Agressie Intern en Extern

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

(On-)gewenste intimiteiten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Voorstellen.
Technieken 3: de-escaleren
Veiligheid van verloskundigen
Workshop Seksuele Intimidatie
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Situaties seksuele integriteit en beleid
Ongewenste omgangsvormen
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
managen van de doorstroom
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Veiligheid en vrijheidsbeperking
Inspectieproject Woningcorporaties
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Sociale Veiligheid in het MBO
Samen tegen agressie ! Jeanne van Grunsven adviseur 27 maart 2014.
ARB(eids)O(mstandigheden
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
H.1 Veiligheid AOC Oost.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Johan Martens, opleiding Facility Management
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Huisregels opstellen en handhaven
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Wat kun je doen tegen werkdruk
Pesten op het werk.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Werksymposium IHT in de praktijk toepassen en verbeteren
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Geweld..
Agressie en geweld Voorlichting
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Connectief Connectief.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
POGGL Themadag 11 november 2014
Agressie Les 2.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
Wat is het programma? Samen met de Omgevingsvisie zijn programma’s de belangrijkste instrumenten voor beleidsontwikkeling Bevat een uitwerking van het.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
PSYCHISCHE KWETSBAARHEID EN GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

Agressie Intern en Extern Marie-José Weitenberg Marie-José van Dijke

Programma Welkom Inleiding Definitie Wet- /regelgeving en beleid Externe agressie Interne agressie Na het agressie-incident Situaties die agressie veroorzaken

Inleiding Voorstellen Interne en externe agressie De campagne ‘Duidelijk over agressie’ Doelstelling workshop

Filmpje 1

Wet- en regelgeving Interne agressie door collega’s of leidinggevende: Arbowet art 4.2 PSA klachtenregeling ongewenst gedrag Gedragscode Vertrouwenspersoon Externe agressie door cliënt, patiënt: Arbowet afd. 4 art.2.15 PSA en art. 9 en 14 Agressieprotocol Huisregels Leidinggevende → Opvang

Definitie Agressie “Agressie en geweld zijn gedragingen van interne of externe individuen die fysieke of psychologische schade veroorzaken bij de werknemer(s) en die plaatsvinden in een werk gerelateerde context.” Onder agressie en geweld wordt verstaan: Alle verbale en fysieke handelingen verstaan waarbij een werknemer wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen.

Vormen van agressie: intern en extern Fysiek: Slaan, schoppen, klap op bureau, aanval Psychisch: Bedreiging, intimidatie, chantage Verbaal/non-verbaal: Houding, schelden, vloeken

Agressie uitlokkende situaties Interne agressie: Verwaarloosde organisaties Intimidatie /manipulatie door management Irritant gedrag door collega’s Ex-relatie op de werkvloer Pesten met een agressief karakter

Agressie uitlokkende situaties Externe agressie: Slecht nieuws gesprekken Onjuiste en/of irreële verwachtingen cliënt Alcohol en drugsgebruik Maatschappelijk ongenoegen Cliëntonvriendelijke bejegening

Interne agressie Mactac in Soignies 2010, België, bij andere zaak is locatie onbekend - 2010

Soorten agressie Frustratie-agressie Kenmerken: Uiting innerlijke frustratie Ontlasten innerlijke druk Eerste heftige reactie Ongecontroleerd Stoom afblazen Wat kun je doen bij frustratie-agressie: Bied ruimte aan uiten emoties Geef eventuele fouten toe Toon begrip Ga in op de inhoud Luister en leg uit wat mogelijk is Zoek naar een oplossing/compromis Zoek naar acceptatie Bewaak de grenzen

Soorten agressie Instrumentele agressie Kenmerken: Instrument om doel te bereiken Bedreiging / geweld Fysiek imponerend gedrag Manipulatief gedrag Chantage Wat kun je doen: Vroegtijdig herkennen / onderkennen Gedrag benoemen Grens stellen Keuze formuleren Vraag aan de ander om commitment Pak de gewone draad weer op

Soorten agressie Willekeurige agressie (onder invloed) Kenmerken Niet voor rede vatbaar Controle over zichzelf kwijt Onvoorspelbaar Woede Wantrouwen Agressie uit zelfbescherming Wat kun je doen: Leg positief en vriendelijk contact Tolereer geen afwijking van regels Ga niet in op onoplosbare problemen Geen grappen of veroordelen Geen discussies Let op de veiligheid Veilige uitweg voor jou en de ander

Casus Heb wel eens in een situatie met agressie gezeten? Wat zou je dan doen? Weet je welke regels er zijn voor agressie op het werk?

Routes voor interne en externe agressie Interne agressie: Gesprek met ‘dader’ en/of leidinggevende Vertrouwenspersoon Mediation Klacht indienen Aangifte Registratie (anoniem via vp) Externe agressie: Alarm 1e opvang leidinggevende COT Agressieprotocol procedure Maatregel - huisregels Aangifte Mediation/bemiddeling Meldregistratie (verplicht)

Campagne “Wees duidelijk over agressie” Drie belangrijke afspraken: Altijd melden Altijd bespreken Altijd handelen (de campagne was bij de zorg en jeudzorg, wordt nu uitgebreid naar andere sectoren)

Zijn er nog vragen?

Hartelijke dank voor uw belangstelling!