Strategisch Opleidingsplan Zorg Vernieuwende samenwerking ontwikkelen, doen en borgen
Zorgacademie Wie? Zuyderland, Mondriaan, Sevagram, Open Universiteit, Zuyd en Arcus (founding fathers). Hoe? Samenwerkingsverband ingericht (2006/2007) en na afloop van de projectfase (2013/2014) in coöperatieve vereniging ondergebracht om structuur te borgen en verder uit te bouwen. Waarom? Zorg en onderwijsinstellingen streven samen naar een gezonde zorgarbeidsmarkt door: -een betere afstemming van de opleidingsbehoefte van de zorgorganisaties en de opleidingscurricula van het MBO en HBO, -voldoende instroom van zorgmedewerkers met geschikte kwalificaties, - permanente scholing van (toekomstige) medewerkers en het innoveren van zorg en onderwijs Erkend? Nederlands en Europees voorbeeldproject voor samenwerking tussen zorg en onderwijs, mede in relatie tot demografische ontwikkelingen. Ideale voedingsbodem voor ontstaan van EIZT en ZTL.
Uniek In de eigen bedrijfsvoering worden processen op anderen afgestemd om zo tot goede inzichten en betere afstemming te komen VanNaar Weinig onderlinge afstemmingAfstemming Weinig (h)erkenning van gemeenschappelijke opleidingsthema’s Betere (h)erkenning van gemeenschappelijke thema’s Veel bila’s met onderwijs, weinig gecoördineerd overleg Gecoördineerd overleg op basis van opleidingsjaarplannen in jaarcyclus Meer en meer samen opleidenVerhogen opleidingsrendement
Één format, één proces geborgd in de jaarlijkse P&C-cyclus PROCESINTEGRATIE OP INSTELLINGSNIVEAU VAN NAAR ONDERWIJS INSTELLING A INSTELLING B INSTELLING C INSTELLING D INSTELLING F INSTELLING A INSTELLING B INSTELLING C INSTELLING D INSTELLING F
Één format, één proces geborgd in de jaarlijkse P&C-cyclus PROCESINTEGRATIE OP INSTELLINGSNIVEAU ONDERWIJS INSTELLING A INSTELLING B INSTELLING C INSTELLING D INSTELLING F Verbetering afstemming vraag en aanbod Signalering van gemeenschappelijke behoeften Tijdig afstemmen met regulier onderwijs Meer opleidingsefficiëncy Borging in regulier proces
Wat moet daarvoor gebeuren Stap 1: interesse wekken Stap 2: presentatie van model Stap 3: partijen verbinden aan gezamenlijk project Stap 4: model (door) ontwikkelen voor project-organisaties Stap 5: model invoeren bij project-organisaties Stap 6: uitkomsten bijeen leggen Stap 7: in dialoog brengen met onderwijs Stap 8: model evalueren/bijstellen en voor andere organisaties geschikt maken. Zorgacademie Atrium Zuyderland, Sevagram, Mondriaan Zorgacademie Atrium
LED Subsidie Door bijdrage te leveren wordt versnelling aangebracht in ontwikkeling Partijen worden gestimuleerd tot onderlinge afstemming en procesintegratie Opbrengsten: -Meer opleidingen in de regio ontwikkelen -Beroepsonderwijs goed en tijdig bij opleidingswensen/-behoeften betrekken -Grotere opleidingsefficiëncy (meer samen opleiden) -Opleiden met perspectief (regionaal) -Meer onderlinge (opleidings)samenwerking en daardoor meer dynamiek LED erkent uniciteit en daarmee stimulans om project te prioriteren in eigen organisaties.