Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Gepersonaliseerd leren
Competentiegericht opleiden
Maken van een stagebeschrijving
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Een regionaal team een taak
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Ouderenzorg in de opleiding Jan van Zeijl, arts-microbioloog Izore Centrum Infectieziekten Friesland Leeuwarden Papendal, 21 maart 2016.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Opleiden voor de toekomst
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Disclosure belangen NHG spreker
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel

Disclosure De spreker heeft voor deze bijeenkomst geen potentiële belangenverstrengeling met (commerciële) bedrijven Wat is dan wel de achtergrond van de spreker? -Secretaris Concilium NVOG (“ landelijk opleidingsplan”) -Betrokken bij horizontale RGS visitatie pilot en Lid Bestuur Opleidingscluster gynaecologie Utrecht (“ regionaal opleidingsplan”) -Opleider Gynaecologie in Tilburg (“lokaal opleidingsplan”)

Opleidingsplan : Landelijk- gynaecologie HOOG (Herziening Opleiding Obstetrie en Gynaecologie) in 2005 “.... de opdracht de eindtermen te vertalen in competenties en deze in te passen in een curriculum. Bovendien moest de bijbehorende toetsing beschreven worden ” BOEG (Bezinning Op Eindtermen Gynaecologie) in 2013 “ Het landelijk opleidingsplan BOEG van de Vereniging Obstetrie en Gynaecologie is het eerste landelijke plan dat op basis van de opgedane ervaringen met de modernisering van de medische vervolgopleidingen grondig is herzien. Niet alleen de ervaringen vanuit het opleiden zijn in dit vernieuwingstraject meegenomen, maar ook de ontwikkelingen binnen het vakgebied zelf en binnen de medische zorg breed.”

Opleidingsplan : Landelijk- BOEG Alle thema’s komen in de opleiding aan bod Er wordt voldaan aan het minimum aantal toetsmomenten (of te wel de ontwikkeling van aios wordt ondersteund door regelmatige feedback) Gesprekken vinden conform richtlijnen plaats (zie bijlage voor de richtlijnen) Het portfolio van de aios is uitgangspunt voor voortgangsgesprekken en geschiktheidbeoordelingen.

Opleidingsplan : Regionaal Definitie regionaal opleidingsplan in Kaderbesluit CCMS: “ De uitwerking door de (beoogd) opleider van het opleidingsplan voor het onderdeel van de opleiding waarvoor erkenning wordt gevraagd, waarin naast de structuur van de opleiding ook de koppeling tussen leerdoel, leermiddel, tijdsduur, toets en bekwaamheidsniveaus op regionaal (bijv. OOR) niveau wordt beschreven.” Dit is dezelfde definitie als die van het Lokale OpleidingsPlan...

Opleidingsplan : Regionaal Veranderingen binnen de opleidingen – Niet elke opleiding biedt meer alles Veranderende AIOS – Volgt gedifferentieerde opleiding

Opleidingsplan : Regionaal Het indelen van de opleiding in stages (stages kunnen in blok of lijnleren zijn: blok is een afgebakende periode met een beperkt aantal thema’s. Lijnleren is over een langere periode, meerdere werkplekken en meerdere thema’s). Het koppelen van thema’s aan stages De inzet van verschillende feedback- en beoordelingsinstrumenten op verschillende momenten Professionalisering van de opleidingsgroep.

Voorbeeld van regionaal opleiden

Opleidingsplan : Lokaal Omschrijft de lokale aanpak, vanuit BOEG en regionaal opleidingsplan Voert naar het individuele opleidingsplan: o Het lokale opleidingsplan is leidend voor het individuele opleidingsplan (IOP). o Het individuele opleidingsplan heeft als doel om op basis van de ontwikkeling van de aios de opleiding goed te structureren en inhoud te geven. o Afspraken tussen opleider en aios worden gemaakt in het IOP maakt daardoor een onlosmakelijk onderdeel uit van het portfolio. o Het opleidingsschema is onderdeel van het IOP.

Samenhang: ePortfolio Huidige portfolio nog uit de HOOG tijd Aanpassingen nodig om de nieuwe BOEG structuur te accomoderen

Landelijk Competenties Thema’s KKBs, OSATS, 360gr Toetsing Cursorisch onderwijs Regionaal Stage indeling: wie, wat, waar Klassiek Cursorisch onderwijs Lokaal Uitvoering in IOP Rol Centrale Opleidings Commissie