Hoe pedagogisch handelen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Het nieuwe spelen is oud
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Doorstroming en kritieke overgangen
Introductiebijeenkomst
Welkom bij Leefstijl.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Snoezelen snuffelen doezelen.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Een theoretische verkenning
Voortgangsgesprek fase 1
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Presentatie Bijeenkomst 1
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Fitheid en gezondheid.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Pedagogische theorieën
Groepsdynamiek 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
De kracht van positief opvoeden
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Hoe pedagogisch handelen?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Freekids Kinderopvang
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Hoe pedagogisch handelen? Interactievaardigheden: een kindvolgende benadering Anneke Strik

Medewerkers werken vanuit een holistische aanpak

Holistische aanpak Ontwikkeling van kinderen bekijken als één geheel Zorgactiviteiten en pedagogische activiteiten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Ervaringsgebieden zijn integraal met elkaar verweven ik en de ander lichaam en beweging communicatie en expressie verkenning van de wereld

Holistische aanpak Welbevinden en betrokkenheid = richtsnoeren voor pedagogische kwaliteit Houding medewerkers: onbevangen en open zich laten verrassen door wat kinderen laten zien.

Medewerkers zorgen ervoor dat kinderen zich emotioneel veilig voelen

Kinderen voelen zich emotioneel veilig Voorwaarde: kinderen kunnen veilige emotionele relaties aanknopen met medewerkers Hier bewust mee omgaan door: houding en interactie van medewerkers ondersteunen van relaties met andere kinderen inzetten van medewerkers

Medewerkers zijn sensitief

Medewerkers zijn sensitief Kinderen worden gezien als volwaardige persoon, ze worden ernstig genomen Medewerkers hebben oog voor wat kinderen denken willen voelen

Medewerkers zijn sensitief Houden rekening met de behoeften van kinderen aan: individuele aandacht erkenning bevestiging genegenheid hoe ze de wereld begrijpen

Medewerkers zijn sensitief Kinderen ervaren begrip voor wat hen emotioneel en cognitief bezighoudt Kinderen krijgen hulp om negatieve ervaringen te verwerken

Medewerkers hebben een actieve en stimulerende rol

Medewerkers hebben activerende en stimulerende rol Scheppen van een rijke en gevarieerde (spel)omgeving Inspelen en ondersteunen van initiatieven van kinderen Kinderen aanzetten om verder te exploreren Kinderen aanspreken in de zone van de naaste ontwikkeling

Medewerkers hebben activerende en stimulerende rol Sleutelervaringen komen tot stand door: eigen initiatief van kinderen inbreng van medewerkers stimulans van andere kinderen

Medewerkers geven kansen op autonomie

Medewerkers geven kansen op autonomie Kinderen krijgen ruimte om: te experimenteren activiteiten in te brengen die hen aanspreken Medewerkers geloven in de groeikracht van kinderen Bij corrigerende tussenkomsten samen met kinderen zoeken waarom iets wel of niet kan

Medewerkers stemmen hun aanpak af op elk kind afzonderlijk

Aanpak afstemmen op elk kind afzonderlijk Ritme en eigenheid van elk kind/ elk gezin wordt gerespecteerd Zichtbaar respect voor diversiteit opvoedingsverantwoordelijken gezinsvormen gezinsculturen

Medewerkers leren kinderen samenleven

Kinderen leren samenleven Kinderen krijgen gelijke kansen om vaardigheden in te oefenen: leren delen samen leren spelen leren onderhandelen samen beslissen conflicten leren uitpraten

Medewerkers bieden elk kind geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden

Geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden Ervaringsgebieden vormen leidraad voor observatie documentatie optimalisering van de praktijk

Geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden Sleutelervaringen aanbieden door: de inrichting het aanbod van materialen het aanbod van activiteiten binnen buiten interacties tussen medewerkers en kinderen interacties tussen kinderen