ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Voorlichting nieuwe CAO PO
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk

PROGRAMMA  Waarom andere schooltijden?  Verschillende modellen  Voor- en nadelen (N.B.: “Ieder nadeel hep ze voordeel”)  Wet- en regelgeving  Onderwijstijd leerlingen, werktijden personeel  Fasen en besluiten (MR)  Vragen?  Afsluiting Cursussen, advisering, maatwerk Doel: aan het eind van de bijeenkomst weet ik meer over de verschillende modellen voor andere schooltijden en hoe ik daar tegenaan kijk. Ook weet ik welke procedures gevolgd moeten worden.

WAAROM ANDERE SCHOOLTIJDEN? Waarom doen we het eigenlijk zoals we het doen? Trends:  75% ouders behoefte aan opvang i.v.m. werk  Steeds meer eenoudergezinnen  Andere werktijden voor leerkrachten  TSO moeilijker te organiseren  Aansluiting BSO belangrijker  Efficiënter gebruik van locaties  Krimp en samenwerking Cursussen, advisering, maatwerk

VERSCHILLENDE MODELLEN Naar mate van populariteit:  Klassiek model: gemiddeld 880 uur onderbouw, 1000 uur bovenbouw  5 gelijke dagen-model: meest gekozen alternatief  Continurooster: korte pauze, vroeger uit  Hoorns model: gelijke tijden voor OB en BB: 2 vrije middagen  7 tot 7 model: integraal kindcentrum (IKC)  Bioritme-model: late start, lange pauze  N.B.: deze modellen vertonen ook overlap: ze kunnen in combinatie met elkaar bestaan. Cursussen, advisering, maatwerk

KLASSIEK MODEL Voordelen:  Leerlingen: ruime middagpauze  Ouders: tussen de middag tijd met kinderen  Leerkrachten: tussen de middag tijd voor voorbereiding e.d.  Organisatie: medewerkers zijn een groot deel van de dag aanspreekbaar Nadelen:  Leerlingen: weer ‘opstarten’ in de middag  Ouders: extra heen en weer naar school  Leerkrachten: werkdruk, werkzaamheden voornamelijk na 15:30  Organisatie: aandacht voor verkeersveiligheid Cursussen, advisering, maatwerk

VIJF GELIJKE DAGEN-MODEL  Begin- en eindtijden / /  Pauze leerlingenkorte middagpauze  Pauze leerkrachtenlunch vaak met de klas  Vrije middagen geen vrije middagen, vijf identieke schooldagen, meer tijd na schooltijd  Vakanties reguliere vakanties  BSOgeen aparte tussenschoolse opvang, langere naschoolse opvang Cursussen, advisering, maatwerk

VIJF GELIJKE DAGEN-MODEL Voordelen:  Leerlingen: meer regelmaat  Ouders: kinderen zijn tussen de middag altijd op school  Leerkrachten: meer tijd na schooltijd voor voorbereiding e.d.  Organisatie: effectievere inzet personele middelen; alle dagen dezelfde werktijdfactor; betere aansluiting deeltijdaanstellingen Nadelen:  Leerlingen: geen vrije woensdagmiddag, geen lange pauze  Ouders: langere BSO  Leerkrachten: geen vrije woensdagmiddag, geen lange pauze  Organisatie: TSO kan moeilijk te organiseren zijn Cursussen, advisering, maatwerk

HET CONTINUROOSTER  Begin- en eindtijden eindtijd vaak iets eerder, veelal  Pauze leerlingenvier dagen met een korte middagpauze  Pauze leerkrachtenlunch vaak met de klas  Vrije middagen woensdagmiddag (en de onderbouw vaak ook op vrijdagmiddag) vrij  Vakanties reguliere vakanties  BSO geen aparte TSO, iets langere NSO Cursussen, advisering, maatwerk

HET CONTINUROOSTER Voordelen:  Leerlingen: geen grote onderbreking  Ouders: kinderen zijn tussen de middag altijd op school; verkeersveiligheid (minder verplaatsingen)  Leerkrachten: meer continuïteit en rust in de klas  Organisatie: meer gezamenlijke tijd voor professionalisering en bijeenkomsten; Nadelen:  Leerlingen: geen lange pauze  Ouders: langere BSO  Leerkrachten: geen lange pauze  Organisatie: TSO kan moeilijk te organiseren zijn Cursussen, advisering, maatwerk

HET HOORNS MODEL (uw huidige model) Cursussen, advisering, maatwerk Alle groepen 940 lesuren per jaar: de onderbouw krijgt dus meer les, en de bovenbouw iets minder.  Begin- en eindtijden traditionele schooltijden Bij u: en  Pauze traditionele schooltijden  Vrije middagen alle kinderen woensdagmiddag én (eventueel) vrijdagmiddag vrij Bij u: woensdag- en vrijdagmiddag vrij  Vakanties reguliere vakanties  Buitenschoolse opvang op woensdag- en evt. vrijdagmiddag langere naschoolse opvang  Leerkrachten meer mogelijkheden voor compensatieverlof voor leerkrachten

7 TOT 7-MODEL (IKC)  Begin- en eindtijden openingstijden van 7.00 tot uur  Pauze aaneengesloten programma zonder vaste pauzes  Vrije middagen geen vaste vrije middagen  Vakanties het gehele jaar open*  BSOonderwijs en opvang worden afgewisseld in een integraal programma  Leerkrachten één multidisciplinair team van medewerkers (let op aansturing en afstemming: team werkt functioneel samen, maar valt formeel onder 2 werkgevers/CAO's) * Geldt alleen voor pilot-scholen Cursussen, advisering, maatwerk

7 TOT 7-MODEL (IKC) Voordelen:  Leerlingen: alles op één locatie  Ouders: geen opvang meer nodig  Leerkrachten: samenwerking met andere branches  Organisatie: duidelijke profilering Nadelen:  Leerlingen: lange dagen  Ouders: langere BSO (op IKC)  Leerkrachten: veel afstemmen met partners  Organisatie: team werkt samen, maar valt onder 2 werkgevers/cao’s Cursussen, advisering, maatwerk

BIORITME-MODEL  Begin- en eindtijden leren volgt bioritme: leren & presteren; repeteren & verwerken  Pauze leerlingenlange middagpauze van tot met opvang, inclusief lunch en ontspanning  Pauze leerkrachten leerkrachten gebruiken middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing  Vrije middagen woensdagmiddag (en onderbouw vaak ook op vrijdagmiddag) vrij  Vakanties reguliere vakanties  BSOlanger opvangaanbod tussen de middag, kortere naschoolse opvang Cursussen, advisering, maatwerk

BIORITME-MODEL Voordelen:  Leerlingen: late start  Ouders: geen/weinig NSO nodig  Leerkrachten: lange middagpauze  Organisatie: duidelijke profilering Nadelen:  Leerlingen: lange dagen  Ouders: late start  Leerkrachten: late start, lang doorwerken  Organisatie: sluit niet goed aan bij omgeving (sportclubs e.d.) Cursussen, advisering, maatwerk

WET- EN REGELGEVING Over welke tijden hebben we het? Er zijn drie soorten tijden met elk eigen regels:  Onderwijstijd leerlingen  Arbeidstijd leerkrachten  Openingstijden gebouwen Ook de procedure van de wijziging van schooltijden kent een wettelijk vastgelegde kant. Cursussen, advisering, maatwerk

WET:ONDERWIJSTIJD (MINIMAAL)  Evenwichtig verdelen over het schooljaar en over de dag  In principe 5 dagen per week les  Eten met kinderen is geen onderwijstijd  Ong lesweken en 12 vakantieweken is gebruikelijk  Verandering schooltijden: instemming oudergeleding MR  Verplichte achterbanraadpleging: wijze zelf bepalen Cursussen, advisering, maatwerk aantalurenwekenuren per urenjarenmin.38-40week OB ,222,30 BB ,224,00 vrij ,20,45 school ,224,00

WET: WERKTIJDEN PERSONEEL  Aantal uren werken in vakantie  30 min. pauze bij meer dan 5,5 uur werk  Werktijdfactor kan veranderen: in overleg!  Is lunchtijd ook lestijd?  *Nieuwe CAO! Daarin o.a.: 40-urige werkweek Cursussen, advisering, maatwerk aanstelling1 fte urenwekenuren per jaar38-40per week les 93039,223,45 niet-lesgebonden taken 649*39,214,15 scholing 8039,22,05 TOTAAL ,242,15*

WET: BEVOEGDHEDEN MR  Artikel 15.3 WMS verplicht raadpleging alle ouders bij wijziging van de schooltijden. Deze raadpleging is vormvrij. De raadpleging gaat vooraf aan de instemmingsbevoegdheid van de OMR.  De oudergeleding van de MR heeft instemmingsbevoegdheid  bij wijziging van onderwijstijd (artikel 13h)  bij het beleid TSO (13f)  De personeelsgeleding van de MR heeft instemmingsbevoegdheid  bij vaststellen of wijzigen arbeids- en rusttijden (artikel 12f)  bij taakverdeling en taakbelasting (12h)  De volledige MR heeft adviesbevoegdheid  over de organisatie van de school (artikel 11f)  over samenwerking met andere organisaties (BSO) (11d) Cursussen, advisering, maatwerk

WET: VERPLICHTE ACHTERBANRAADPLEGING  Oudergeleding MR kan zich volgens de WMS (art. 15 lid 3) pas uitspreken over wijziging van onderwijstijd “na raadpleging van de ouders”.  De WMS zegt niet wie (bestuur, directie of MR) de achterban moet raadplegen, of hoe dat moet. Dit kan bijvoorbeeld middels:  een enquête  informatieavond  Geen last, wel ruggespraak Proces (gemiddeld 1,5 jaar):  Informatie ► meningsvorming ► raadpleging ► besluitvorming Cursussen, advisering, maatwerk

VRAGEN? Cursussen, advisering, maatwerk

AFSLUITING Belangrijke websites: Verder advies of ondersteuning nodig?  Neem contact op met de Vereniging Openbaar Onderwijs: 036 – of Cursussen, advisering, maatwerk Doel: aan het eind van de bijeenkomst weet ik meer over de verschillende modellen voor andere schooltijden en hoe ik daar tegenaan kijk. Ook weet ik welke procedures gevolgd moeten worden.