Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Waarom Passend onderwijs?
Alles draait om de leerkracht en het team
n = 1 Resultaat voor dít kind
Thema’s Op tijd (preventief) - het duurt te lang Betere spreiding (thuisnabij) - witte vlekken Gericht op kunnen (kijk op kinderen) – labelen Zwaar genoeg (kind en docent/team afhankelijk) – eenheidsworst Doorlopende zorg- en leerlijnen (verbinden) – onvoldoende informatie Overhead op maat (en de bureaucratie) – geen transparantie Externen helpen mee (loopvermogen) – afwezigheid Primaire proces staat centraal (eeuw van de leraar!) – na drie uur Ouders zijn in beeld (op tijd) - pilvergulden Verantwoordelijkheid is duidelijk (zorgplicht) – aap doorgeven
Veel bereikt! zorgstructuren samenwerkingsverbanden en REC’s mentoraat, zorgco Ö rdinator, ambulante begeleiding Zorg Advies Teams rugzakaanpak betrokkenheid verbetercultuur
Het beleid: 1. wetgeving per 1 augustus LWOO en PrO gebudgetteerd 3. € 300 miljoen bezuinigen ook investeringen.
Wetgeving Per 1 augustus 2012: Zorgplicht (voor besturen) Samenwerking verplicht (regulier-speciaal) Handelingsgericht indiceren (samenwerkingsverband) Onderwijszorgprofiel (iedere school) Medezeggenschap (instemming) Landelijke geschillenregeling (bindend) Landelijk referentiekader (richting) Budgetfinanciering + verevening (Cluster 3 en 4) LGF middelen (schooldeel en AB+) naar het SWV
Zorgplicht Ieder schoolbestuur heeft de verantwoordelijkheid een passend onderwijszorg- arrangement aan te bieden aan iedere leerling die zich bij een school van dat schoolbestuur aanmeldt of bij een school van dat bestuur is ingeschreven. Als een school een bepaald arrangement niet zelf in huis heeft, moet het bestuur van die school in samenwerking met besturen die dit arrange-ment wel kunnen aanbieden zorgen dat de leerling dat onderwijsarrangement aangeboden krijgt, met een gemotiveerde doorverwijzing.
functioneel verbinden SWV’en + cluster 3 en 4 SO met PO VSO met VO Afspraken met: Cluster 1 en 2 Externe partners
Dekkend aanbod Geen kind tussen wal en schip
basiszorg breedtezorg dieptezorg
onderwijszorgprofiel Zorgprofielen onderwijs Voorbeelden: * KPC * APS * HvU * AVS: Leerling bij de Les
swv referentiekader eisen basiskwaliteit inspectie basisprofiel vaststellen en bewaken bestuur
Handelingsgericht indiceren stoppen met landelijke indicatiecriteria Op maat Leerling afhankelijk Leerkracht afhankelijk Flexibel Gevarieerd
Wat is passend: 1.Ontwikkelingsvraag van het kind 2.Wens van de ouders 3.(on)mogelijkheden van de school
Financieel kader Besturen: reguliere middelen (basiszorg). Besturen in samenwerkingsverbanden: gebudgetteerde middelen voor breedtezorg: regionaal budget en middelen LGF. Voortgezet speciaal onderwijs (cluster 3 en 4): Genormeerd aantal plaatsen voor dieptezorg: communicerende vaten
het management inclusief zorgcoördinatie teamvisie profiel vaststellen professionalisering borging
De leraar Positioneren Opleiding * klassenmanagement * aanpak gedrag Grenzen aan de zorg Ondersteuning in de klas
Oudersin het onderwijs? Ouders en leerlingen