Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag
Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en Ontwikkelpunten Implementatieactiviteiten Verdieping: Stellingen
Problematiek Vier jongens in een KB1 klas Pubergedrag Grensoverschrijdend gedrag Kopiëren van elkaar
Gewenste werksituatie S: De motivatie van de jongens activeren M: De jongens nemen een actieve rol aan A: Door lessen te ontwerpen die hier specifiek op gericht zijn R: Na onderzoek naar pubergedrag en puberjongens. T: Tijdens de les Ik wil graag de motivatie activeren van de jongens tijdens de les, waardoor de jongens een actieve rol aannemen, door lessen te ontwerpen die hier opgericht zijn. Dit ga ik doen door een onderzoek te doen naar pubergedrag en puberjongens.
Onderzoeksvragen en Hypotheses Hoe kan een leerkracht voorkomen dat er een negatieve sfeer ontstaat in de klas? Ik verwacht dat het helpt als de leerkracht dit gedrag negeert, zodat de leerlingen merken dat ze hier geen aandacht door krijgen. Hoe kan een leerkracht het best omgaan met grensoverschrijdend pubergedrag, van jongens op de middelbare school in de klas? Ik verwacht dat door het geven van positieve aandacht en het investeren in een band met de leerlingen, dat de leerlingen zich beter gaan gedragen in de les. Welke manieren zijn er om een effectief leer/pedagogisch klimaat te ontwikkelen in de klas? Ik verwacht dat het veel negatieve aandacht scheelt als de leerkracht goed kan omgaan met de drukke en brutale jongens in de klas.
Aanpak van het onderzoek Literatuurstudie Observeren Uitproberen Evalueren
Conclusie en Ontwikkelpunten Erbij willen horen: opvallen Iedere leerling wil aandacht, aandacht = status Omzetten in positieve aandacht Samen verantwoordelijk voor de sfeer Regels binnen de school zijn gelijk Relatie tussen leerkracht en leerling Negatief gedrag = een schreeuw om aandacht!
Implementatieactiviteiten Tips van coördinator en collega’s van dezelfde klas Leerling en leerkrachtgedrag observeren in een les van de mentor Werkvormen gebruiken waar meervoudige intelligenties aanbod komen. Gesprek met leerlingen over grenzen! Positieve reactie op de werkvormen Concentratietijd verkorte Taakgericht werken
Verdieping: Stellingen Leerlingen die blijvend storend zijn in de les moeten hard aangepakt worden met strafmaatregelen. Een leerkracht op het voortgezet onderwijs heeft niet genoeg tijd om binnen 1 les uur werkvormen te geven, die aansluiten bij verschillende leerstijlen, en ook nog alle leerdoelen te behalen. Een school mag dit niet van haar leerkrachten vragen. Leerkrachten op het voortgezet onderwijs moeten ook kunnen differentiëren in verschillen tussen jongens en meisjes. Hier moet tijdens de voorbereiding van de les rekening mee gehouden worden.
Bedankt! Bedankt voor het luisteren en meedenken Nog vragen?