Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs
Programma 1.Inleiding 2.Inventarisatie gebruik Rekenblokken 3.Praktijkvoorbeelden 4.Resultaat inventarisatie 5.Afronding
Inleiding Centraal thema: Organisatie Functionaliteit Didactiek Doelstelling Bevindingen Verschillen Accenten
Bevindingen Ruime dekking referentieniveaus Toegankelijk voor verschillende leerstijlen Veel oefening, ondersteuning en uitleg Docentenmateriaal volledig Ruim inzicht in voortgang leerlingen
Verschillen Ervaring Niveau Didactiek Randvoorwaarden Visie Financiën
Implementatieplan Accenten KOERS RICHTING FLEXIBEL MIDDEL
Accenten HBO doorstroomWiskundeProfessionaliserenVMBO - MBO Remedial Teaching
Inventarisatie gebruik Rekenblokken
Organisatie Functionaliteit Didactiek Aanleren van subvaardigheden Onderhouden van subvaardigheden ⇨ Voorbereiding of examen Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingEconomie & dienstverlening (2 e jr) Aantallen100 leerlingen en 4 begeleiders Aantal lesuren1 lesuur per week + 10 weken 1 extra Lesuren totaal80 contacturen en 80 uren zelfstudie WerkwijzePlenair starten + instructie HardwareGebruik laptops
Volgende blok = Nieuwe periode Onderhoud in leertraject Blok Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Leertraject staat vast per periode. Start 2F (2F ⇨ 3F) Instaptoets Subvaardigheden maken -Leren en oefenen -Toets Eindtoets Differentiëren binnen een blok Regie
Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek Planningsdocument per week Differentiëren beginners/gevorderden Remedial Teaching Kleine groepjes Tempo laag Visualiseren Methode erbij Doel RT: Aansluiten bij behoefte Verantwoording niveau niet haalbaar
Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingTechniek & technologie (2 e jr) Aantallen90 leerlingen en 1 begeleider Aantal lesuren1 lesuur per week en 1 uur wiskunde Lesuren totaal85 contacturen en 85 uren zelfstudie Werkwijze Individueel: concentrisch 1F ⇨ 2F ⇨ 3F HardwareGebruik laptops
Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Nulmeting Referentieniveau en blok afhankelijk van nulmeting; Individuele leerroute Op weg naar 1F ⇨ 2F ⇨ 3F inclusief onderhoud Differentiëren per leerling Instaptoets inzetten voor inzicht per subvaardigheid en zo naar de eindtoets Verantwoordelijkheid naar leerling
Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek 2009/2010 klassikaal 2010/2011 individueel Instructie op afroep Drukker voor een docent aan het begin Voortgangsdocument op papier 1F ⇨ 2F ⇨ 3F Voortgangsgesprekken / coach Extra toetsen voor inzicht
Samenvatting praktijkvoorbeeld niveau 4 ROC RivorROC Ter AA Leertraject start op 2FNulmeting bepaalt leerroute Instaptoets ⇨ differentiëren per blok Nulmeting ⇨ blok per referentieniveau (instaptoets) Gebruik laptops Plenair starten + instructieInstructie op afroep + : grip op de situatie + : uitdaging voor leerlingen + : belonen minder zelfstudie + : rendement groter + : differentiëren en vangnet RT + : coachen geeft inzicht
Terugkoppeling resultaten inventarisatie Organisatie Functionaliteit Didactiek
Resultaten inventarisatie ORGANISATIE 1.Vraag? 2.Vraag? 3.Vraag? 4.Vraag?
Resultaten inventarisatie FUNCTIONALITEIT 1.Vraag? 2.Vraag? 3.Vraag? 4.Vraag?
Resultaten inventarisatie DIDACTIEK 1.Vraag? 2.Vraag? 3.Vraag? 4.Vraag?
Kleur bekennen Klassikaal of individuele leerroutes? Ondersteuningslessen Ja of Nee? Inzetten van S-blokken Ja of Nee? Groepsgrootte 24+ Ja of Nee? Inzet nulmeting Ja of Nee?
Kleur bekennen Boeken of online leersysteem? Rekenwijzer Ja of Nee? Veelvuldig gebruik van docentenmateriaal Ja of Nee? Ervaring met eindtoetsen Rekenblokken Ja of Nee? Gebruik leerwerkboek Rekenmachine Ja of Nee?
Tot slot “Welke bagage neemt u mee naar huis?”