Openheid geven over je psychische problemen op school of stage.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Presenteren en communiceren
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Deel: Studiekeuze en LOB
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Methodiek: Plancyclus
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Reken je (niet) rijk.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Digitaal wedstrijd formulier
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Trauma sensitief lesgeven
Gesprekstechnieken Les 5.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Loopbaan en burgerschap les 3
ADL Les 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Openheid geven over je psychische problemen op school of stage

OfWieWatWanneerHoe

DAG 2  Aanpak & Onderzoek (Lies Korevaar)  Oefening 3: Wanneer vertel ik het?  Wat vertel ik en hoe vertel ik het?  Oefening 4: Rollenspelen  Vervolgafspraken en afsluiting

 Fase 1: Vooraf (werving & selectie)  Fase 2: Tijdens uitvoeren van de interventie  Fase 3: Direct na de laatste bijeenkomst  Fase 4: Einde van het studiejaar 2016/2017 – begin studiejaar 2017/2018

 Werving van studenten via:  Eigen caseload/netwerk  Versturen naar studenten en collega’s  Bericht op intranet

 Selectiecriteria:  Score van 5 of hoger op ‘bezorgdheidsschaal’  Is aan het studeren of loopt stage  Heeft psychische klachten en heeft daarvoor een beroep gedaan op professionele hulpverlening

 Na aanmelding student:  Student krijgt link naar vragenlijst 1 (via SurveyMonkey)  Bezorgdheidsschaal  Informed consent formulier (aanvinken: ik ga akkoord)  Personalia  Decisional conflict scale  Motivatie en verwachtingen

 Na aanmelding student:  Student krijgt link naar vragenlijst (van begeleider)  Bezorgdheidsschaal  Informed consent formulier (aanvinken: ik ga akkoord)  Personalia  Decisional conflict scale  Motivatie en verwachtingen Na iedere aanmelding: Jacomijn de naam van de student mailen!!

 Max. 6 uur per student vergoed (bijv. 4x 1,5 uur)  De student vult alle (5) werkbladen in:  online via wel inlogcode aanvragen; ofwww.begeleidlerenonline.nl  op papier (opsturen naar Jacomijn); of  digitaal in Word (mailen naar

 Begeleider vult na iedere bijeenkomst een evaluatieformulier in:  op papier (opsturen naar Jacomijn)  digitaal in Word (mailen naar  Begeleider houdt tijdregistratie bij op tijdregistratieformulier of via Time Tell (code: HG11621)

 Student krijgt link naar vragenlijst 2:  Bezorgdheidsschaal  Decisional conflict scale  Evaluatieformulier  Groepsgesprek (1 gesprek in januari en 1 in juni; per locatie georganiseerd)

 Student krijgt link naar vragenlijst 3  Ervaringen met het toepassen van het geleerde op school en/of stage  De studievoortgang  Decisional conflict scale

 Begeleider vult evaluatieformulier in over het instrument in het algemeen  Groepsgesprek met de professionals (per locatie)  In december 2017 sluiten we het project af met een mini-symposium

 De handleiding  De werkbladen  De vragenlijsten  Het onderzoeksprotocol  Het evaluatieformulier  Het tijdregistratieformulier  FAQ-docent

OfWieWatWanneerHoe

 Brainstorm met je buurvrouw/buurman:  Wat zijn geschikte momenten tijdens de opleidinng om openheid te geven? En waarom?  Wat zijn geschikte momenten qua locatie/aanwezigheid van anderen/tijd van de ontvanger(s) om openheid te geven? En waarom?  Schrijf de uitkomsten op geeltjes (per moment / per plek 1 geeltje)

 Momenten algemeen: Veranderingen & nieuwe situaties tijdens studie - Wisselende klasgenoten/docenten - Stages - Werkmethodes (projectgroepen, individueel)  Momenten specifiek: -Aanwezigheid van anderen -Locatie -Tijd en aandacht ontvanger

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wanneer vertel je het? a. Bedenk geschikte momenten en plekken Momenten algemeen (tijdens de opleiding) Momenten specifiek (bijv. qua locatie/aanwezigheid van anderen/tijd) b. Kies het beste moment algemeen en het beste moment specifiek (en geef aan waarom)

 Niemand is zijn stoornis van GGZ Friesland:   Handboek destigmatisering bij psychische aandoeningen (2015; Jaap van Weeghel e.a.)  Kim Helmus: Project ‘Wat doe jij?’ (Samensterktegenstigma.nl) 

OfWieWatWanneerHoe

OfWat Hoe Wie Wanneer

 De boodschap :  Wat is het doel van je boodschap?  Bijv. Informeren, stoom afblazen, hulp vragen etc.  Vertel je alles of ben je selectief?  Benoem je precies wat je ‘’hebt’ of alleen de belemmeringen die je erdoor tegenkomt?

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wat vertel je? a. Analyseer de situatie: Ik heb de volgende psychische beperking/beperkingen: Dit uit zich op de volgende manier: Ik heb moeite met (op het gebied van studieprestaties): Ik vertel je/u dit, omdat: Wat me zou helpen is: b. Bepaal wat je wilt vertellen: Is alles wat je bij A opgeschreven hebt relevant voor de persoon aan wie je openheid wilt geven over je psychische beperking? Wil je alles vertellen of slechts een gedeelte? Schrijf precies op wat je wilt vertellen.

 Boodschapx Verpakking=Effect 10x10=100 10x1=10 1x10=10  Verpakking is:  Communicatiemiddel: face-to-face, telefoon,  Bewoordingen  ‘Toon’ van de boodschap  Structuur van de boodschap

 Ken je beperking  Ken de gevolgen voor je functioneren  Weet waar je ondersteuning bij nodig hebt  Heb kennis van hulpbronnen/procedures op de opleiding  Bepaal een communicatiemiddel  Wees voorbereid op gevoelige vragen  Denk na over je reactie op eventuele vooroordelen  Leg verband met je studie  Wees kort en bondig  Oefen wat en hoe je het gaat zeggen

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Hoe vertel je het? a. Hoe ga je je boodschap overbrengen (bv. door middel van een telefoongesprek, een of persoonlijk contact) en waarom? b. Op welke toon ga je het zeggen (bv. (in)formeel, neutraal, opgewekt, etc.)? Houd hierbij rekening met het doel van je boodschap. C. Hoe bouw je het gesprek op? Wat wordt de structuur van je boodschap?

 Drie-tallen  Drie rondes: 1x student; 1x slb’er (of decaan of aandachtsfunctionaris etc.); 1x observator  Neem de handleiding zorgvuldig door  Lees de instructie behorende bij jouw rol  Leef je in en leef je uit!

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wel of niet vertellen? a. a.Wat zijn de voordelen van het geven van openheid? b. Wat zijn de nadelen van het geven van openheid? c. Vergelijk de voordelen en de nadelen. Welke zijn het belangrijkst voor jou? Rangschik de voordelen en nadelen van het geven van openheid in volgorde van meest belangrijk tot minst belangrijk. D. Heb je een keuze kunnen maken? Vertel je het of vertel je het niet?

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wie vertel je het? a. Schrijf de namen van relevante personen op en noteer ook waarom je het aan hen wilt vertellen? b. Selecteer de beste keuze (en geef aan waarom)

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wanneer vertel je het? a. Bedenk geschikte momenten en plekken Momenten algemeen (tijdens de opleiding) Momenten specifiek (bijv. qua locatie/aanwezigheid van anderen/tijd) b. Kies het beste moment algemeen en het beste moment specifiek (en geef aan waarom)

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Wat vertel je? a. Analyseer de situatie: Ik heb de volgende psychische beperking/beperkingen: Dit uit zich op de volgende manier: Ik heb moeite met (op het gebied van studieprestaties): Ik vertel je/u dit, omdat: Wat me zou helpen is: b. Bepaal wat je wilt vertellen: Is alles wat je bij A opgeschreven hebt relevant voor de persoon aan wie je openheid wilt geven over je psychische beperking? Wil je alles vertellen of slechts een gedeelte? Schrijf precies op wat je wilt vertellen.

Openheid over je psychiatrische achtergrond Denk aan je eigen situatie Hoe vertel je het? a. Hoe ga je je boodschap overbrengen (bv. door middel van een telefoongesprek, een of persoonlijk contact) en waarom? b. Op welke toon ga je het zeggen (bv. (in)formeel, neutraal, opgewekt, etc.)? Houd hierbij rekening met het doel van je boodschap. C. Hoe bouw je het gesprek op? Wat wordt de structuur van je boodschap?

 Werven en selecteren studenten > aanmelden bij Jacomijn  Volg het onderzoeksprotocol  Al het benodigde materiaal op  Eind januari 2017 terugkomochtend/middag  Bij vragen/opmerkingen: / (aanwezig wo-do-

HEEL ERG BEDANKT EN VEEL SUCCES!!!