Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen. Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
een didactiek voor opleiden op school
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
The CAF Procedure voor externe feedback
Zelfsturing en executieve functies.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Presentatie van drie voorbeelden
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
CONCEPT OPERATIE X.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
John P. Kotter Harvard Business School
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
TOM keurmerk Marius Berendse.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Gespreksvaardigheden V2
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Workshop ‘visieversneller’
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
De puzzel past steeds beter
Expertise development how to bridge the gap between school and work.
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Portfolio Presentatie
Beter Onderwijs Nederland
Business en IT Consulting
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Begeleiding bij Werkplekleren
Internaliseren Expliciteren
If it doesn’t spread……it’s dead
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Toetsing Vakdidactiek 2.
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen

Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding en de rol van de school: Hoe kun je expertiseontwikkeling ondersteunen?

Definitiekwesties Expert: ≠ ervaren persoon ≠ reputatie = Iemand die iets beter kan dan … = consistent op hoog niveau presteert

Definitiekwesties Beginner: ≠ Leek = Méér dan iemand die het nog niet kan

Van beginner tot expert BeginnerExpert uur

Beginner Expert Inzet Zelfsturing Motivatie Gegrepen zijn ‘Aanleg’ Groei

Zelfsturing Voorbereid Georganiseerd Doel-gericht Obstakels uit de weg ruimen Zelf-management Feedback en Reflectie Sturing Doelen Laura Jonker, 2011

Beginner Expert Authoriteit Vernieuwen Verbeteren Bijhouden Domein- gebonden Super-prestaties

BeginnerExpert uur Feedback Ervaring Oefenen Plateaus en Tussenstadia Leergelegenheden zoeken Deliberate practice

Stadia in kennisintensieve domeinen Kennisopbouw, -validatie en –integratie Vorming van encapsulaties Vorming van scripts

Encapsulaties Samenvattende concepten die gebruikt kunnen worden in plaats van detailredeneringen

Implicaties voor opleiden Randvoorwaarden: – Beperkte en vaste tijd/omvang – Risico en aansprakelijkheid – Certificering

Implicaties voor opleiden Curriculuminrichting Deliberate practice Modelling door experts

Curriculuminrichting Theoretische kennis is meestal afkomstig uit verschillende disciplines –Met hun eigen paradigma’s, ontologieën en prioriteiten Integratie bevorderen Probleem-gerichte kennisverwerving Contexten en toepassing

Ontwikkeling in stadia

Deliberate practice Practice makes permanent, not perfect Leren en oefenen op het randje van je kunnen Zelfsturing ondersteunen Feedback !!!!!

Expert modelling

In onderzoek gedrag van experts en beginners zichtbaar maken

Expertise verschillen Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets, P., & Van Gog, T. (2010). In the eyes of the beholder: How do experts and novices interpret complex, dynamic stimuli, Learning and Instruction, 20, NOVICES EXPERTS Sneller en accurater Diversiteit in benaderingen Shortcuts (in perceptuele en conceptuele processen) Langzaam en inaccuraat Nauwelijks diversiteit (saliency- driven) Aandacht aan irrelevante onderdelen (in waarneming en beschrijving)

Filmpje Modelling door de oogbewegingen van de expert te tonen

Dank u

Enabling conditions FaultConsequences Illness scripts Micro- bioo ology Epidemi- ologie pharmaco therapeutics anatom ie biophysics pathophysiology Ziekte- leer Geïntegreer- de kennis- netwerken Diagnose Management De toolkit van de expert