Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Naam Trainers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Proces en Product.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Reflectie.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Coachen Maandag 14 juni 2006.
moderniseren van het curriculum.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Werken met groepen jonge kinderen
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)
Duurzaamheid in Gennep
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Een vergadering organiseren
Module 6; didactisch handelen
De juiste route naar het juiste doel
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
gesprekstechnieken Les 2
Actieleren.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Naam Trainers

Beoogde leeruitkomsten De docent:  begeleidt studenten in het uitvoeren van complexe, authentieke opdrachten;  benoemt het resultaat van het leren van de student;  stelt het resultaat van het leren van de student centraal in zijn begeleiding;  onderscheidt de inhoudelijke- en de proceslijn in de uitvoering van de opdracht;  voelt zich bekwaam in de procesbegeleiding;  weet wanneer welke inhoudelijke expertise wordt ingezet in de uitvoering van de authentieke en complexe opdracht;  voelt zich zekerder doordat hij toegerust is voor de procesbegeleiding van de studenten en weet waar en op welk moment studenten inhoudelijke expertise kunnen inzetten.

Programma 3-daagse  Introductie op de opdracht via de mail  Dag 1 ● Oriëntatie fase – probleemformulering, projectplan ● Informerende fase – projectplan  Dag 2 ● Verwerkingsfase – uitvoeren projectplan  Dag 3 ● Afrondingsfase - eindproduct

Programma: 2 Lijnen wisselen elkaar af  Inhoudelijke lijn: werken aan een inhoudelijk product  Proceslijn: door reflectie achteraf (persoonlijk actieplan) ● Wat hebben we aan de proceskant gedaan tijdens dit onderdeel? ● Hoe hebben we dit begeleid? ● Hoe kun je dit gebruiken bij je eigen studenten? ● Welke vragen heb je nog?

Programma dag 1  Welkom, big picture, kennismaking  Introductie van de opdracht door 2 opdrachtgevers Oriëntatie fase  Brainstormen: hoofd- en deelvragen formuleren  Reflectie op proces  Persoonlijk actieplan invullen Informerende fase  Projectplan maken voor het uitwerken van de deelvragen  Reflectie  Projectplan presenteren en bijstellen  Tussentijdse opdracht

Waar sta jij als begeleider? Ik voel me bekwaam in het...:  begeleiden van studenten in een opdracht binnen mijn eigen vak  begeleiden van studenten in een opdracht buiten mijn eigen vak  formuleren en verbeteren van onderzoeksvragen  werken met projecten en projectplannen  begeleiden op product  begeleiden op (groeps)proces

Oriëntatie fase  Kennismaking met de opdracht  Doelen van de opdracht verhelderen door stellen van vragen  Probleemformulering of projectdoelstelling vaststellen  Hoofd- en deelvragen vaststellen  Interventies en valkuilen van de procesbegeleider  Vertaling naar je eigen situatie m.b.v. persoonlijk actieplan

Uitleg opdracht door opdrachtgevers Opdracht 1Opdracht 2 Ruimte Opdrachtgever legt opdracht uit (10 min.) 1.Opdrachtgever legt opdracht uit (10 min) 2. Groep stelt verhelderende vragen (15 min.) 2. Groep stelt verhelderende vragen (15 min.) 3. Groep verdeelt rollen* en gaat brainstormen (mind mapping) over hoofd- en deelvragen (zie checklist) bij de opdracht en checkt deze aan het eind bij de opdrachtgever (45 min.) 3. Groep verdeelt rollen *gaat brainstormen (think-pair- share) over hoofd- en deelvragen (zie checklist) bij de opdracht en checkt deze aan het eind bij de opdrachtgever (45 min.) uur weer terug in de centrale groep uur weer terug in de centrale groep.

Teamrollen Analytische rollenTaak/projectrollen Samenvatter: geeft een samenvatting van de belangrijkste punten Manager: leidt de teamdiscussies, zorgt dat de groep zich houdt aan de ‘agenda’ en niet afdwaalt. Verbinder: verbind wat nu aan de orde komt met wat eerder aan de orde is geweest of een actualiteit Notulist: notuleert tijdens teambijeenkomsten. Criticus: schrijft punten op waar groepsleden niet over eens zijn of niet uitkomen Controller: Zorgt dat het team binnen de tijd haar taken uitvoert. Zorgt dat kosten en tijd bijgehouden en niet overschreden worden. Voorbeeldgever: geeft voorbeelden van de hoofdpunten/ideeen Spreker: spreekt voor de hele groep namens het team en geeft presentaties Voorstander: houdt de punten bij waarop groepsleden het eens zijn

Brainstormen over hoofd- en deelvragen  Uitleg 2 vormen van brainstormen: ● Mind mapping ● Think-Pair-Share

Checklist hoofd- en deelvragen  De hoofdvraag is de centrale vraag van de opdracht.  De hoofdvraag vraag sluit aan op het doel van de opdracht/het project.  De hoofdvraag sluit aan op de vraag van de opdrachtgever.  De hoofdvraag is duidelijk afgebakend (het onderwerp, de periode of het onderzoeksgebied zijn duidelijk aangegeven).  De deelvragen gaan niet in op nieuwe onderwerpen.  Als alle deelvragen zijn beantwoord, dan kan kunnen we de hoofdvraag beantwoorden.  De deelvragen staan in een (chrono)logische volgorde.  De deelvragen geven verder richting aan de opdracht/het project.  Het beantwoorden van de hoofd- en deelvragen is haalbaar binnen de gestelde tijd.  Het beantwoorden van de hoofd- en deelvragen is haalbaar met de beschikbare middelen.

Reflectiegesprek  Bijlage 1  Bijlage 2

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Groep als doel of middel  Gebruik je de groep als doel: leerdoel op zich is de samenwerking in de groep (ACT). Groepsgerichte begeleiding is veelal gericht op interactie (proces niveau)  Gebruik je de groep als middel: groep zorgt dat individu in een veilige situatie aan (hogere cognitieve) leerdoelen kan werken. Vakgerichte begeleiding gericht op inhoud en taakgerichte begeleiding op procedure.  Echter je ontkomt niet aan interactie. Wanneer op interactie fout gaat, komt er geen beweging en geen leren.

Begeleiden op 3 niveaus Inhoud Procedure Interactie (proces) Interventies gaan over: -Doorvragen -Samenvatten -Afspraken maken -Regels vaststellen -Structuur aanbrengen -Agenda bepalen -Sfeer creeren -Feedback geven -Reflecteren op gevoel -Confronteren -Teamrollen -Doelen -Resultaten -Facts & Figures -Opdracht/project -Agenda’s -Werkplan -Afspraken -Macht -Belangen -Overtuigen

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Invullen persoonlijk actieplan Begeleiden bij:Aandachtspunten/valkuilen:Wat ga ik doen /oefenen bij mijn studenten: Wanneer ga ik dat doen: Brainstormen Teams vormen Rollen en taken verdelen Projectplan opstellen Presenteren projectplan

Lunch

Informerende fase  Teams formeren ● Teams overleggen over verdeling deelvragen ● Rollen*/taken verdelen binnen de teams ● Teamchart maken  Projectplan opstellen ● Plan maken voor het uitwerken van de deelvragen  Projectplan voorleggen  Projectplan bespreken met andere team en bijstellen  Telkens tussentijdse reflectie op procesbegeleiding

Groepsopdracht zonder duidelijke richting....

Afwegingen groepsindeling  Wat is de opdracht (kan verschillen op thema, context, doelgroep)?  Wat moet het op te leveren product/resultaat zijn?  Bepaalde expertise nodig/voorvereisten? ● Homogene groep: identieke kenmerken ● Heterogene groep: verschillend (wanneer hoger cognitief doel wordt nagestreefd, zoals bekijken probleem vanuit verschillende invalshoeken )

Werken in een groep: kenmerken  Positieve wederzijdse afhankelijkheid  Individuele aansprakelijkheid  Directe interactie

Twee soorten learning outcomes 1.Creating 2.Evaluating 3.Analysing 4.Applying 5.Understanding 6.Remembering 6. Evalueren 5. Synthetiseren 4. Analyseren 3. Toepassen 2. Begrijpen 1. Weten Hogere cognitieve doelen Lagere cognitieve doelen

Voorbeeld Teamchart Dag 1Dag 2Dag 3Totaal Samenwerking Individuele Bijdrage aan de groep Op tijd terug na pauze Sfeer

Projectplan  Twee rondes: 1. Hoe gaan we het aanpakken? (30 min) Wie gaat wat doen? Wat moet het opleveren? Wanneer moet het af? Check bij opdrachtgever: zijn vastgestelde acties juist? 2. Teams presenteren projectplan aan elkaar, krijgen feedback en verwerken deze (40 min.) werkvorm: fishbowl werkvorm: presentatie en grafitty

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Projectplan  Twee rondes: 1. Hoe gaan we het aanpakken? (30 min) Wie gaat wat doen? Wat moet het opleveren? Wanneer moet het af? Check bij opdrachtgever: zijn vastgestelde acties juist? 2. Teams presenteren projectplan aan elkaar, krijgen feedback en verwerken deze (40 min.) werkvorm: fishbowl werkvorm: presentatie en grafitty

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Nabespreking  Studenten halen niet altijd de leerpunten eruit die worden beoogt. Met het oog daarop kun je in de nabespreking de volgende dingen doen: ● Geef een samenvatting van de belangrijkste punten en terugkerende thema’s uit de groepen/groepsopdrachten ● Geeft uitleg bij punten die onduidelijk blijken ● Sta stil bij misvattingen/misconcepties en fouten in de rapportage ● Geef aan wat de implicaties zijn van bepaalde bevindingen ● Geef aan wat het verband is tussen wat ze nu geleerd hebben, wat ze al hebben geleerd en wat ze nog gaan leren ● Maak een verbinding met de learning outcomes

Invullen persoonlijk actieplan Begeleiden bij:Aandachtspunten/valkuilen:Wat ga ik doen /oefenen bij mijn studenten: Wanneer ga ik dat doen: Brainstormen Teams vormen Rollen en taken verdelen Hoofd- en deeltaak Projectplan opstellen Presenteren projectplan

Afsluiting dag 1  Terugblik dag 1  Vooruitblik dag 2  Toelichting op thuiswerkopdracht  Korte evaluatieronde dag 1  Invullen teamchart

Bedankt en tot dag 2! Naam trainers

Extra slides  De volgende slides zijn optioneel

5 succesfactoren bij groepsleren (Johnson & Smit, 1998)  1. positieve wederzijdse afhankelijkheid  2. stimulerende interactie  3. individuele- en groepsverantwoordelijkheid  4. ontwikkelen van teamwork vaardigheden  5. groepsverwerking  Slavin: coorperative learning methods can be an effective means of increasing student achievement, but only if they incorporate group goals and individual accountability.

Echt leren door interactie en context  Studenten leren pas (brein) als zij zelf actieve verbindingen leggen, hierdoor ontstaan concepten rondom thema’s in hun hoofd en kunnen ze betere voorspellingen maken.  Door discussie, overleg over realistische problemen ontstaat een dieper begrip: students teaching other student  Aangedragen kennis en vaardigheden worden betekenisvol wanneer ze gebruikt worden in een realistische context  Bij het leren van complexe taken kan de taak het best “heel” worden gelaten ipv deze te verknippen in delen

Ingrediënten groepsopdrachten  1. Zorg dat studenten klaar zijn/ voorbereid zijn om met de groeps- opdracht aan de slag te gaan (zie: getting information and ideas). ● Denk ook na over welke informatie je vooraf aan de opdracht wil aanbieden en welke tijdens de opdracht.  2. Geef ze de mogelijkheid om te oefenen met directe feedback op hoe ze het doen, zodat ze kunnen bijstellen.  3. Begin met eenvoudige (korte) opdrachten en zorg dat deze steeds complexer worden.  4. Beoordeel de kwaliteit van de opdrachtuitvoering: groepsbeoordeling en individuele beoordeling  5. Geef een kans om te reflecteren op het eigen leren

Voor- en nadelen volgens studenten

Feedback AUDITIVE ASSESSMENT BACKWARD LOOKING ASSESSMENT (traditional) GRADING EDUCATIVE ASSESSMENT FORWARD LOOKING SELF- ASSESSMENT ASSESSMENT CRITERIA & STANDARDS FEEDBACK

Reflectie op het eigen leren Geef de student de tijd en de kans om te reflecteren: -Wat heb ik geleerd? -Wat is de waarde van wat ik heb geleerd? -Hoe heb ik geleerd: wat ging goed/minder goed, wat vond ik moeilijk/gemakkelijk? -Wat ga ik volgende keer anders doen? -Wat moet ik nog meer leren?

Introductie groepsleden Sociaal ● Doel: kennismaking tussen groepsleden ● Werkvormen: ijsbrekers, zoals groepsinterview: ● Wat is de beste film die je ooit hebt gezien en waarom? ● Als je 1 dag een beroemd iemand mocht zijn, wie zou je dan willen zijn en waarom? ● Als je kon lunchen met wie dan ook (levend of overleden) met wie zou dat dan zijn en waarom? ● Werkvorm: Team CV- in en met het team een lijst maken van alle vaardigheden die de groepsleden hebben, bijvoorbeeld: kan goed schrijven, spreekt 4 talen, kan mooie grafische presentaties maken etc. ● Elkaar in tweetallen interviewen en elkaar introduceren, sleutelbos, weerbericht.

Start van een opdracht: instructie ● Student: zuigeling, veel sturing nodig, afwachtende houding. Weten niet wat ze moeten doen. op inhoud gericht. ● Jij: expert rol. Jij moet duidelijkheid verschaffen. Duidelijk aangeven wat er moet gebeuren: ● de doelen die bereikt moeten worden ● het kader waarbinnen gewerkt dient te worden ● Werkwijzen aanreiken ● Zorgen dat studenten zich kunnen oriënteren op elkaar (introductie) ● Zorgen voor een veilig leerklimaat ● Bij grotere opdracht ook taken en verwachtingen bespreken

Ingrediënten instructie Instructie:  Wat moeten jullie doen?  Hoe moeten jullie het aanpakken?  Hulp, bij wie/waar?  Tijd, hoeveel krijgen jullie?  Uitkomst, wat doen we ermee?  Klaar, hoe ronden we af?