INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Groningen, 17 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Arnhem, PCT, 24 april 2013.
Uitstekende organisatie en een doortimmerd marketing concept.
Ondernemen in de praktijk
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Dany Jacobs 1 Wrijven en botsen prof.dr. Dany Jacobs AMFI.
HR Beleid Nathalie Slechte
Samen innoveren: duurzaam samen
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Een startersgids voor innovatie
Organisatie en beheer Week 2.
Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Tussentijdse evaluatie
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Strategische samenwerking
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Kennismanagement & Sociale media
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Naar een optimaal HR - beleid
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Internationale marketing
Innovatieworkshop 21/3/2016 Innovatie?. Wat is innovatie? Spreken we over het zelfde? We bedoelen niet ‘uitvindingen’, die zijn slechts de eerste stap.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Innovatief sociaal werk MO groep, NBC Nieuwegein, 26 november 2014 Jord Neuteboom & Arin van Zee - Viatore.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Diversiteit & Inclusie
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Convergeren: keuzes maken
persoonlijk professioneel prettig
Innovatie… niets nieuws!
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
Differentiatie en Specialisatie
Ga je mee met de versnellingsvertrager?
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Transcript van de presentatie:

INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Groningen, 17 september 2010

DE KERN  vraag SMS: rol managers bij innovatie?  ons idee: herhaald succes bij innovatie onderzoeken  brede selectie 22 cases  simpele, brede definitie van innovatie

INNOVATIE iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde bijv. ook mode, dagbladen

productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ instituties procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie) HET BREDE SCALA VAN INNOVATIES  productiviteit  transacties

soorten innovatie incrementele product- innovatie nieuwe concepten voor bestaande producten totaal nieuw producten transactie- innovatie proces- innovatie technisch niet- technisch  nieuwe generatie microchips  nieuwe garens  straal- vliegtuig  DVD  fax  video- games  ATM’s  e- business  zonne- energie  CAD-CAM  RFID  nieuwe ontwerpen  nieuwe modes  plattedoos- meubels  roller blades  nieuwe franchise- formule  eerste pretpark  kleding- advies  leasing  buzz marketing  uitzend- werk  matrix- structuur  afslanking  uitbesteding Productinnovatie in een sector leidt mogelijk tot proces- of transactie-innovatie in een andere

‘IETS NIEUWS… MET HOPELIJK TOEGEVOEDE WAARDE…’ IS DAT WEL ‘ECHTE’ INNOVATIE? WAAROM NIET ALLEEN RADICALE INNOVATIE?  99% VAN DE INNOVATIE IS (GELUKKIG) MARGINAAL

HOE RADICALER EN MEER OMVATTEND EEN INNOVATIE, HOE GROTER DE BREUK MET HET BESTAANDE WAARDENSYSTEEM DUS HOE GROTER DE ONZEKERHEID EN HET RISICO

gadji beri bimba glandridi laula lonnni cadori gadjama gramma berida bimbala glandri galassassa laulitalomini gadji beri bin blassa glassala laula lonni cadorsu sassala bim gadjama tuffm i zimballa binban gligla wowolimai ben beri ban o katalominai rhinozerossola hopsamen laulitalomini hoooo gadjama rhinozerossola hopsamen laulitalomini hoooo gadjama rhinozerossola hopsamen blulu tarullala blaulalla loooo zimzim urullala zimzim urullala zimzim zanzibar zimzalla zam elifantolim brussala buomen brussala bulomen tromtata velo da bang bang affalo purzamai affolo purzamai lengado tor gadjama bimbalo glandridi glassala zingtata pimpalo ögrögöööö viola laxato viola zimbrabim viola uli paluji malooo tuffim im zimbrabim negramai bumbalo negramai bumbalo tuffm i zim gadjama bimbala oo beri gadjama gaga di gadjama affalo pinx gaga di ogaga di ogaga gaga di bumbalo bumbalo gadjamen gaga di bling blong gag blung Hugo Ball, 1917 gadji beri bimba

EEN LEUKE PARADOX INNOVATIE MOET ER UITZIEN ALS WAT WE AL KENNEN 1898, Indiana, de eerste hybride auto

de ligfiets

‘fuzzy’ benadering van innovatie electrificatie beperkte stylistische innovatie nieuw automodelnieuwe soort auto’snieuw autoconcept internet  hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie

“maak het jezelf niet te moeilijk” de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend “maak het jezelf niet te gemakkellijk” af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen de ambidextere organisatie

ORGANISATIEROUTINES  Organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines  Population Ecology: adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisaties en sectoren (bevolkingen van organisaties)  variatie = starten van nieuwe organisatie  selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving Onze hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht

INNOVATIEPIJPLIJNEN  MODE  DAGBLADEN  AUTO’S  FARMACEUTICA  FILM, BOEKEN, MUSIEK  TENTOONSTELLINGEN  SOFTWARE

variatie (interne) selectie realisatie (externe) selectie, overleven vermenigvuldigen, soortvorming strategische routineimplementatieroutine ambiance, onrust, leercultuur leerroutine t.a.v. doorontwikkeling [DARWINISTISCHE] INNOVATIEROUTINE  hinderpaal 2: leider als Deus ex machina

professionele bureaucratie machine- bureaucratie adhocratie = de innovatieve organisatie simpele structuur Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex stabiel dynamisch

professionele bureaucratie machine- bureaucratie simpele structuur eenvoudig complex stabiel dynamisch ambidexter: exploratie én exploitatie Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie [ Mintzbergs favoriet ] mentale hinderpaal 3: innovatie en routine zijn onverenigbaar

NONAKA’S HYPERTEXT ORGANISATION

EEN NIEUWE TIENKAMP 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment

INNOVATIETIENKAMP  discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel  kerncompetenties  dieptestrategieën  visuele identiteit, handschrift  groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet Niet alle organisatie hoeven even innovatief te zijn

 discipline 2 = maatschappijgerichtheid  discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend” INNOVATIETIENKAMP

 discipline 4: ambitie en durf (van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund) INNOVATIETIENKAMP

 discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer) INNOVATIETIENKAMP

 discipline 6 = leren van reële getallen (die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard)  discipline 7 = de beste mensen  discipline 8 = ambiance, open cultuur  discipline 9 = sterke netwerken INNOVATIETIENKAMP

 discipline 10 = focus, commitment lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid) INNOVATIETIENKAMP

professionele bureaucratie machinebureaucratie adhocratie simpele structuur Intervet Effectory Gron. Museum Kunsthal Achmea HEMA MEXX Amsterdam K&H Siemens NL Rabobank Shell Unilever Efteling Ten Cate ASML Kessels Kramer  simpel  omgeving  complex   stabiel  omgeving  dynamisch  Dordrecht Stage Entertainm. DSM Philips Albert Heijn

goud zilver brons? successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst

1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment INNOVATIETIENKAMP  Dik deze lijst niet verder in!  Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet!

OPMERKINGEN? VRAGEN?