Genetische testen en besluitvorming welk onderwijs hoort daarbij? Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vragen over genetica in de preconceptiezorg
Advertisements

Genetica Dhr. Haanstra.
Folnu - denken met doeners Dirk Vollenhoven. Problemen? Planningen en afspraken die spaaklopen Verwarring over verantwoordelijkheden Machinestoringen,
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Levensvragen Over geluk…..
Kwalificatiestructuur mbo
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Welkom.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Samenwerken in burgerschap
StatIG in de Vrolijke School
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Freudenthal Instituut
MVO en analyse van dilemma’s
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Beroepsgeheim Kris Stas.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
Wmcz en adviseren in de praktijk april Adviseren in de praktijk 1 maal per jaar informatie over volgend jaar: Welke plannen Waarom Hoe informatie.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
EASBFZ01K => Modulewijzer + ppt per week op med.hro.nl/kesmh/EASBFZ01K Les 1 Inleiding: Functies van bloed Les 2 Anemie / Hemoglobinopathie Les 3.
Van cijfers naar kennis
Wis meso.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Sietar Pop-Up Academy Schouders om op te staan. Door wie 4 vrouwen Rondom 60 Willen (en hebben) veel te delen zoals kennis, kunde, didactiek, methodiek.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
13.2 Het zit in de familie X-Chromosomaal.
Preimplantatie Genetische Diagnostiek (PGD) Marfan syndroom Drs. Guusje de Krom, IVF/PGD arts, MUMC+ Prof. dr. Christine de Die-Smulders, Klinische genetica.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Klinische Genetica Prenatale Diagnostiek & Screening
Genetisch testen Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen DNA lab dag 9 maart 2012.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Taak 2: Fokdoel & erfelijkheidsgraad Fokkerij 2. Wat is een fokdoel? Beschrijving van de eigenschappen die je moet verbeteren om tot de ideale veestapel.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Bron: raadpleging
Persoonsgerichte zorg
Het 7-stappenplan.
5.1 Hoe bepaal ik waar ik op moet selecteren?
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Hoe organiseer ik de fokkerij
Meldcode Kindermishandeling
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
Maar wij kunnen het niet alleen!
Inteelt (Bokkencirkel)
Welke kenmerken kan en wil ik verbeteren? (Hfd 3 van ELF)
5.1 Hoe bepaal ik waar ik op moet selecteren?
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Genetische testen en besluitvorming welk onderwijs hoort daarbij? Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen Afscheid Agnes Legierse 16 maart 2012

Ontwikkelingen in genetisch testen  Sneller en goedkoper sequencen  Genoombreed onderzoek en ‘bijvangst’  Begrippen ‘erfelijke ziekten’ en ‘gezond’ verschuiven  Genetische informatie zelf te bestellen  Uitslagen in verhoogde/verlaagde kans  Etnische verschillen komen weer terug

Besluitvorming a. Om wat voor besluiten gaat het en wie beslist dan? b. Wanneer leidt dit tot een vraagstuk (SSI) c. Wat heeft de leerling nodig voor geïnformeerde besluitvorming?

Om wat voor besluiten gaat het en wie beslist dan? Case 1. de mammaprint

Wel of geen chemotherapie?

Om wat voor besluiten gaat het en wie beslist dan? Case 2. Cascadescreening  Bij verwant allel gevonden (bijv. BRCA-1)  Wil je nu ook zelf getest worden?  Advies klinisch geneticus tav levensverzekering  KENNIS KAN SCHADEN!

Om wat voor besluiten gaat het en wie beslist dan? Case 3. Genetische test bij toegang tot baan of studie?  Werkblad 1!

Kenmerken van vraagstukken rond genetisch testen 1. Voor- en nadelen, niet alleen door kennis op te lossen 2. Verschillende belanghebbenden met verschillende belangen en machtsposities 3. (vaak tegenstrijdige) waarden bij betrokken 4. Genetische kennis levert kansinformatie

Wat heeft de leerling nodig voor geïnformeerde besluitvorming? Voor- en nadelen De ‘hard impacts’ en ‘soft impacts’ van technologie (genetische informatie) Belanghebbenden Kennis over procedures en instanties Waarden Waardenverheldering, argumentatie, kennis over jezelf en anderen Biologische kennis en ‘kennis over kennis’ Meerdere oorzaken (meerdere genen en omgeving), kansen en risico’s

Dale Lloyd II

Gegevens van Dale Lloyd II  Dale is heterozygoot voor een van de allelen die sikkelcelanemie veroorzaken  Dale is overleden bij een extreem zware training  In zijn bloedvaten werden sikkelcellen aangetroffen  Dragers van een sikkelcelallel hebben een grotere kans op overlijden bij overmatige inspanning, vooral bij hitte of grote hoogte  Sikkelcelallelen komen 8x vaker voor bij African American atleten dan bij Kaukasische

De ouders van Dale Lloyd II

Rechtszaak  Verplicht alle colleges om atleten te testen op dragerschap voor sikkelcelanemie  Bij gebleken dragerschap gegevens doorgeven aan de coach  De coach houdt in de training rekening met het dragerschap

De betrokkenen  Familieleden van atleten  Besturen colleges  Zwarte atleten  Blanke atleten  Trainers  Vertegenwoordigers African American citizens

Opdracht:  Bepaal een beargumenteerd standpunt in deze rechtszaak  Ga na welke informatie je nog mist voor een goed oordeel