Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel 073-5441407 Schijndel, 2 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Masterclass ‘Taal werkt!’
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
Informatieavond 22 april 2013
Mijn gegevens op het web!?
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
TEST JE MEDISCHE KENNIS
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Wat verkopen ze. Wat verkopen ze Fair Trade & Kinderarbeid Fairtrade zet zich in om kinderarbeid te bestrijden en te voorkomen. Fairtrade coöperaties.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Preek thema: Zeker weten?.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Doe-Mee-Pas. Waarom? Kinderen doen mee Twee kwetsbare groepen in samenleving kans geven om deel te nemen aan sport en culturele activiteiten.
Herkennen laaggeletterdheid
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Laaggeletterdheid in de zorg
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Presentatie belastingdienst 8 februari Programma Welkom en voorstellen Korte inleiding over Kwintes Vraagstukken vanuit de praktijk toegelicht door.
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
<plaats en datum>
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Doelen realiseren met media
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Organizing op de zakelijke markt Beeuwkje Jager
H5 Wie heb je nodig?.
Omgaan met meerdere talen
Aanpak van laaggeletterdheid
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Laaggeletterdheid in Nederland
<plaats en datum>
De collecte is voor Red een Kind.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009

 Hoeveel mensen?  Kloppen die cijfers wel?  Iedereen is toch naar school geweest?  Een probleem van buitenlanders?  Je eigen schuld?  Alleen bij oudere mensen?  Is het te voorkomen?

Iemand is laaggeletterd, als diegene niet in staat is gedrukte of geschreven informatie te gebruiken om: - te functioneren in de samenleving, - te functioneren op de werkplek, - eigen doelstellingen te realiseren en - eigen kennis en ontwikkeling te realiseren

aantal inwoners laaggeletterdenautochtone analfabeten Nederland Schijndel

 Ouders met (jonge) kinderen  Werkenden  Niet-werkenden met een uitkering  Ouderen

taalarme thuissituatie /taalachterstand ontoereikend onderwijs leerproblemen/ onderhoud nooit één oorzaak…

Problemen T.V. kijken SMS + lid van een club Hogerop op je werk veiligheids voorschriften pinnen de administratie winkelen reizen kinderen voorlezen bij- en om- scholing afhankelijk heid gezondheids problemen sociale zekerheid bijsluiter recepten en menu’s

Schaamte Negatieve schoolervaringen Acceptatie Compensatie Meervoudige problematiek

 vertrouwenspersonen  sleutelfiguren  alertheid, lef, communicatie, informatie

 eigen leerwensen  persoonlijk programma  kleinere groepen  individuele begeleiding  veiligheid  herkenning  praktijkgericht

Schijndel Sint-Michielsgestel Schijndel Sint-Michielsgestel

“Taalvaardigheid gaat iederéén aan, ongeacht wie je bent, wat je doet en waar je vandaan komt”.

Tot ziens!