Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A 61682.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Gemaakt door Praktijk Houvast
Harry Potter en de Geheime Kamer
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Wat maakt het leven zinvol?
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Tweede wereldoorlog.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
uw kind begeleiden bij huiswerk
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
OGW op de Firtel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Mediawijsheid competentie:
Mediawijsheid competentie:
Naam school Datum Logo van de school
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A 61682

Vraag & cruciale vragen  Op welke manier kan ik leerling S. positief benaderen en stimuleren om aan het werk te gaan zodat het doceer-leergebied vergroot wordt?  - Wanneer vindt dit gedrag plaats?  - Wat zijn de symptomen van dit gedrag?  - Vertoont hij dit gedrag thuis ook?  - Hoe kunnen we dit gedrag voorkomen?

Probleemdefinitie  Het gedrag wat de leerling vertoont tijdens de lessen is storend voor de leerkracht, voor zichzelf en voor zijn medeleerlingen. Hierdoor willen steeds minder leerlingen met hem spelen.  S. is een pientere jongen, maar door zijn gedrag haalt hij niet alles uit wat erin zit.

Adviezen  Positief benaderen  Beloningssysteem  Structuur bieden  Consequent zijn  Complimenteren

Actieplan  Samen met ouders een beloningssysteem bedacht. Wanneer leerling S. zich aan de regels houdt, krijgt hij een sticker. Na 10 stickers mag hij iets ‘extra doen’, bijvoorbeeld extra in de leeshoek lezen.  Verdiepen in de literatuur over beloningssystemen.  Regelmatig contact met de ouders over het gedrag van S. thuis en op school.  Gesprekken met de ib’er om te kijken wat of er achter het gedrag zit.

Uitvoering actieplan  Regelmatig gesprek met de ouders, zodat we op de hoogte blijven van de situatie thuis.  Het beloningssysteem ‘werkt’, we maken gebruik van een dikke duimenkaart. Per dag kan hij een sticker verdienen, na 10 stickers een beloning. Leerling S. komt trouw na schooltijd naar het bureau om te kijken of hij zijn sticker heeft verdient en evalueren we waarom wel of waarom niet.

Kansen en belemmeringen  Kansen  - Leerling wordt zich bewust van zijn gedrag  - Het gewenste gedrag zal toenemen  Belemmeringen  - De leerkracht vergeet consequent te belonen  - De leerling verwacht teveel beloningen  - De leerling kan het gedrag onderdrukken en ergens anders meer vertonen

Meerwaarde literatuur  In het boek ‘Hoe ga je om met kinderen op school’ van Gerda Woltjer en Harry Janssens worden verschillende beloningssystemen genoemd. Door deze literatuur gelezen te hebben, ben ik me bewust van de kansen en belemmeringen van een beloningssysteem.  Door het bestuderen van het boek ‘Onderwijskunde’ ben ik me bewust geworden op welke manieren je gewenst gedrag van leerlingen kunt bekrachtigen.