1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Maatschappijleer 24 november 2011.
De tijd van de wereldoorlogen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Parlementaire democratie
Paragraaf 7: Ieder voor zich
QUIZ Katern Politiek.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Stromingen en partijen
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Veranderende samenleving studiewijzer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Goed voorbereid naar de Pabo!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Politiek.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Wie heeft het meeste te zeggen?
Inleiding politieke stromingen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Alcohol, roken en opvoeding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Opgroeien in de stad les 3
§2: politieke stromingen en partijen:
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Samenvatting H
H1 De samenleving.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Maatschappelijk vraagstuk
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
H2 Hoe maken we keuzes?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Cliëntenraad Sociaal Domein
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Se AANDACHTSPUNTEN.
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Aangeboren of aangeleerd?
Thema: Wat is maatschappijleer?
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

1 Analyse maatschappelijk vraagstuk

2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied een boetbalwedstrijd. Informele macht: Macht die niet officieel is vastgelegd (invloed) Vb: ‘regels’ die binnen je vriendengroep gelden Analyse maatschappelijk vraagstuk

3 Machtsmiddelen: Om macht te kunnen hebben, bestaan er machtmiddelen. 1.Functie/beroep (politie als hij een bekeuring geeft) 2.Kennis/vaardigheden (dokter weet welke medicijnen je nodig hebt) 3.Aanzien (de paus vraagt gelovigen iets wel of niet te doen 4.Overtuigingskracht (politici zijn vaak getraind om mensen te overtuigen) 5.Geld (de overheid beslist wat ze doen met die miljarden euro’s die ze hebben 6.Aantal (de klas weigert massaal een proefwerk te maken) 7.Geweld (een rechter veroordeeld de moordenaar tot levenslang) Analyse maatschappelijk vraagstuk

4 Normen: gedragsregels, v erwachtingen over wat normaal is, manier van handelen waar mensen zich aan kunnen of moeten houden Waarden: waarden zijn dingen en denkbeelden waar we waarde aan hechten. Aspecten die we belangrijk vinden. Waarde: eerlijkheid Norm: niet stelen Analyse maatschappelijk vraagstuk

5 -Propaganda: doelbewust eenzijdige informatie geven, om meningen te beinvloeden -Manipulatie: met opzet feiten weglaten of veranderen -Indoctrinatie: voortdurend opdringen van bepaalde meningen (met behulp van zeer intensieve psychologische middeltjes) Analyse maatschappelijk vraagstuk

6 -Stereotypering: Beeld van een bepaalde bevolkingsgroep dat met de werkelijkheid weinig of niets te maken heeft. VB: Afrikanen in rieten rokjes met botjes in hun neus en dikke lippen Nederlanders op klompen -Vooroordeel: Een vooroordeel is een mening over iemand of een groep mensen die niet op feiten is gebaseerd. VB: 'alle duitsers hebben bierbuiken, 'Belgen zijn dom', 'Nederlanders zijn krenterig' of 'dikke mensen zijn gezellig‘ -Discriminatie: Als mensen op basis van deze vooroordelen worden achtergesteld, is er sprake van discriminatie. Analyse maatschappelijk vraagstuk

Waarom analyseren? een maatschappelijk probleem altijd vanuit verschillende manieren = invalshoeken bekijken Om totaalbeeld te vormen over onderwerp. Met totaalbeeld mogelijk om een goede mening te vormen.

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Wat is het probleem? Wat is het probleem? Sociaaleconomische invalshoek Sociaaleconomische invalshoek Sociaal-culturele invalshoek Sociaal-culturele invalshoek Politiek-juridische invalshoek Politiek-juridische invalshoek Veranderings- en vergelijkende invalshoek Veranderings- en vergelijkende invalshoek Oplossingen Oplossingen Eigen mening Eigen mening 8

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Wat is het probleem? wanneer is het een maatschappelijk probleem? 1. sociaal probleem: meerdere mensen hebben er mee te maken 2. er zijn verschillende meningen over 3. Je kan het alleen oplossen met behulp van de overheid/ de maatschappij 4. de massamedia hebben er mee te maken/ invloed op 9

Wc papier is op

file

burenruzie

Alcohol en jongeren

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Sociaaleconomische invalshoek: Begrippen: belangen, belangentegenstellingen, belangengroepen, maatschappelijke posities, gemeenschappelijke belangen, ongelijkheid, economische belangen -Welke belangen hebben de verschillende betrokken partijen? -Welke maatschappelijke positie nemen de verschillende betrokken partijen in? - Is er sprake van sociale ongelijkheid tussen de verschillende betrokken partijen? -Wat heeft de maatschappelijke positie van een betrokken partij te maken met het belang waarvoor ze opkomen? 14

Alcohol en jongeren

Ouders: belang: gezonde kinderen, geen coma zuipen, etc Overheid: belang: minder ziekenhuis kosten, veiligheid van samenleving Jongeren: belang: leuk feestje hebbem, grenzen leren kennen

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Sociaal-culturele invalshoek: -begrippen: waarden, normen, culturen, pluriformiteit -Welke waarden en normen hebben de verschillende betrokken partijen? -Welke rol heeft de massamedia (ontstaan en in standhouden van beeldvorming, stereotypering en vooroordelen) ten aanzien van het onderwerp? -Welke waarden en normen, zitten er achter een opvatting? -Van welke groepen zijn deze opvattingen? 17

Alcohol en jongeren

Ouders: moeten de ouders de kinderen tegenhouden? Wat zijn de waarden van de ouders als ze hun kind zo veel laten drinken? Welke normen/regels moeten we stellen. Overheid: wat is er een belangrijkere waarde: vrijheid over veiligheid, welke normen kunnen er gesteld worden? Jongeren: waarom zoveel drinken? Waarom is een feest pas leuk met alcohol? Wat zijn de waarden van deze jongeren zelf?

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Politiek-juridische invalshoek: -Staat het op de politieke agenda -welke machtsmiddelen worden gebruikt, -Zijn er actiegroepen/ politieke partijen bij betrokken -Welke mogelijkheden (macht + machtsmiddelen) hebben de verschillende betrokken partijen om het overheidsbeleid te beïnvloeden? -Welke groeperingen zijn er bij dit onderwerp betrokken? -Welk beleid en/of regelgeving is door de overheid ontwikkeld? -Welke visies (opvattingen van de verschillende politieke stromingen) er zijn op het -Welke (wettelijke) macht heeft de overheid om het probleem op te lossen? 20

Alcohol en jongeren

Ouders: welke machtsmiddelen gebruiken de ouders om hun kinderen tegen te houden? Overheid: welke middelen gebruiken ze? Welke wetten zijn er op gebied van alcohol, geen alcohol onder de 16, je kan (gevangenis)straf krijgen, belangengroepen opgericht om jongeren duidelijker te maken hoe slecht alcohol is Jongeren: wat mogen we wel en niet doen, hoe kun je de regels veranderen, welk beleid is er en wat vinden we goed?

Analyse maatschappelijke vraagstukken Analyseschema: Veranderings- en vergelijkende invalshoek: -Hoe is het probleem/vraagstuk ontstaan? -Bestond het ook al in vorige perioden? -Hoe ging dit in het verleden? -Hoe gaat dit in andere landen? -Komt het voor in andere landen? -Hoe gaat dit in andere culturen? 23

Alcohol en jongeren

Hoe gaat het alcohol gebruik in andere Europese landen? Is daar de limiet ook 16? Of ouder? Hoe gaat het in andere culturen? Is alcohol daar ook een issue? Islamieten? Hoe ging het vroeger? Konden jongeren toen makkelijk aan alcohol komen? Werd er al coma gezopen? Hoe is het comazuipen eigenlijk begonnen?

26