Willem Evert Vliegenthart 29 december 1904 Zaandam Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Natuurkunde – Yaela Pardoel – A2a
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Tuur & Gert bezoeken. M A E N D E L E O Het jeugdcentrum Maendeleo neemt het op voor verwaarloosde jongeren. Het jeugdcentrum doet dit echter op een heel.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Frank Weerman en Peter van de Laan
ORTHOPEDAGOGIEK Eric Broekaert
Sint zoekt een huis!!!!!.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Dit is mijn boekbespreking
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
11 Feminisme.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
INFO - AVOND VMBO 3.
Hoe Hans leerde stoppen: Een ambulante behandeling van ADHD.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Academie voor algemene beeldende
Welkom op deze informatieavond
H & S Consult Opvoeden begint in de wieg. Dat geldt ook voor de seksuele opvoeding Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam H&S Consult Hogeschool Utrecht.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Stappenplan Samenvatten
Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Leren in de beroepspraktijk
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Even voorstellen In deze klas Snappet.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Hartelijk welkom !. Programma najaar oktober 2011 Mevr. Marleen Verheyen Onderwerp : “ Alcohol en Drugsverslaving” 22 november 2011 Dr. Toon Goossens.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Beroepenwerkstuk.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Inleiding in de Psychopathologie
Hartelijk Welkom!.
Inleiding in de Psychopathologie
Workshop academisch schrijven
De God van de Schriften.
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Inleiding in de Psychopathologie
Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
“Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02
Universitaire Pabo van Amsterdam
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Willem Evert Vliegenthart

29 december 1904 Zaandam Nederland

4 november 1976

Van ’29 tot ’47 leraar basisonderwijs. Daarna enige tijd directeur op een Montessori-school. Studeerde psychologie en schreef een proefschrift “Op gespannen voet” over lees-en spellingszwakke kinderen. In ’61 behaalde hij het professoraat psychologie, pedagogiek en didactiek voor kinderen met een handicap. Eerste met leerstoel voor dit vak aan de Utrechtse universiteit. Ging op pensioen in ’73.

Vliegenthart wordt beschouwd als één van de belangrijkste Europese orthopedagogen van zijn tijd.

Boek ‘Algemene Orthopedagogiek’ Een poging tot plaatsbepaling binnen de opvoedingswetenschappen.

Gepubliceerd in 1970 Het doel van het boekje is een systematische uiteenzetting van de problemen die gemeenschappelijk voorkomen in de opvoeding van alle kinderen met heel verschillende afwijkingen.

Leon Van Gelder

Qua opleiding heeft hij een sterke medische achtergrond. Nadruk ligt op de kinderpsychiatrie. Hoogleraar in Groningen. Werkt vooral op het terrein van de schoolpsychologie en de orthodidactiek. Doet beroep op dezelfde bronnen als Vliegenthart, namelijk op onder andere Moor en Langeveld.

Boek ‘Een oriëntatie in de orthopedagogiek’ Capita orthopedagogica et orthodidactica.

Gepubliceerd in Het boekje bestaat uit twee hoofdstukken.

In het eerste hoofdstuk Vraagt hij zich voortdurend af ‘hoe dit kind is’. Zoekt hij ook naar de wijze waarop men met het kind verder moet. Staat de opvoedbaarheid van het kind centraal. Deze opvoedbaarheid betekent het bereiken van de volwassenheid van het kind.

In het tweede hoofdstuk Gaat hij in op de orthodidactiek Hierin tracht hij te begrijpen hoe het kind zijn taken aanpakt. En vooral hoe het zich ontplooit in de schoolsituatie.

Verschil tussen boek van Vliegenthart en boek van Van Gelder: Vliegenthart: abstracte situering van algemene orthopedagogiek Van Gelder: gaat dieper in op praktijk en is dus meer een handboek

Reportage Door: Pauline Jambers Orthopedagogiek 30 jaar later!