Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Martin Euwema leren van conflict
Als woorden belangrijk worden…
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Leidinggeven en coachen
Ho 8: Portfolio.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Kinderen en hun sociale talenten
Een theoretische verkenning
Communicatiehandvatten Blijf in contact
MANTELZORGGESPREK.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het perspectief van de oudere
Ontwikkeling en de basisschool
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Ontwikkeling en de basisschool
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Conflicthantering Week 2.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils.
Dagdeel 3 conflicthantering
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Nee Zeggen!.
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten

Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen -Reflectie op eigen handelen in conflictsituaties -Kunnen kiezen voor conflictstijlen en bijbehorend gedrag, passend in de situatie

Definitie conflict  We spreken van een conflict wanneer er sprake is van onenigheid over visie, bejegening, behandeling, samenwerking, belangen, opvattingen, kwesties, gevoelens of ethische normen tussen twee of meer personen.  Tenminste een van beiden ergert zich of voelt zich gehinderd door de ander.

Conflicthantering op drie niveaus  Persoonlijke stijl: een stabiel patroon van reageren in allerlei conflictsituaties.  Strategische keuze: voor welke stijl kies je in een concrete situatie (vraagt grote mate van reflectie).  Concreet conflictgedrag: het specifieke handelen, de manieren waarop we onze strategie uitvoeren (bv metacommuniceren, gevoelsreflecties).

Dual concern model conflicthantering  1. Zorg voor eigen en andermans belang  2. Vijf conflicthanteringsstijlen te weten:  - Forceren (doordrukken)  - Vermijden (ontlopen)  -Toegeven (meegaan)  -Compromis zoeken  -Probleem oplossen

Forceren  Overtuigd van eigen gelijk  Voor eigen winst gaan (of eigen doel, of visie)  Geen rekening houden met belangen ander  (Situatie: opleider vraagt je een dienst over te nemen, maar jij wilt naar verjaardag van broer)  “Ik ga die dienst niet doen!”

Vermijden  Streven om buiten het conflict te blijven  Ontlopen confrontatie  Geen rekening houden met eigen en andermans belang  “Dat is goed”

Toegeven  Motief is veelal investeren in de relatie met de ander  Rekening houden met andermans belang  “Het komt me niet zo goed uit omdat mijn broer zijn verjaardag viert, maar ik wil het wel voor je doen”

Compromis zoeken  Tot een gezamenlijke regeling komen  Verdelen van zowel opbrengsten als lasten  “Dit komt me slecht uit omdat mijn broer zijn verjaardag viert, maar ik vind het ook vervelend voor jou. Hoe kunnen we dit nu samen oplossen?”

Probleem oplossen  Rekening houden met eigen en andermans belang  Open benadering en zoekt gezamenlijk oplossing  Kost vaak tijd, moeite en creativiteit  “Dan hebben we nu een probleem, ik wil die dienst niet doen, maar wil de relatie goed houden”

 Invullen vragenlijst conflicthantering

Bespreken uitkomsten vragenlijst - Wat is typerend voor je stijl(en)?  - Wat zijn sterke en zwakke kanten van je stijl(en)?  - Heb je voorbeelden van het gebruik van je stijl(en) in de (huisartsen)praktijk? Wat zijn de effecten?  - Zien anderen deze stijl(en) bij jou terug?  - Zijn er verschillen tussen werk en prive?  - Gebruik je veelal dezelfde stijl (persoonlijke stijl) of afhankelijk van de situatie (strategie)

 Evaluatie eerste bijeenkomst  Huiswerkopdracht