Johan De Wilde Odisee. 1.ProbleemsituatieOnze uitdagingen 2.Objectieve vaststellingSubjectieve ervaring 3.Concreet bij de eenEn bij de ander 4.Een vertrouwd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onze kernwaarden.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Eerstejaarsproblemen
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Motivatie & differentiatie
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Ouders & Clubs: één doel?!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Zelfsturing en motivatie
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Formatief versus summatief
Participerend Leiderschap
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Motiveren: de ins en outs!
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Werken aan je veranderDNA
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
A+O project Co-creatie in de praktijk
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Workshop “de coachende praktijkopleider”

Leerling- kenmerken Motivatie
Duurzame inzetbaarheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent

Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
‘Motiveren kan je leren’
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Johan De Wilde Odisee

1.ProbleemsituatieOnze uitdagingen 2.Objectieve vaststellingSubjectieve ervaring 3.Concreet bij de eenEn bij de ander 4.Een vertrouwd denkkaderEnkele minder vertrouwde 5.Jouw oordeelEn dat van jou 6.Wat nu?Een eerste stap Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen Hoe evolueren de eisen en verwachtingen ten aanzien van mijn opleiding? Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen eisen en verwachtingen t.a.v. ons Onze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder meer Anders Aan u. Wat verandert? En hoe? Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen eisen en verwachtingen Onze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders MinderMiddelen meerOpdrachten & rollen verantwoording Opdrachten verantwoording Rollen AndersKaders procedures Kaders procedures Prioriteiten Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen Hoe evolueren de eisen en verwachtingen ten aanzien van mijn opleiding? Hoe evolueer ik? Hoe evolueert mijn opleiding? Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen mijn, onze respons Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder meer Anders Aan u. Waarop reageer ik? En hoe? Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen mijn, onze respons Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders MinderLessen Stagebezoeken Middelen meerOpdrachten & rollen verantwoording Opdrachten & rollen verantwoording Opdrachten verantwoording Rollen AndersKaders Procedures Klassieke werk Kaders procedures Kaders procedures Prioriteiten Johan De Wilde Odisee

1 Probleemsituatie // uitdagingen Johan De Wilde Odisee

Objectieve vaststellingSubjectieve ervaring Johan De Wilde Odisee

2. Objectieve vaststellingvs Subjectieve ervaring Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder meer XXXX Anders XXXX Johan De Wilde Odisee

2. Objectieve vaststellingvs Subjectieve ervaring Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder ???? meer Anders Johan De Wilde Odisee

2. Objectieve vaststellingvs Subjectieve ervaring Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder meer Anders Johan De Wilde Odisee

Druk vs. autonome motivatie Druk = wat… van buiten komt ↔ mijn aanvoelen van wat hoort, belangrijk is,… autonome motivatie = wat… van binnen komt ≈ mijn visie Johan De Wilde Odisee

WAAROM WE DOEN WAT WE DOEN cfr. Van Steenkiste Autonome Motivatie Gecontroleerde Motivatie Verplichting, druk, stress Intrinsieke Motivatie Extrinsieke motivatie Welwillend, psychologisch vrij Plezier passie, interesse Persoonlijke relevantie, betekenisvol Straf, beloning, verwachting Schaamte, schuld, zelf-waaarde “Moeten” “Willen” Een vertrouwd denkkader Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). Self-determination theory and the explanatory role of psychological needs in human well-being. In L. Bruni, F. Comim, & M. Pugno (Eds.), Capabilities and happiness. Oxford, UK: Oxford University Press. Johan De Wilde Odisee

intrinsieke motivatie versterken en druk pareren Verzwaart Collega’s als concurrenten Prestatiegerichte org. Gevoel niet erkend te worden boven en buiten het team Druk, straf en beloning Verlicht Een hecht team van collega’s Een lerend team Gevoel gehoord te worden boven en buiten het team Autonomie bewaren Johan De Wilde Odisee

3 Concreet bij de eenen bij de ander Klassieke opdrachtNieuwe rollen Wat geeft je energie? Wat kost je energie? Aan u. Vul enkele professionele bezigheden van de laatste week in. Johan De Wilde Odisee

3 Concreet bij de eenen bij de ander Klassieke opdrachtNieuwe rollen Wat geeft je energie? Wat kost je energie? Voeg nu gewichten toe Hoe graag +/ met hoeveel tegenzin - 1, 2, 3 Hoeveel uur? Johan De Wilde Odisee

3 Concreet bij de eenen bij de ander Klassieke opdrachtNieuwe rollen Wat geeft je energie? Wat kost je energie? Voeg nu gewichten toe Hoe graag / met hoeveel tegenzin 1, 2, 3 Hoeveel uur? Johan De Wilde Odisee

Gevaar: Druk én intrinsieke motivatie wegen samen door Druk = wat… van buiten komt ↔ mijn aanvoelen van wat hoort, belangrijk is,… Intrinsieke motivatie = wat… van binnen komt ≈ mijn visie ? Johan De Wilde Odisee

Druk én intrinsieke motivatie wegen samen door We willen professioneel gedrag stellen dat juist is volgens objectieve beroepsstandaarden en parameters gepast is in de context aansluit bij een verruimde professionaliteitsopvatting onze leidinggevenden overtuigt en tevreden stelt onze studenten bevalt en vooruithelpt mijn collega’s niet hindert mezelf een goed gevoel geeft Johan De Wilde Odisee

Druk én intrinsieke motivatie wegen samen door We willen professioneel gedrag stellen dat aansluit bij een verruimde professionaliteitsopvatting Onderwijs & dienstverlening Onderzoek als rol en deel van onze professionele identiteit als docent Vele rollen: begeleider, coach, evaluator, poortwachter en verantwoorder Johan De Wilde Odisee

Druk én intrinsieke motivatie wegen samen door De professional Reageert én anticipeert Voert uit én stuurt aan op verandering van richtlijnen Socialiseert in een visie én ontwikkelt mee een andere Werkt autonoom én in team Speelt zijn talenten uit én scoort nergens ondermaats Johan De Wilde Odisee

Druk én intrinsieke motivatie wegen samen door De professional Reageert en anticipeert Voert uit en stuurt aan op verandering van richtlijnen Socialiseert in een visie en ontwikkelt mee een andere Werkt autonoom en in team Speelt zijn talenten uit en scoort nergens ondermaats Is de toestand hopeloos? En ernstig? Johan De Wilde Odisee

4 Enkele minder vertrouwde denkkaders De gift Marcel Mauss formsfunctio00maus Hegemonie Antonio Gramsci Gramsci, Antonio (1971). Selections from the Prison Notebooks. International Publishers. Organisaties in mv William Richard Scott Scott, W. Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Sage Publications, (2014) (fourth edition) Johan De Wilde Odisee

4 Enkele minder vertrouwde denkkaders De gift Marcel Mauss formsfunctio00maus Iemand iets geven, iets voor een ander doen = de kern van de sociale relatie geven impliceert wederkerigheid & vertrouwen Is cement van relatie, cohesie van samenleving Ontvangen is eer bewijzen Geven én ontvangen ≈ afhankelijk zijn Geven en ontvangen ≠ contract Goede contacten met collega’s en studenten stuwt ons voort ABAB Johan De Wilde Odisee

4 Enkele minder vertrouwde denkkaders Hegemonie Antonio Gramsci Gramsci, Antonio (1971). Selections from the Prison Notebooks. International Publishers. Economische en sociale toestand volstaan niet als voedingsbodem voor de revolutie. Zolang dominante denken als vanzelfsprekend beschouwd wordt en alternatieven als dom verandert er niets. Breek die culturele hegemonie. Slaag erin het volk een alternatief waardenkader over te laten nemen. Cultiveer het eigen waarden- en denkkader. Ent het op organisaties, relaties en initiatieven. Johan De Wilde Odisee

Subjectieve ervaring Ik of wij zelfOnze leidinggevenden De overheidAndere stakeholders Minder meer Anders de uitdaging Johan De Wilde Odisee

4 Enkele minder vertrouwde denkkaders Regulatieve pijlerNormatieveCultureel/cognitieve symboolsystemenregelswaardencategorieën / types relatiesbestuur / machtautoriteitidentiteit routinesproceduresrol/ plichtscenario’s artefactenobjecten // standaarden// afspraken// symboolwaarde Organisaties in mv William Richard Scott Scott, W. Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Sage Publications, (2014) (fourth edition) Johan De Wilde Odisee

4 Organisaties in mv vrij naar W.R. Scott Regulatieve pijlerNormatieveCultureel/cognitieve symboolsystemenregels Waarden Hier staan we voor categorieën / types relatiesbestuur / machtautoriteit Identiteit Zo zijn wij routines Procedures Zo schrijft X het voor. rol/ plichtscenario’s artefactenobjecten // standaarden// afspraken// symboolwaarde dominantie van pijlers over andere

5 ons oordeel Welk kaders werpen een nieuw licht op onze veerkracht? Oriënteren ze me/ons ook? Johan De Wilde Odisee

6 wat nu? 1.Stuur de berijder aan 2.Motiveer de olifant 3.Effen het pad Johan De Wilde Odisee

6 Wat nu? De eerste stap is de moeilijkste. Publiek zeggen dat je hem gaat zetten helpt. Maar… Johan De Wilde Odisee