1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
3-jarigen in het basisonderwijs
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Datum Naam school Naam presentator
Voorlichtingsavond groep 3
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Welkom in het eerste leerjaar!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Lancering Traject
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Info avond groep 3 17 september 2015
(Voor)lezen is leuk!.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Schoolopbouwwerk Menen
Les cours de Français HB groep.
Tevredenheidsonderzoek 2015
Taal na school (schooljaar 2017 – 2018)
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
BOM-model PV 25/03/2014.
Welkom in L6.
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Godsdienst bij de jonge kleuter
Welkom in 3b!.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?

2 Wat is taalinitiatie? -Wat zijn de doelen van taalinitiatie? -Waarom het muzische? -Wat is taalinitiatie niet? -Hoe veilig voelt je kind zich?

3 Wat is taalinitiatie? -initiatie = inwijden -gaat aan het formele taalleren vooraf -explorerend leren -de vreemde taal komt er toevallig bij -vanaf derde kleuterklas tot leerjaar 4

4 Wat zijn de doelen van taalinitiatie? Oh là là … Frans is leuk … tof! De motivatie van elk kind vergroten Oh là là … ik kan het … het lukt me echt! Het zelfvertrouwen van elk kind verstevigen. Oh là là … als ik zoek … vind ik! Het taaldenken van elk kind activeren en aanscherpen. Oh là là … zo is het mooi … zo is het juist! Een attitude van correctheid meegeven aan elk kind.

5 Meerwaarde voor elk kind Lj 5Lj 6 ik heb zin in Frans ik kan het ik zoek en vind het is juist

6 Meerwaarde voor elk kind -Alle kinderen bezitten vaardigheden en attitudes die het aanleren van een taal vanaf leerjaar 5 gemakkelijker maakt. -Alle kinderen bezitten al een basis van woorden, structuren en omgangsvormen die het aanleren van een taal vanaf leerjaar 5 gemakkelijker maakt. -Alle kinderen verwerven op vroegere leeftijd al een goede uitspraak door de vele liedjes. De drempel is niet meer zo hoog!

7 Waarom het muzische? De sterktes van het muzische 1.welbevinden 2.betrokkenheid 3.rijke communicatie 4.consolidatie

8 Wat is taalinitiatie niet? 1.woordenschatdril 2.grammaticaonderricht 3.leerplandoelen bereiken 4.evaluatie / toetsen 5.‘extra’ lessen

9 Je kind voelt zich veilig want... -er zijn toffe Franse liedjes -er is een verhaal in het Nederlands -er zijn mooie prenten bij elk verhaal -er zijn doelwoordenkaarten met de illustraties van de doelwoorden -er zijn muzische activiteiten -er zijn gezelschapsspelen -er zijn cd-romactiviteiten

10 Structuur van Oh là là ! Stap 1sfeer opbouwen + verhaal Stap 2lied aanleren Stap 3muzische activiteiten -beeld -muziek -drama -bewegen cd-romactiviteiten

11

12 Het liedje ->doelwoorden die in dit thema aan bod komen: un robotdu selune tartinede la mayonnaise un croissantdu poivreune assiettede la limonade un verredu théune fourchettede la moutarde un gâteaudu caféune pomme de terrede la soupe du chocolatde la bière du vindes fritesde la viane de la salade

13 De cd-rom

14 De leerkracht en Cloclo: een sterk team De leerkracht de leerkracht kent de leerlingen met de leerkracht kan het op elk tijdstip (korte, veelvuldige voorkomende momenten van consolidatie zijn beter dan 1 lang apart moment)

15 De leerkracht en Cloclo: een sterk team Rol van de pop Cloclo drempelverlagend motiverend vriend

16 Thema’s vierde leerjaar ‘Les aventures fantastiques’ 1.Là haut, là haut 2.La maison de monsieur Gaston 3.Le petit robot André 4.La salle de bains 5.Dans le zoo 6.Tonton Gaston et tonton Gaspard 7.La fête

17 Materialen In de klaskoffer: 1.de pop Cloclo 2.de prenten met de verhalen 3.de doelwoordenkaarten 4.de cd met de liedjes: gezongen en karaoke 5.de cd-rom 6.het gezelschapsspel 7.de memorykaartjes 8.de handleiding Daarnaast: 1.speelleerschriftje 2.extra cd-rom 3.extra cd met de liedjes voor thuis