Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Alle schooldagen naar school
Aanvang eerste leerjaar
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Handelingsgericht samenwerken
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Advies basisschool Aanmelden Brugklasonderzoek Brugklas kader/theoretisch Determinatie Programma Begeleiding Data Laptop Vragen? BRUGKLAS.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Sint-Niklaas en Beveren
RTC Oost-Vlaanderen vzw
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Website WAARDEvol besturen
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Uitstroomgesprekken.
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
LOP Secundair onderwijs
GOK in BuO Korte geschiedenis
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Cijfergegevens leerrecht
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
LOP-werking in vogelvlucht.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers

Context Diest Kleine Hagelandse stad met eigen profiel Relatief veel Anderstaligen Van oudsher: – Relatief grote groep Etnische Turken – gesegregeerd – Europeanen (veel Nederlanders) – Oost –Europeanen(Polen-Bulgaren-Roemenen-Slovaken ----) – Roma Recent: – Asielzoekers uit Somalië,Syrië,Ghana, Afghanistan, Irak, Iran, Egypte, China,Thailand,Dominicaanse republiek..

LOP Diest : tactisch plan Inclusie: iedereen doet mee Aanval op uitval Continue trajecten Accent op talen(t) Doelen

Focus op Anderstalige Nieuwkomers Toeleiding naar en borging in onderwijs Doel Globale samenwerking Van kleuter tot secundair Acties Netwerkgroepen Stuurgroep BOS Kanalen

Globale samenwerking In kaart brengen van risicofactoren (leerling- school) Collectiveren, versterken en verrijken van lokale expertise Acties starten en middelen verwerven

Netwerkgroepen BOSKleuterparticipatie Zorgcoördinatoren Leerlingenbegeleiders Leerrecht LOS-project CODIDI

CODIDI Comité Directies Diest Alle directies Diest Apart Basis – SO Met CLB’s Voorzitter: directie Netwerkgroep Sinds 1995 Capaciteit- sociale mix – inschrijvingen Gevaar: “waan van de dag” Werking

BOS (Beter Op School) Toeleiding naar en borging op school Focus op “Anderstalige nieuwkomers” Netwerkgroep Zorgco-llnbegeleider-brugfiguur- CLB(vz) CAW-OCMW-K&G-spelotheek- politie-kinderopvang- sociale economie-integratie-stad- Huisartsen Leden 3 à 4x/jaar – in spelotheek Overleg- formuleren van acties werking

Kleuterparticipatie Kleuterleidster alle kleuterscholen + CLB- K&G-Brugfiguur-spelotheek Netwerkgroep Analyse van kleuterparticipatie Initiatieven ivm taal Overleg en ontwerp materiaal werking 2x/jaar: analyse en stand van zaken 3x/jaar: ontwerp materiaal taal voor anderstaligen frequentie

Zorgcoördinatoren Zorgco van elke basisschool Lerarenopleiding - netwerkgroep Implementatie taalbeleid Focus op anderstaligen Coaching taalbeleid door KUL Taakomschrijving 3 à 4x/jaar Taalcoaching per twee werking

Leerlingenbegeleiders Llnbegeleiders SO netwerkgroep 2x/jaar Focus: Vroegtijdige schoolverlaters Werking

Acties in scholen Niveau Kleuter: participatie en taalverwerving Niveau Lager: implementatie taalbeleid en diversiteit Niveau secundair: functionele geletterdheid en kwalificatie - start OKAN klas

Extra acties Acties in spelotheek Kleine Klaas -bibbelpad- troef-laagdrempelig Samenwerking met CBE, OCMW,CAW, stadsdiensten, integratiedienst ….

Speciale dag 10/12/2015 Voor directies en zorgcoördinatoren basisscholen Diest Met medewerking sociale diensten Geleid door trainer-coach Thema: Wat is de meerwaarde van lokale samenwerking oa met focus op anderstaliege nieuwkomers? Speciale locatie – ganse dag

Eerste deel Wat is de meerwaarde van ons overleg? Zorgco Directies publiek

Tweede deel Wat is de meerwaarde van ons overleg? Directies Zorgco’s publiek

Derde deel gemengde groepen Wat onthouden we als belangrijk? groep3groep1groep2

Drie thema’s Anderstalige nieuwkomers: opvang en taalondersteuning in de school Zorgcultuur in confrontatie met andere culturen Communicatie met anderstaligen

Vierde deel alleen directies en zorgco 3 groepen Gemengd Directies en zorgco – verschillende scholen opdracht Welke concrete initiatieven kunnen we nemen? 3 vragen Opvang en begeleiding anderstalige nieuwkomers Zorgcultuur in confrontatie andere culturen Communicatie met andere culturen

Evaluatie van deze dag Heel boeiende dag Graag herhaling Directies en zorgco Heel boeiend Spijtig: derde deel niet meegemaakt Externen Concrete initiatieven nog realiseren Gerealiseerd: carrousel opvang – pastatolken materiaal ( bv GO4thy-eigen materiaal)) Resultaten