Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen
Aftrap Even voorstellen … En wie bent u? Wat verwacht u van deze workshop? Dit gaan we doen … 2
Vakmanschap: probleemstelling 3 De professional - Een duidelijk vak / beroep - Opleiding - Standaarden / vakvereisten - Beroepsvereniging - etc.
4 Onderzoek: het beeld Professionalisering in de reïntegratiesector geen eenduidig (beeld van het) vak geen eenduidige beroepsopleiding geen beroepsvereniging Beeld van de uitvoering zelf veel intuïtief werken weinig kennis van evidence based methoden aansluiting onderwijs – beroepenveld is beperkt management: weinig sturing op kwaliteit
Vraag: herkent u dit? 5
Professionalisering in (groter) perspectief 6
7 Wat gebeurt er allemaal al? Programma vakmanschap – Divosa Aandacht voor bestuurders – VNG Kennisontwikkeling – meerjarig programma vanaf 2015 Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK)
Wat is er allemaal gemaakt? Werkwijzers Het Werkblad Standaard vakvolwassenheid Trainingen en clinics Aanbod voor (midden)management Zie ook: 8
Stelling Hoe professioneler de klantmanager (en haar organisatie), hoe groter de kans op gelijke kansen. 9
Vakmanschap en gelijke kansen Twee thema’s – waar zit de verbinding? - Diagnose / screening - Methodisch werken - Houding en gedrag 10
Vragen Wat doet u aan professionalisering / vakmanschap? Waar heeft u behoefte aan? 11