vakdidactiek pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Competentiegericht leren vmbo
Activeren van voorkennis
De basis van ADSL: het constructivisme
Training digitale didactiek
Curriculaire spinnenweb
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.4. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen 2.Effe checken!!!! 3.Lesmethoden Zorg en welzijn 4.Hoe kan ICT behulpzaam zijn.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vragen, wat voor vragen?.
SMART.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Didactiek Lesformulier.
Curriculaire spinnenweb
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
SMART.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Begeleiden les 1.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

vakdidactiek pedagogiek Kopopleiding – Vakdidactiek 16-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten Materiaal: PPT Groepsopdracht SW Deel A (1X) + Deel B (aantal studenten) (zie ook Wiki 2.1 + 2.2) Grote vellen vakdidactiek pedagogiek Bijeenkomst 2.2

Programma (Peer)Feedback bij VAD 2 AD/SL Constructive alignment - Taxonomie AD/SL (Groeps) Opdracht SL leren Afsluiting

Constructive alignment Opleidingsdoelen Leerdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten Toetsen

Constructive Alignment Lesdoelen /leerdoelen Leeractiviteiten (werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst

Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria: Een leerdoel: is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen of competenties bevat een inhoudscomponent (waarover moet iets geleerd worden? De inhoud is specifiek en concreet geformuleerd) bevat een gedragscomponent dat waarneembaar is (wat moet de lln met de lesinhoud doen? Het gedrag is beschreven in een werkwoord; tevens is een leerniveaus beschreven) bevat (soms) een conditiecomponent (onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoont worden? Tijd, aantal, omstandigheid) moet toetsbaar zijn

Taxonomie Classificatie- of ordeningsschema van beheersniveau van doelstellingen in oplopende moeilijkheidsgraad Taxonomieën van bijv. Bloom-Krathwohl- van Reints – van Block – Romiszowski http://www.celt.iastate.edu/teaching/RevisedBloo ms1.html -> Taxonomie van Bloom/Krathwohl

Taxonomie Bloom/Anderson/Krathwohl 2001 Zie ook artikel ‘Hoe voorkom ik onverwachte toetsvragen?’ – Roel Grol (2012). -> Scholar https://docs.google.com/file/d/0B16_2Zlt43KsYXdOVEF6UnVKYzQ/preview?pli=1

Voorbeeld

AD/SL Samenwerkend leren? http://www.leraar24.nl/video/2108 Beroepsdilemma’s bespreken/ MBO Welzijn Is het een voorbeeld van samenwerkend leren? Welke sleutelbegrippen herken je? Onderbouw je antwoord.

Samenwerkend leren/ activerend leren SWL richt zich op: Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie Actief leren van leerlingen De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren Maatschappelijke vraag Onderbouw bovenstaande punten aan je buur; wissel uit!

Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren Drie stappen interview: begrijpen, integreren Experts: integreren en creatief toepassen

(Groeps) Opdracht SL Leren Pak je voorbereiding er bij Hang de flap op in het lokaal Doe van Deel B de: Nabespreking en Evaluatie 2 opties, afhankelijk van hoeveelheid groepjes: Klas wordt gesplitst. Ene helft gaat in (3 á 4 rondes) bij ander lezen, vragen, feedback schrijven OF 1 van het groepje blijft staan voor toelichting / vragen etc. De ander (1 of 2) lopen rondes (3 á 4) bij andere groepjes voor lezen, vragen en feedback schrijven.

Afsluiting van de les Voorbereiding 2.3 op de WIKI -> Onderwijsleergesprek + SWL werkvorm uitvoeren! (leer) Behoefte? -> Padlet