vakdidactiek pedagogiek Kopopleiding – Vakdidactiek 16-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten Materiaal: PPT Groepsopdracht SW Deel A (1X) + Deel B (aantal studenten) (zie ook Wiki 2.1 + 2.2) Grote vellen vakdidactiek pedagogiek Bijeenkomst 2.2
Programma (Peer)Feedback bij VAD 2 AD/SL Constructive alignment - Taxonomie AD/SL (Groeps) Opdracht SL leren Afsluiting
Constructive alignment Opleidingsdoelen Leerdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten Toetsen
Constructive Alignment Lesdoelen /leerdoelen Leeractiviteiten (werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst
Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria: Een leerdoel: is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen of competenties bevat een inhoudscomponent (waarover moet iets geleerd worden? De inhoud is specifiek en concreet geformuleerd) bevat een gedragscomponent dat waarneembaar is (wat moet de lln met de lesinhoud doen? Het gedrag is beschreven in een werkwoord; tevens is een leerniveaus beschreven) bevat (soms) een conditiecomponent (onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoont worden? Tijd, aantal, omstandigheid) moet toetsbaar zijn
Taxonomie Classificatie- of ordeningsschema van beheersniveau van doelstellingen in oplopende moeilijkheidsgraad Taxonomieën van bijv. Bloom-Krathwohl- van Reints – van Block – Romiszowski http://www.celt.iastate.edu/teaching/RevisedBloo ms1.html -> Taxonomie van Bloom/Krathwohl
Taxonomie Bloom/Anderson/Krathwohl 2001 Zie ook artikel ‘Hoe voorkom ik onverwachte toetsvragen?’ – Roel Grol (2012). -> Scholar https://docs.google.com/file/d/0B16_2Zlt43KsYXdOVEF6UnVKYzQ/preview?pli=1
Voorbeeld
AD/SL Samenwerkend leren? http://www.leraar24.nl/video/2108 Beroepsdilemma’s bespreken/ MBO Welzijn Is het een voorbeeld van samenwerkend leren? Welke sleutelbegrippen herken je? Onderbouw je antwoord.
Samenwerkend leren/ activerend leren SWL richt zich op: Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie Actief leren van leerlingen De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren Maatschappelijke vraag Onderbouw bovenstaande punten aan je buur; wissel uit!
Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren Drie stappen interview: begrijpen, integreren Experts: integreren en creatief toepassen
(Groeps) Opdracht SL Leren Pak je voorbereiding er bij Hang de flap op in het lokaal Doe van Deel B de: Nabespreking en Evaluatie 2 opties, afhankelijk van hoeveelheid groepjes: Klas wordt gesplitst. Ene helft gaat in (3 á 4 rondes) bij ander lezen, vragen, feedback schrijven OF 1 van het groepje blijft staan voor toelichting / vragen etc. De ander (1 of 2) lopen rondes (3 á 4) bij andere groepjes voor lezen, vragen en feedback schrijven.
Afsluiting van de les Voorbereiding 2.3 op de WIKI -> Onderwijsleergesprek + SWL werkvorm uitvoeren! (leer) Behoefte? -> Padlet