De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man 28-11-2018 Michel Fiege.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man 28-11-2018 Michel Fiege."— Transcript van de presentatie:

1 GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege

2 Vandaag Pac-Man Eerst een uitleg van wat er allemaal al werkt
Daarna zelf aan de slag! Michel Fiege

3 Dus… Wat werkt er al? Laat versie 1 van het spel (pacman1.gmk) ook even zien Michel Fiege

4 Pac-Man loopt… We kunnen Pac-Man al besturen. Dit gaat op eenzelfde manier als bij Sokoban (eerste spelletje). Michel Fiege

5 ...en maakt gebruik van subimages
De subimages zijn wel anders gebruikt, namelijk voor animaties. Voor elke richting is er dus een aparte sprite gemaakt met subimages voor de animatie. Michel Fiege

6 Botsing Pac-Man en Monsters
Pac-Man botst met obj_monster (Parent). Hierdoor botst Pac-Man met alle kind-objecten (de monsters). Michel Fiege

7 Object obj_controller
Er is een speciaal object, genaamd obj_controller, zonder sprite. Dit object zorgt er onder andere voor dat alle muntjes automatisch worden gemaakt (dmv recursie – later meer). Het is belangrijk dat dit object in de kamer staat en dat de kamer rondom is afgesloten met muren. Michel Fiege

8 Aan de slag: Monsters maken!
De leerlingen gaan zelf de intelligentie van de monsters instellen. Michel Fiege

9 Zelf aan de slag Succes! http://gm.michelfiege.nl Goed lezen
Gebruik de plaatjes! Oefenbestanden downloaden In dit geval “pacman.zip” Help elkaar! Succes! Michel Fiege

10 Wat heb je vandaag geleerd?
Michel Fiege

11 Recursie Uitleggen dat een instantie van een muntje:
Probeert om links van hem een nieuwe instantie te maken Probeert om rechts van hem een nieuwe instantie te maken Probeert om boven van hem een nieuwe instantie te maken Probeert om onder van hem een nieuwe instantie te maken Gevolg: de kamer wordt gevuld met muntjes. Dit proces (dat een instantie probeert een instantie van zichzelf te maken) heet recursie. Michel Fiege

12 Step-Event Het Step-Event is eigenlijk de while(true)-lus van Game Maker. Leg uit dat: Alle acties in het Step-Event continu worden uitgevoerd Dit gebeurt standaard 30 keer per seconde (voor de volledigheid: is afhankelijk van room_speed) Het is dus één grote HERHALING Michel Fiege

13 Variabelen x en y Elke instantie in een room heeft coördinaten:
x (horizontaal) y (verticaal) Variabelen kun je opvragen en aanpassen object.x = object.x + 10 Elke instantie (stilstaand of niet) heeft coördinaten. Michel Fiege

14 Kansen Vergelijk met het gooien van een dobbelsteen
Een dobbelsteen met 6 zijden: Kans van 1 op 6 dat we het juiste getal raden Een dobbelsteen in Game Maker met 10 zijden: Kans van 1 op 10 dat de onderstaande actie wordt uitgevoerd Doel: duidelijk maken dat je kansen kunt gebruiken om een spel “afwisselend” te maken. Michel Fiege

15 Volgende keer… Michel Fiege


Download ppt "GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man 28-11-2018 Michel Fiege."

Verwante presentaties


Ads door Google