie en Ontwikkelpunten Erbij willen horen: opvallen Iedere leerling wil aandacht, aandacht = status Omzetten in positieve aandacht Samen verantwoordelijk voor de sfeer Regels binnen de school zijn gelijk Relatie tussen leerkracht en leerling Negatief gedrag = een schreeuw om aandacht!

Implementatieactiviteiten Tips van coördinator en collega’s van dezelfde klas Leerling en leerkrachtgedrag observeren in een les van de mentor Werkvormen gebruiken waar meervoudige intelligenties aanbod komen. Gesprek met leerlingen over grenzen! Positieve reactie op de werkvormen Concentratietijd verkorte Taakgericht werken

Verdieping: Stellingen Leerlingen die blijvend storend zijn in de les moeten hard aangepakt worden met strafmaatregelen. Een leerkracht op het voortgezet onderwijs heeft niet genoeg tijd om binnen 1 les uur werkvormen te geven, die aansluiten bij verschillende leerstijlen, en ook nog alle leerdoelen te behalen. Een school mag dit niet van haar leerkrachten vragen. Leerkrachten op het voortgezet onderwijs moeten ook kunnen differentiëren in verschillen tussen jongens en meisjes. Hier moet tijdens de voorbereiding van de les rekening mee gehouden worden.

Bedankt! Bedankt voor het luisteren en meedenken Nog vragen?