Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sprint Jabbla.
Advertisements

HULPMIDDELEN bij DYSLEXIE M.Noever, Kijkduin
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Dyslexie & ICT Een presentatie door Nancy Verbeten
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Kan de pc het remediëren overnemen?
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Apps en websites voor leerlingzorg
Hulpmiddelen.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Kurzweil in de praktijk
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Taal en rekenen in beweging!
NOORDOOST FRIESLAND. Schoon genoeg van uw WWW frustratie??
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Tweede wereldoorlog.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Welkom in het vijfde leerjaar!
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Bovenschoolse aanpak: Samenwerken en kansen benutten.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Sleutel tot succes Workshop remediëren en dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom in groep 8L Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Bibliotheekservice Passend Lezen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
ICT in het speciaal onderwijs
Informatieavond Kurzweil (basis).
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Van literatuur tot lesboek
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Voorlichting Dyslexie
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT

Programma Clicker, waar staan we nu De Clickerclub Wanneer zet ik een dyslexie-ICT hulpmiddel in? Compenseren na de behandeling met… – ReadingPen – Daisy spelers – Wody – Sprint Plus – Kurzweil Lexima en behandelaars

Clicker Waar staan we nu? 2300 kinderen zijn aangemeld 1650 leerlingen hebben in het eerste kwartaal actief met Clicker gewerkt. Er is een duidelijke toename te zien van het gebruik in het tweede kwartaal Map 1 is actief in te zetten. Er is een werkgroep die aanpassingen heeft voorgesteld Map 2 is in voorbereiding Werkgroep ONL, Vera Naber Clickerclub voor alle leerlingen: gratis lidmaatschap voor ONL kids Thuisversie voor ONL prijs € 69 ( normaal € 95).

Clickerclub thuisgebruik Na en tijdens de behandeling oefenen met Clicker Voor alle ONL-kinderen

Clickerclub thuisgebruik Met behulp van categorieën zoeken naar grids

Clickerclub thuisgebruik Vragen kunnen op de website worden gesteld

ICT middelen ondersteunen bij: Technisch lezen Begrijpend lezen Functioneel schrijven Strategisch schrijven Spellen Functioneel lezen Remediëren Compenseren Dispenseren Geavanceerde materialen bieden hulp op alle deelgebieden en bij het studeren, huiswerk, toetsen en examens Bron:’ Technische maatjes bij Dyslexie’, uitgave Masterplan Dyslexie 2007

ReadingPen Kenmerken ReadingPen: Het kind leest zoveel mogelijk zelf met de ReadingPen scan je moeilijke woorden en korte zinnen De ReadingPen spreekt moeilijke woorden (en korte zinnen) hardop uit. je kunt meelezen in het vergrote venster oefenen met woorden uit het geheugen makkelijk en snel opzoeken in de 3 woordenboeken het ondersteunt bij begrijpend lezen Doelgroep: Kinderen uit PO en VO met lichte dyslexie.

Daisy spelers Kenmerken van alle Daisy spelers: Daisy audiobestanden regelbaar voorleestempo pagina- zoeksysteem bladwijzers aanmaken en opzoeken Daisy CD’s zijn verkrijgbaar bij Dedicon Tafelmodel Plextalk PTN2 (SD+CD+USB) SD geheugenkaart modellen Plextalk Pocket ClassMate Reader Plextalk PTN2 Plextalk Pocket ClassMate Reader

Dedicon: Aangepaste leermiddelen Beschikbaar: Daisy CD’s Kurzweil (SEK) bestanden CD Sprint Plus (PDF) bestanden CD School- en studieboeken bestellen: school: aantoonbare leesbeperking ouders of leerling: dyslexieverklaring kosten school: € 4,50 per boek, per leerling, per schooljaar Beveiliging op document: CD’s Dedicon

WoDy woordvoorspeller WoDy: zelfcorrigerende woordvoorspeller voor mensen met dyslexie/ dysorthografie Het voorspellen van woorden doet WoDy in een unieke dubbele kolom. Met woordenboekfunctie en als naslagwerk Gebruikerslogboek met feedback

Geavanceerde dyslexie software Biedt ondersteuning op het gebied van het lezen, schrijven en leren en studeren Geschikt bij het maken van schooltaken, huiswerk, toetsen en examens Kinderen met ernstige dyslexie (lees- en schrijfprobleem) hebben behoefte aan het luisteren naar een tekst en het tegelijkertijd zien en meelezen ondersteuning van spelling en schrijftaken zelfstandiger functioneren Schoolboeken Sprint PDF en SEK (Kurzweil) bestandsformat verkrijgbaar bij Dedicon Sprint Plus Kurzweil 3000

van eenvoudig voorleesapparaat tot de meest geavanceerde software. Daisy spelers Mobile Reader Sprint Plus GhostReader Plextalk Pocket ClassMate Reader Plextalk PTN2 AlphaSmart NEO Kurzweil 3000 Sprint

Lexima en behandelaars Speciaal voor dyslexiebehandelaars die dyslexie-ICT hulpmiddelen willen adviseren of inzetten bij/na de behandeling: ‘Studiedag behandelaars en logopedisten’ -vrijdag 7 oktober -vrijdag 16 december Cursuskorting - Mooie korting bij de aanschaf van Kurzweil 3000 en - € 100 op andere hulpmiddelen naar keuze Inschrijven bij cursussenwww.lexima.nl