Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Professioneel-kritische Instelling
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
plaats datum naam trainer
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Informatievaardigheden
Beoordelen leermiddelen
Presentatie Bijeenkomst 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
 Inleiding  Op weg naar een visie…  ICT  Vier in balans  Visie  Deskundigheid  Aan de slag  Afsluiting.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Digitale media voor jonge kinderen Gertruud Beemster & Denise Bontje.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
6 interactievaardigheden
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Informatiedag verenigingen
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mediawijsheid competentie:
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroepbijeenkomst
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
E-learning, E-health & Domotica
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Toekomstvisie Scouting Nederland
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
beslist geen rocket science
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Training Bijeenkomst 2

Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden Aan de slag in het Digidreumes werkatelier Informeren en inspireren van ouders 2

3 Bespreken huiswerkopdracht Zelf verkennen van de mogelijkheden Eigen rol en die van de kinderopvang in het algemeen met betrekking tot mediaopvoeding

Toolbox visie op mediaopvoeding Waarom gebruiken wij digitale media? Welke digitale media gebruiken wij? Hoeveel maken wij gebruik van digitale media? Wat is onze rol als pedagogisch medewerker? Hoe werken wij samen met ouders op het gebied van media? 4

Quiz 5 Apps Digitale of geanimeerde prentenboeken Tv-programma’s Digitale foto’s of videomateriaal Internet

Interactievaardigheden bij inzet van media NCKO-kwaliteitsmonitor 2010: Emotionele ondersteuning bieden Autonomie respecteren Leiding geven en structuur bieden Informatie en uitleg geven Interacties in de groep begeleiden Ontwikkeling stimuleren –Voor –Tijdens –Na 6

Opdracht 7 Hoe zet je interactievaardigheden in om onderstaande ontwikkelgebieden te bevorderen rondom een geanimeerd prentenboek? Taalontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling Spelontwikkeling (Senso) – motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling

Inzetten van media Introductieactiviteit (anker) Verwerkingsactiviteit Differentiatiemiddel 8

Inzetten media in kinderopvang Herfst Geanimeerd prentenboek Prentenboek Foto’s en video’s AppsInternetEducatieve tv 9

Het werkatelier Werk in tweetallen aan de volgende opdracht: -Kies een thema dat speelt op de instelling -Welke digitale media kun je inzetten bij dit thema? -Sluit het aan bij de eigen werkwijze? -Sluit het aan bij het thema? -Ontwikkelingsstimulering als doel -Zet media in met mate Vul het schema zo compleet mogelijk in. 10

Informeren van ouders 11 Geef schriftelijk informatie over: Het standpunt van de organisatie ten opzichte van mediagebruik in de groep De gemaakte afspraken over de inzet van media Ouderbetrokkenheid bij media: wat kunnen ouders zelf doen?

Afsluiting 12 Ga aan de slag en ervaar de effecten Ga in gesprek met collega’s, wat zijn de ervaringen? Communiceer met ouders En heb plezier!!!