WOORDENBOEK VAN DE VLAAMSE DIALECTEN (WVD) Universiteit Gent Vakgroep Taalkunde - Nederlands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Gegevensbestanden van de Volkstellingen Voorbereiding van de digitale publicatie van de tellingen van 1795, 1829, 1839, 1849, 1859, 1930, 1960.
Informatie en gebruikershandleiding versie 3.0 Mei 2010 Arthur Kleijn
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Praktische handvatten
VLO Vlaamse Lokale Ontvangers
Wegwijzerdementie.
Informatiesystemen Het belang van informatie
Informatie en gebruikershandleiding versie 2 April 2009 Arthur Kleijn
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Welkom!.
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
Dutch Parallel Corpus Een multilinguaal & multifunctioneel corpus Accenta 2007 Donderdag 20 september.
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
auteursrechtprivacyarchiefwet Krant: Krant: – Een krant publiceren is een economische transactie met bijzondere eigenschappen: Nieuwsberichten zijn extreem.
Erfgoedproject voor kleuters
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
IPJO 2014 Openingsceremonie.
GIS-coördinator in Westerlo
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Boekhouding en administratie
Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Windows niet meer naar huis laten bellen Hoe kunnen we beletten dat windows10 alles gaat verklikken aan grote broer thuis.
Methoden & Technieken van Onderzoek
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Informatie over de Kaart van GezondheidsGegevensDrenthe.nl.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Leven in Verbondenheid Gemeente- project Leven in Verbondenheid.
PROJECT WETENSCHAPSPOPULARISERING DIALECTLOKET. Dialectloket Website voor het brede publiek met  Informatie over dialecten  Bandencollectie vakgroep.
In de Kerk aan de Haven was ooit een waterproof Bijbel aanwezig. 26 oktober 2014.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Over de online enquête De enquête was online beschikbaar tussen 5 januari 2017 tot en 11 januari In totaal hebben we 1406 antwoorden verzameld: 863.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
De provincies gaan lokaal
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Europa Mijn thuis.
Innovatie in het onderwijs
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Wij hebben (al heel lang) een Bijbel.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
EnergieOnderzoek en Innovatie
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Transcript van de presentatie:

WOORDENBOEK VAN DE VLAAMSE DIALECTEN (WVD) Universiteit Gent Vakgroep Taalkunde - Nederlands

Wat is het WVD? Dialectwoordenboekproject, met als doel : verzamelen, bewaren (digitaliseren), publiceren en bestuderen van de traditionele dialectwoordenschat in het huidige West-, Oost-, Zeeuws- en Frans- Vlaanderen (~ het oude Graafschap Vlaanderen)

Gebiedsindeling van de regionale woordenboeken

Zusterprojecten Woordenboek van de Brabantse Dialecten (WBD) Woordenboek van de Limburgse Dialecten (WLD) samengesteld aan KULeuven en Radboud Universiteit Nijmegen, vanaf 1960 Allebei afgerond (resp en 2008) Parallelle opzet en methodologie

Waar / wie? WVD gestart aan de vakgroep Nederlandse Taalkunde van de Universiteit Gent Huidige promotoren : prof. dr. Jacques Van Keymeulen em. prof. dr. Magda Devos Redactie van 2 à 4 woordenboekschrijvers

Nut? Achteruitgang van dialectkennis en -gebruik = onomkeerbaar > Archiveren en ontsluiten van oraal erfgoed > WVD = wetenschappelijk betrouwbare schatbewaarder van onze traditionele dialecten

Thematische opzet Geen alfabetisch woordenboek, maar wel thematisch De dialectwoorden worden verzameld en regelmatig gepubliceerd in afleveringen, verdeeld over drie thema’s : 1. Landbouwwoordenschat bv. Het erf, Het Rund, Teelt en oogst van gewassen 2. Vaktaalwoordenschat bv. De Molenaar, De Zeevisser, De Timmerman 3. Algemene woordenschat bv. Fauna, Flora, School en Kinderspelen, Voeding

Thematische opzet Binnen elke aflevering worden de dialectwoorden gepresenteerd per begrip: bv. Welke woorden worden in de Vlaamse dialecten gebruikt om het begrip SCHOMMEL te benoemen? Biezebijs Jutekako Renne Rijdekakoke Ritsekoker Touter …

Resultaat van 41 jaar WVD 26 woordenboekafleveringen Bijna behandelde begrippen Bijna 2 miljoen verwerkte dialectwoorden = ongeveer twee derde van het totale werk

De concrete samenstelling 1. Dialectwoorden verzamelen = enquête 2. Dialectwoorden invoeren in digitale database 3. Dialectwoorden bewerken en publiceren in woordenboekafleveringen

1. Verzamelen van dialectwoorden Vooral schriftelijke enquêtering: 1 à 2 x per jaar worden thematische vragenlijsten (bv. Het Konijn: 29 vragen; Kinderspelen: 300 vragen) rondgestuurd naar 350-tal informanten in ons gebied Elke informant vult de vragenlijst voor één plaats in en stuurt ze terug naar redactie, waar ze bewaard wordt tot ze klaar is voor verwerking Informant moet ook al zijn/haar persoonsgegevens goed invullen (bv. geboortedatum en -plaats)

1. Verzamelen van dialectwoorden Enquêtering is zo goed als afgerond, maar ! MOGELIJKHEID VOOR VRIJWILLIGERSWERK 1. Navraag: dialectvragenlijsten mondeling opvragen bij oudere dialectsprekers in Oost-, West-, Zeeuws- of Frans- Vlaanderen (alleen voor regio’s met weinig gegevens) = veldwerk

2. Invoeren van dialectwoorden Als de verzameling over één thema afgerond is, worden de dialectwoorden uit de binnengekomen vragenlijsten ingevoerd en systematisch bewaard in een digitale database Soms grote tijdspanne tussen enquêtering en invoer Invoer van dialectwoorden uit vragenlijsten is intensief werk en vraagt ook nogal wat voorbereiding

2. Invoeren van dialectwoorden ! MOGELIJKHEID VOOR VRIJWILLIGERSWERK 2. Voorbereidend werk doen voor de invoer van de dialectwoorden, bv. vragenlijsten ordenen, plaatscodes toevoegen 3. Persoonsgegevens van de informanten invoeren in de database 4. Papieren vragenlijsten inscannen / digitaliseren = administratief werk ter plaatse (kan op korte termijn)

2. Invoeren van dialectwoorden ! MOGELIJKHEID VOOR VRIJWILLIGERSWERK 5. Dialectwoorden invoeren in de digitale database i.v.m. Algemene Woordenschat = inhoudelijk werk dat thuis kan gebeuren, op basis van de gescande vragenlijsten = pas mogelijk vanaf september

2. Invoeren van dialectwoorden Dialectwoorden worden per plaats ingevoerd Elke plaats heeft een unieke plaatscode : Bv. Gent = I241 Sint-Amandsberg = I242 Ledeberg = I247 Gentbrugge =I248

2. Invoeren van de dialectwoorden Informanten proberen op de vragenlijsten de uitspraak van het dialectwoord na te bootsen. In de database moeten de woorden ingevoerd worden in vernederlandste vorm Bv. sjchuuflette in Veurne > schuifelet plosj in Aalst > plaats tèèel in Aalter > tingel skoapeskeiërdre in WV> schapescheerder

2. Invoeren van de dialectwoorden Erg belangrijk dat invoer zorgvuldig en consistent gebeurt Maar is niet altijd makkelijk: bv. onleesbaar handschrift, onduidelijk over welk dialectwoord het gaat en dus moeilijk te vernederlandsen > vraagt beetje inzicht in de klankstructuur van de Vlaamse dialecten > is m.a.w. een “uitdaging” Verdere praktische en inhoudelijke uitleg over de invoer volgt later

3. Publiceren van dialectwoorden Op basis van ingevoerde dialectmateriaal wordt een woordenboekaflevering geschreven = werk voor de WVD-redactie

Ter afronding Welke mogelijkheden ? Geografische verspreiding van de dialectwoorden kan getoond worden op een woordkaart : Alleen voor WVD-gebied Voor het hele Zuid-Nederlandse taalgebied

Woordkaart uit de Kinderspelen-aflevering

Bedankt voor uw aandacht!