Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
6 pijlers van de code in beeld
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Het opleidingsprofiel:
Wat je zelf vindt, weet je beter
moderniseren van het curriculum.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Workshop ‘visieversneller’
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De lerarenopleider als rolmodel
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Pemprl.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Startkracht! in de lerarenopleiding
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
Transcript van de presentatie:

Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education: Wat leren we uit praktijkvoorbeelden?

iPraktijkvoorbeelden (PV) voor de lerarenopleiding Doel iTeacher: inventariseren PV uit de lerarenopleidingen over educatief ICT-gebruik Omschrijving PV “E en representatie van een praktijk die voor anderen inspirerend kan werken en aanknopingspunten kan bieden voor aanpassingen of verbeteringen van de eigen praktijk” [Kelchtermans et al., 2008] PV zijn een belangrijke strategie om studentleraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik in hun toekomstige praktijk (zie Kay, 2006; Tondeur et al., 2012).

Strategieën om toekomstige leraren voor te bereiden op ICT-gebruik

Doel Verkennen in welke mate de praktijkvoorbeelden 1)een meerwaarde kunnen betekenen in de lerarenopleiding 2)als inspiratiebron kunnen dienen voor de toekomstige onderwijspraktijk. Mixed-method design Survey bij studenten in opleiding Focusgesprek met studentleraren en opleiders Sample 3 Vlaamse lerarenopleidingen (geografisch gespreid) Onderzoeksopzet

Aansluiting bij TPACK In welke mate sluit het praktijkvoorbeeld aan bij de integratie van technologische (T), didactische (P) en vakinhoudelijke kennis (K)? Vernieuwend In welke mate verkent het praktijkvoorbeeld innovatieve benaderingen van educatief ICT-gebruik? Meerwaarde In welke mate kan het praktijkvoorbeeld een waardevolle bijdrage leveren op het vlak van educatief ICT-gebruik? Overdraagbaarheid In welke mate is het praktijkvoorbeeld goed in te passen binnen het programma van de lerarenopleiding? Moeilijkheidsgraad In welke mate is het praktijkvoorbeeld realiseerbaar? Horizontale samenhang In welke mate is het praktijkvoorbeeld breed toepasbaar binnen meerdere leergebieden? Inspirerend denken In welke mate heeft het praktijkvoorbeeld een impact op uw denkwijze over ICT-gebruik in het onderwijs? Inspirerend handelen In welke mate biedt het praktijkvoorbeeld inspiratie voor de toepassing van ICT in uw toekomstige onderwijspraktijk? Zorgvuldige beschrijving In welke mate wordt het praktijkvoorbeeld zorgvuldige beschreven? Criteria voor de beoordeling van praktijkvoorbeelden

Reflecteren over competenties. Digitaal portfolio in de opleiding kleuteronderwijs

(+) “Duidelijke verwevenheid van TK, PK en CK” (?) “Niet domeinspecifiek”

(-) “Dit wordt al vaak gebruikt” “Ik ken weinig van ICT maar dit ken ik al”

(+) “kan voor verschillende domeinen gebruikt worden”

(-) “Met ICT zou je meer moeten kunnen”

. “Een portfolio is vooral sterk omdat het procesgericht is en ik denk dat een portfolio echt tools zou kunnen hebben om het procesgericht te maken. En dat zie ik niet terug in dat praktijkvoorbeeld” [Studentleraar M] “Maar je kan toch contactmomenten inlassen? Ik vind structuur duidelijk, de stappen zijn duidelijk, (…)” [Studentleraar G] Focusgesprek > Studenten > Meerwaarde?

. “Ik heb het gevoel dat het een stap terug is, waar je weer alles moet opschrijven. Dat gaat ten koste van creativiteit.” [Lerarenopleider R.] “Als er geen meerwaarde is zou ik het niet gebruiken. Ik heb een sterk argument nodig anders hou ik het op de traditionale manier” [Lerarenopleider M] Focusgesprek > Opleiders > Meerwaarde?

Het drieveldensysteem bij vreemdetalenonderwijs

(+) “Moderne vorm van hoekenwerk” “Duidelijk geïntegreerd in leerinhouden” (?) “Is ICT hier noodzakelijk”

(-) “Enkel voor taal” (?) “Ook toepasbaar in andere vakken?”

(+) “Werken op verschillende niveaus met verschillende ICT-toepssingen” (-) “Niet zo duidelijk?” “Praktisch moeilijk haalbaar”

“Ik heb dit eerlijk gezegt zelf in mijn eerste jaar al gedaan, maar dan zonder ICT” [Studentleraar Y] “Mooi in theorie maar als je geen middelen hebt? In een hogeschool kan het, maar in een secundaire school?” [Studentleraar M] Focusgesprek > TPACK, Innovatie, Realiseerbaar? “Dit is een leuke en de concreetste van allemaal qua TPACK” [Studentleraar J]

Conclusies en discussie Belang goede praktijkvoorbeelden over educatief ICT-gebruik tijdens de lerarenopleiding. – mogelijkheden van ICT voor het vakgebied worden zichtbaar – Inspiratie voor toekomstige onderwijspraktijk Kritische houding tav de meerwaarde van ICT in de voorbeelden Voorbeelden alleen volstaan niet – Focusgroepsgesprek wijst op het belang van reflectie en PD Onduidelijkheid over de plaats van ICT in de lerarenopleiding – vak apart, flankerend,geïntegreerd (TPACK)?

Meer info: