GUI Graphical User Inferface
Window Definieer object(en) create voeg toe aan Gui update Gui draw Gui
Toevoegen aan een window create voeg toe aan window ‘top’ maak een Button object
Coordinaten Globaal x & y zijn 0 in het midden van het scherm Relatief x & y zijn 0 in de linkerbovenhoek van de ‘parent’ (bv het window waar je aan toevoegt)
acties toevoegen Maak een eigen functie op deze manier: void functienaam(Ptr) { … } Voeg deze functie toe aan een element: mijnbutton.func(functienaam);
voorbeeld met button
voorbeeld met TextLine en Text
Gui editor ShortcutsProperties Win key: voeg object toeName: om naar te verwijzen Ctrl + Del : verwijder objectin code editor Ctrl + LMB: verplaats object Ctrl + RMB: resize object
Gui editor Selecteer het ‘parent’ element voor je iets toevoegt. Bewaar je werk als “Gui/Obj/topwindow.gobj”
GuiObjs = een verzameling van gui elementen laad gui elementen uit bestand in topwindow link een een gui element uit een bestand aan een verwijzing in code via zijn naam
Opdracht Maak twee buttons en een checkbox in een gui. De ene knop vinkt de checkbox aan, de andere uit. Kleur het scherm zwart als de checkbox aangevinkt is, of wit als dat niet zo is. Zet een progressbar op het scherm. Zorg dat de progressbar zichzelf vult in 100 seconden. Leer werken met de Gui Editor, Font Maker, Text Draw Settings Editor en de Gui Style Editor om een originele gui te maken.