VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei 2012. Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Voorschool voor iedereen
Informatieavond Actieplan Wonen
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Water op de Kaart in de Drechtsteden 20 mei 2009.
Borging van zomerscholen Ton Klein Bijeenkomst zomerscholen 13 oktober 2011.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Voor- en vroegschoolse educatie
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
ZET BREDA DUURZAAM OP DE KAART Welkom bij dit actieonderzoek Tonnie van der Zouwen, Lector Sustainable Working and Organising Barbet Hendriks-Punt Adviseur.

Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Project ‘integrale aanpak valpreventie’ regio Nijmegen e.o. Stand van zaken en blik in de toekomst Nancy Albertz, projectleider
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Verschillen in onderwijskansen
Benchmark- onderzoek.
Doorlopende leerlijnen PCOU
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei 2012

Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool: Grote Stedenbeleid (GSB) Meer variatie in VVE: 2006 – 2010, met o.a. - Lumpsum basisscholen (“de knip”) - Geen segregatie en groter bereik Opbrengstgericht werken, ook bij VVE: 2010 e.v. - Onder meer: Actieplan Basis voor presteren

Werkt VVE? Met name in Amerika ECEC = Early Childhood Education and Care: Federaal: ’Headstart’  HighScope (Perry Preschool Project), CPCC (Chicago), Abecadarian, … Outcome: “Elke ECEC-dollar verdient zich 6 – 9 keer terug” Artikel van Lies van de Kuilen en mij  HOE KAN DIT? In NL: VVE heeft beperkt of soms geen effect?? VVE-bestandsopname … ? N.B. Opbrengstgericht werken

Toezichtkader VVE(-bestandsopname) OKE-wet ( )  aanpassing WOT: IvhO houdt VVE-toezicht, ook op de voorscholen Toezichtkader in Staatscourant Inhoud: domeinen, aspecten, indicatoren (‘1’ - ‘4’) Werkwijze: eerst bestandsopname NL, dan signaalgestuurd toezicht per gemeente VVE-bestandsopname: Per gemeente  ‘alle’ VVE-locaties

Organisatie VVE-bestandsopname Per gemeente: - Eerst G4 (2006/7), dan G27, dan de rest (tot eind 2012) - Vanaf begin 2012: eerst digitaal, dan steekproefbezoeken Stads- én locatierapporten : op website IvhO Terugkoppeling aan gemeenten : verbeterpunten gemeente + locaties

Tussenrapportage VVE-bestandsopname Gemeenterapporten + locatierapporten Inhoud Tussenrapportage (zie website) Met name G4 + G27, dus nog niet: kleine(re) gemeenten Gemeentelijke beleidscontext: - bevindingen per indicator: definitie doelgroepkind, bereik, ouders, programma, externe zorg, kwazo, doorgaande lijn, VVE-resultaten; gemeentelijke coördinatie, borging en verbeteringen - vergelijking tussen gemeenten VVE-kwaliteit op voor- en vroegscholen: - Per aspect (en indicator): opvallende zaken (‘4’, ‘1’, ‘2’) Conclusies  m.n. VVE-resultaten (opbrengstgericht werken)

1 Kies: (en/of) -Gemeente -Indicator -Bepaalde oordelen -Losse oordelen en klik op “Maak rapportage”

Resultaten van VVE Oók van de voorschool: Zowel toetsgegevens (TvK, RvK) Alsook observatiegegevens (OVM, Kijk!, …) Eindresultaten van VVE, maar ook leerwinst Op locatie-, organisatie- én gemeenteniveau