Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Workshopronde Woensdag 18 april
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Projectmatig werken...en dan?
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Stand van zaken Project WAK
Eindpresentatie kartrekkers Coöperatie FysiotherapieDeventerSalland
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Alumnivereniging EUR Masters of Financial Planning Aanleiding In januari 1998 isde eerste selecte groep van de postacademische opleiding Master of Financial.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Van Harte Welkom in Grou
Naar een nieuw besturingsmodel
Training examencommissies
Professionalisering Medewerkers
een nieuwe LEADER periode
Informatieberaad zorg
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
ALV 13 november 2014 Algemene Ledenvergadering FYNE 13 november 2014 Welkom.
Social work Week 2.
Een gezamenlijke uitdaging
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Studiedag Vereniging Hogescholen 12 december 2013 Toetsing en externe validering: 1½ jaar na ‘Vreemde ogen dwingen’
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
Externe validering; de handschoen opgepakt
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Landelijke raad 10 december 2016
Introductieavond voor bestuursleden
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van examencommissies Workshop Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van examencommissies Liesbeth Zijlstra voorzitter LOEx, voorzitter Beraad examencommissies HvA Harry de Gier secretaris LOEx, voorzitter examencommissie pabo Driestar hogeschool LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen1

Programma 1. Inleiding Wat is LOEx en hoe werkt het? 2. Stellingen Instellingsoverstijgende samenwerking examencommissies 4. Plenaire terugkoppeling 3. Opdracht Bedenk hoe zelf vorm te geven aan (instellingsoverstijgende) samenwerking tussen examencommissies: Wat is in die specifieke situatie nodig om dit te realiseren? LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen2

Wat is LOEx? Landelijk samenwerkingsverband lerarenopleidingen pabo/ 2 e graad (bekostigde) HBO-instellingen aangesloten 4 bijeenkomsten per jaar, inclusief een tweedaagse conferentie 35 leden (voorzitters examencommissies per instelling) LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen3

Hoe werkt LOEx? Dagelijks bestuur: Voorzitter, secretaris Communicatie intern: Kennisdeling: vergaderingen, conferentie, nieuwsbrieven, intercollegiale consultatie, website Communicatie extern: advisering binnen de sector (bv. PDG, ZiB, landelijk OER, fraudepreventie) Besluiten individuele studenten (bv. Bijzondere omstandigheden conform WHW, afspraken over alternatieve toetsen) Landelijke borgingsinstantie/ professionalisering examencommissies LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen4

Uitdagingen:  WHW: wel examencommissie, geen LOEx  Borging kwaliteit toetsing  Externe validering (nationaal en internationaal) Oplossingen: Samenwerking examencommissies hogescholen Juridische ondersteuning Reglement LOEx Vaststellingscommissie gemandateerd door LOEx Cambridge, Sèvres Raad voor kwaliteitsborging LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen5 Uitdagingen en Oplossingen

Wat vraagt dat van de leden?  Onafhankelijke kracht door eenheid en openheid  Zelfreinigend vermogen  Laten meekijken in eigen keuken: vreemde ogen  Continue professionalisering  professionele standaarden over grenzen van instellingen heen Bron: F. de Vijlder LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen6

Toetsing binnen de lerarenopleiding (pabo en 2e graad) LandelijkPer hbo-instelling Landelijke kennisbasis Bindingsbesluit Vereniging van hogescholen Vastgelegd in OER-tekst Uitvoering: 10vdL en hbo- instellingen Instellingsprogramma Besluit CvB/management Vastgelegd in OER Uitvoering: hogeschool LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen7

Hoe komt de landelijke toets tot stand? LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen8

Van kennisbasis via toetsitembank naar landelijke toets (bron: 10vdL) Toetsmatrijs opstellen  Toetsitems maken  Toetsitems op kwaliteit controleren  Toets samenstellen  Toets op kwaliteit controleren  (Afnameproces), cesuurbepaling, uitslagver- strekking en inzage LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen9

Toets op kwaliteit controleren - verwerking resultaten (bron: 10vdL) Eerste analyse: functioneel beheerder en toetsdeskundige 10voordeleraar Data-analyse/databewerking hoofdredacteur, toetsdeskundige/functioneel beheerder Normeringspanel: minimaal 5 vakdocenten + 5 werkvelddocenten Raad van Advies Vaststellingscommissie van Landelijk Overleg Examencommissies Examencommissie opleiding Uitslag aan studenten van 10voordeleraar via opleiding Inzage via 10voordeleraar, bezwaar en beroep via eigen examencommissie LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen10

Proces en spelers 10voordeleraar (bron: 10vdL) Vereniging Hogescholen OCW Regiegroep OCW Project management Redacties Raad voor Kwaliteits borging Kwaliteits- panel Vakcommissies Landelijk overleg examen- commissies NVAO Examen- commissies ADEF/LOBO Landelijk vakoverleggen Vaststellings- commissie LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen11

Vijf stellingen ter oriëntatie LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen12

Stelling 1 Het is beter samenwerking te zoeken met examencommissies van andere instellingen met dezelfde opleiding dan met examencommissies van de eigen instelling maar met verschillende opleidingen. LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen13

Stelling 2 Het is zinvoller om met twee of drie andere examencommissies (regionaal) contact te hebben dan een landelijk overleg op te starten. LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen14

Stelling 3 Alles kost tijd en dus geld. Het opzetten van een landelijk overleg zal op financiële grenzen stuiten en dus niet van de grond komen. LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen15

Stelling 4 Een landelijk overleg is een kans en een risico. Het kan leiden tot inperking van de vrijheid van examencommissies. Het kan leiden tot versterking van examencommissies LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen16

Stelling 5 Voor een goed landelijk overleg is een externe prikkel zoals een Landelijke Kennistoets of BKE/SKE-certificering nodig. LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen17

Groepsopdracht: werkvorm Bespreek in de groep a.h.v. de vragen het thema van instellingsoverstijgende samenwerking tussen examencommissies Noteer per vraag kort de bevindingen en mogelijke vervolgvragen Spreek af wie desgevraagd kort de uitkomsten plenair zal benoemen met het oog op kennisdeling LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen18

Groepsopdracht: vragen 1.Zijn er prikkels/stimulansen om tot samenwerking te komen? Zo ja, welke, zo nee, waarom zou je dan een landelijk overleg willen? 2.Is er al een netwerk/overleg/samenwerkingsverband? Kan dat uitgebouwd worden? 3.Wie zou het initiatief moeten nemen voor een landelijk overleg? Wie zou daarna de kartrekker moeten worden? 4. Wat zouden de wensen zijn? Wat is de missie van het samenwerkingsverband? 5.Waarom kies je voor examencommissies buiten de instelling en ga je niet meer samenwerken met examencommissies binnen de eigen instelling? Is wel duidelijk waar de grens van een landelijk overleg zou moeten liggen? Welke opleidingen horen er wel en welke horen er niet bij? 6. Hoe zou de facilitering geregeld kunnen worden? Denk aan gemaakte uren, onkosten e.d. 7. Wie/welke instanties heb je nodig om het samenwerkingsverband te verwezenlijken? LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen19