Hoe pedagogisch handelen? Interactievaardigheden: een kindvolgende benadering Anneke Strik
Medewerkers werken vanuit een holistische aanpak
Holistische aanpak Ontwikkeling van kinderen bekijken als één geheel Zorgactiviteiten en pedagogische activiteiten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Ervaringsgebieden zijn integraal met elkaar verweven ik en de ander lichaam en beweging communicatie en expressie verkenning van de wereld
Holistische aanpak Welbevinden en betrokkenheid = richtsnoeren voor pedagogische kwaliteit Houding medewerkers: onbevangen en open zich laten verrassen door wat kinderen laten zien.
Medewerkers zorgen ervoor dat kinderen zich emotioneel veilig voelen
Kinderen voelen zich emotioneel veilig Voorwaarde: kinderen kunnen veilige emotionele relaties aanknopen met medewerkers Hier bewust mee omgaan door: houding en interactie van medewerkers ondersteunen van relaties met andere kinderen inzetten van medewerkers
Medewerkers zijn sensitief
Medewerkers zijn sensitief Kinderen worden gezien als volwaardige persoon, ze worden ernstig genomen Medewerkers hebben oog voor wat kinderen denken willen voelen
Medewerkers zijn sensitief Houden rekening met de behoeften van kinderen aan: individuele aandacht erkenning bevestiging genegenheid hoe ze de wereld begrijpen
Medewerkers zijn sensitief Kinderen ervaren begrip voor wat hen emotioneel en cognitief bezighoudt Kinderen krijgen hulp om negatieve ervaringen te verwerken
Medewerkers hebben een actieve en stimulerende rol
Medewerkers hebben activerende en stimulerende rol Scheppen van een rijke en gevarieerde (spel)omgeving Inspelen en ondersteunen van initiatieven van kinderen Kinderen aanzetten om verder te exploreren Kinderen aanspreken in de zone van de naaste ontwikkeling
Medewerkers hebben activerende en stimulerende rol Sleutelervaringen komen tot stand door: eigen initiatief van kinderen inbreng van medewerkers stimulans van andere kinderen
Medewerkers geven kansen op autonomie
Medewerkers geven kansen op autonomie Kinderen krijgen ruimte om: te experimenteren activiteiten in te brengen die hen aanspreken Medewerkers geloven in de groeikracht van kinderen Bij corrigerende tussenkomsten samen met kinderen zoeken waarom iets wel of niet kan
Medewerkers stemmen hun aanpak af op elk kind afzonderlijk
Aanpak afstemmen op elk kind afzonderlijk Ritme en eigenheid van elk kind/ elk gezin wordt gerespecteerd Zichtbaar respect voor diversiteit opvoedingsverantwoordelijken gezinsvormen gezinsculturen
Medewerkers leren kinderen samenleven
Kinderen leren samenleven Kinderen krijgen gelijke kansen om vaardigheden in te oefenen: leren delen samen leren spelen leren onderhandelen samen beslissen conflicten leren uitpraten
Medewerkers bieden elk kind geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden
Geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden Ervaringsgebieden vormen leidraad voor observatie documentatie optimalisering van de praktijk
Geïntegreerde ontplooiingskansen op de vier ervaringsgebieden Sleutelervaringen aanbieden door: de inrichting het aanbod van materialen het aanbod van activiteiten binnen buiten interacties tussen medewerkers en kinderen interacties tussen kinderen