Flexibele kinderopvang Stand van zaken. Beleidsnota Complexe regelgeving Uit onderzoek blijkt nood aan flexibele kinderopvang. Vragen rond noden en behoeften.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Participatie en Portaal
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Freekids Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Stand van zaken beleidsdossiers KO
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Stand van zaken visieontwikkeling gezinsopvang
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Visieontwikkeling gezinsopvang
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Lokaal loket kinderopvang
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Online tevredenheidsmeting
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Ellie Kuipers iov VCOK vzw - VVSG - Komma vzw
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Sectoroverleg Kinderopvang
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Lokaal loket kinderopvang
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Flexibele kinderopvang Stand van zaken

Beleidsnota Complexe regelgeving Uit onderzoek blijkt nood aan flexibele kinderopvang. Vragen rond noden en behoeften ouders en mogelijkheden organisatoren Waarom een project rond flexibele kinderopvang?

Inzetten op op de drie functies van kinderopvang: – De economische functie (beschikbaarheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid…) – De sociale functie(gelijke kansen, toegankelijkheid…) – De pedagogische (spel en ontplooiingskansen, veiligheid, uitdaging en plezier…) Merk op: ‘Flexibel’ volgens Van Daele online – Variabel; – Flexibele werktijden; – Soepel/buigzaam; – Met betrekking tot flexibiliteit van personen: meegaand, plooibaar Aandachtspunten: mogelijkheden en verschilpunten met betrekking tot flexibiliteit bij de opvang baby’s en peuters/buitenschoolse kinderopvang; binnen de groepsopvang/gezinsopvang

Diverse blinde vlekken (1/2): – Over wie hebben we het? bv. We weten niet hoeveel ouders die bv. werkzaam zijn binnen flexibele arbeidsvoorwaarden ook kinderen hebben en ook nood hebben aan formele kinderopvang. – Wat wensen ouders-gezinnen? – Welke mogelijkheden, drempels ervaren lokale besturen, welke acties ondernamen zijn, op welke drempels botsten zijn,.. Wat zijn hun ervaringen bijvoorbeeld met betrekking tot vragen naar flexibele opvang en het werken met een centraal aanmeldingssysteem,… – Hoe ziet de situatie er uit voor de buitenschoolse kinderopvang? Zijn er verschillen of andere invullingen dan bij die van baby’s en peuters? – Zijn er regionale verschillen in de noden van ouders/gezinnen (bv. regio waar meer-minder ploegwerk is)? – Hoe willen ouders hun noden/wensen vervult zien? Denken ze zelf spontaan aan een bepaald type opvang aanbod bv. gezinsopvang, groepsopvang, informele opvang? Conclusie

– Wat is het standpunt van organisatoren (groeps- of gezinsopvang, zowel baby’s en peuters als buitenschoolse) ten aanzien van flexibele opvang? Wat begrijpen zij onder het woord ‘flexibel’? Hoe pakken ze het nu aan en hoe kan dit worden gewijzigd rekening houdend met hun gebruikers? – Welke mogelijkheden zien organisatoren (groeps- of gezinsopvang) om tegemoet te komen aan de behoeftes van ouders, gezinnen? – Wat zijn motiverende elementen voor opvanginitiatieven (groeps- of gezinsopvang)om in te zetten op flexibele opvang? – Wat zijn kernelementen waar de Vlaamse overheid op wil inzetten binnen dit kader? Op ondernemerschap, samenwerkingsverbanden, empowerment, informele opvang, buurt-initiatieven,… – Hoe wordt huidig aanbod gebruikt? Door wie? Op welke momenten en welke niet? In welke regio’s in het bijzonder? – …. Blinde vlekken (2/2):

Plan van aanpak

Noden/behoeften van gebruikers in beeld brengen via gezinssituaties ~ Persona’s. Hoe? – Focusgroep met betrokkenen die kunnen omschrijven welke gebruikers ze zien voor de flexibele opvang, over welke karakteristieken gaat het? Wie zien de deelnemers van de focusgroep als gebruikers van het aanbod? Welk type gezinnen? Welke kenmerken kan je onderscheiden,… doel= gezinssituaties definiëren – Gebruikersinterviews: Aandachtspunt hierbij is om ervoor te zorgen dat alle karakteristieken vanuit de gezinssituaties die in de focusgroep naar voor kwamen aanbod komen. Fase 1: Deskresearch Fase 2: Focus op de gebruiker Timing: September-Oktober-November- Fase in service design: Luisteren

Noden/behoeften van gebruikers in beeld brengen via gezinssituaties ~ Persona’s. Hoe? – Focusgroep met betrokkenen die kunnen omschrijven welke gebruikers ze zien voor de flexibele opvang, over welke karakteristieken gaat het? Wie zien de deelnemers van de focusgroep als gebruikers van het aanbod? Welk type gezinnen? Welke kenmerken kan je onderscheiden,… doel= gezinssituaties definiëren – Gebruikersinterviews: Aandachtspunt hierbij is om ervoor te zorgen dat alle karakteristieken vanuit de gezinssituaties die in de focusgroep naar voor kwamen aanbod komen. Fase 2: Focus op de gebruiker Timing: September-Oktober-November- Fase in service design: Luisteren Bijvoorbeeld: zelfstandige organisatoren, gezinsopvang, lokaal loket, horeca Vlaanderen, gezinsbond, VDAB, unizo, minderhedenforum, opvoedingsconsulenten, doelgroepconsulenten, ckg, vivo,…

Noden/behoeften van gebruikers in beeld brengen via gezinssituaties ~ Persona’s. Hoe? – Focusgroep met betrokkenen die kunnen omschrijven welke gebruikers ze zien voor de flexibele opvang, over welke karakteristieken gaat het? Wie zien de deelnemers van de focusgroep als gebruikers van het aanbod? Welk type gezinnen? Welke kenmerken kan je onderscheiden,… doel= gezinssituaties definiëren – Gebruikersinterviews: Aandachtspunt hierbij is om ervoor te zorgen dat alle karakteristieken vanuit de gezinssituaties die in de focusgroep naar voor kwamen aanbod komen. Fase 2: Focus op de gebruiker Timing: September-Oktober-November- Fase in service design: Luisteren In samenwerking met LDV-WHY-5

Wat? Focusgroep/workshop. Tijdens deze workshop zullen de aanwezigen uitgenodigd worden creatief te denken. Dit op basis van de noden/behoeften, gezinssituaties die uit voorgaande fase bekomen werden. Van hieruit zal bekeken worden hoe aanbod een antwoord zou kunnen bieden op noden/behoeften die naar voor kwamen uit de diverse gezinssituaties. De focus is eerst ruim, creatief aan de slag gaan om daarna prioriteiten te bepalen en te werken naar realistische concepten. Doel= gebruikersinzichten in beeld brengen + met groep nagaan welke mogelijke concepten antwoord kunnen bieden op de in beeld gebrachte noden/behoeften. Fase 3: Focus op het aanbod (Timing: Februari) Fase in service design: luisteren & ontwerpen

In welke mate sluiten de noden/behoeften die de gebruikers aangaven aan bij de mogelijkheden die gezien worden aan aanbodszijde en de algemene mogelijkheden (m.b.t. regelgeving,..),…. Concrete acties aankoppelen. Afronden concept: juni 2016, vanaf dan concept in circuit. Acties opzetten uitvoeren die voortvloeien uit voorgaande. Fase 4: Ontwerpen- conceptualiseren Timing: April-Mei-juni Fase 5: Ontwerpen en/of testen Conceptualiseren  Actie Timing: na juni 2016

FaseFocusFase in Service DesignTiming Fase 1Desk-researchLuisterenSeptember 2015 Fase 2 (a) Breed zicht krijgen op gebruikers Hoe? Workshop Luisteren19 oktober 2015 Fase 2 (b) Diep zicht krijgen op noden gebruiker Hoe? Diepte-interview (door Why-5) Luisteren November 2015 (terugkoppeling resultaten diepte interviews voorzien op 2 december 2015) Fase 3Aanbod- WorkshopLuisteren- ontwerpen Voorzien op 18 Februari 2016 Fase 4Gebruiker-aanbodOntwerpenApril-mei 2016 Fase 5Gebruiker-Aanbod Conceptualiseren Ontwerpen- TestenMei-juni 2016 Overzicht

Vragen, opmerkingen, bedenkingen,…